کد خبر : 316315
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
-

خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در وصول چک کدامند؟

خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در وصول چک کدامند؟

آمار بانک مرکزی درباره چک‌های برگشتی در آبان امسال نشان می‌دهد که تعداد چک‌های برگشتی ۲.۴ درصد افزایش و مبلغ آن‌ها نیز ۲.۸ درصد کاهش داشته که استان‌های گیلان و البرز خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در وصول چک بوده‌اند.

به گزارش عصرقائم، تازه‌ترین آماری که بانک مرکزی از جریان مبادلات چک منتشر کرده نشان می‌دهد که در آبان ماه سال جاری حدود هفت میلیون فقره چک به ارزشی حدود ۳۶۷.۹ هزار میلیارد تومان مبادله شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۹.۲ و ۱۵.۵ درصد نسبت به ماه قبل افزایش نشان می‌دهد.

از سوی دیگر، حدود ۶.۵ میلیون فقره چک با ارزشی بیش از ۳۳۳.۵ هزار میلیارد تومان از چک‌های مبادله‌ای وصول شده است که از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۹.۸ و ۱۷.۸ درصد افزایش دارد.

در این بین، لازم به ذکر است که در ماه مذکور از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده به ترتیب ۹۲.۹ و ۹۰.۷ درصد وصول شده است.

البته، در کنار چک‌های وصولی حدود ۴۹۶ هزار فقره چک هم برگشت خورده که از نظر تعداد ۲.۴ درصد افزایش و مبلغ چک‌های برگشتی ۲.۸ درصد کم شده است.

همچنین در این مدت، در استان تهران بیش از ۲.۲ میلیون فقره چک به ارزشی بالغ بر ۱۸۴.۷ هزار میلیارد تومان مبادله شده که بیانگر صدرنشینی استان تهران در مبادله چک در سطح کشور است.

چک‌های وصول شده در تهران حدود ۲.۱ میلیون فقره به ارزشی بیش از ۱۷۰.۲ هزار میلیارد تومان و چک‌های برگشتی حدود ۱۴۶ هزار فقره به ارزشی بیش از ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان گزارش شده است.

میزان چک‌های برگشتی به تفکیک علل 

علاوه بر این، در آبان ماه امسال حدود ۴۷۸ هـزار فقـره چـک بـه ارزش بیش از ۳۳ هزار میلیـارد تومان به دلایل کسری یـا نبود موجـودی برگشـت خورده که درواقـع از نظـر تعـداد ۹۶.۴ و از نظر ارزش نیز ۹۶.۳ درصد از کل چک‌های‌ برگشتی به دلایل کسری یا نبود موجودی بوده است.

از سوی دیگر، در استان تهران بیش از ۱۳۹ هزار فقره چک به ارزش حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به دلایل کسری یا نبود موجودی برگشت داده شده که در استان تهران از نظر تعداد ۹۵.۶ و از نظر مبلغ نیز ۹۶.۱ درصد چک‌های برگشتی به دلایل کسری یا نبود موجودی به کل چک‌های برگشتی بوده است.

همچنین، بررسی نسبت تعداد و ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای نشان می‌دهد که بیشترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان به ترتیب به استان‌های  کهگیلویه و بویراحمد (۱۰.۹ درصد)، کردستان (۹.۷ درصد) و چهارمحال بختیاری (۹.۲ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۵.۲ درصد)، خوزستان (۶.۳ درصد) و البرز و کرمانشاه و گلستان‌ (هر کدام ۶.۵ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های برگشتی به کل تعداد چک های مبادله‌ای را به خود اختصاص دادند.

بیشترین ارزش چک‌های برگشتی به کل ارزش چک‌های مبادله شده در استان به ترتیب به استان‌های کرمان ( ۱۶ درصد)، کردستان  ( ۱۵.۵ درصد) و آذربایجان غربی (۱۴.۲ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های گیلان (۷.۷ درصد)، البرز (۷.۸ درصد) و هرمزگان (۸.۷) درصد کمترین نسبت به ارزش چک‌های برگشتی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص دادند.

طبق این گزارش، استان تهران با داشتن ۱۴۲ هزار و ۱۰۰ فقره چک برگشتی به ارزشی بیش از ۱۴.۵ هزار میلیارد تومان بیشترین تعداد و ارزش چک‌های برگشتی را به خود اختصاص داده است.

از سوی دیگر، استان ایلام پس از مناطق آزاد (۳۰۰ فقره چک برگشتی) با داشتن ۴۰۰ فقره چک برگشتی به ارزش ۲۲.۱ هزار میلیارد تومان در آبان ماه کمترین تعداد و ارزش چک‌های برگشتی در کشور را به خود اختصاص داده است.

علاوه بر این، بررسی وضعیت خوش‌حسابی استان‌ها در تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده نشان می‌دهد که استان‌های گیلان و البرز خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در زمینه وصول چک بودند. میزان وصول چک در تهران و البرز به‌ترتیب ۹۲.۳ و ۹۲.۲ درصد بوده که استان‌های تهران و هرمزگان با ۹۲.۱ و ۹۱.۳ درصد بعد از گیلان و البرز استان‌های خوش حساب هستند.

همچنین، سهم استان کهگیلویه و بویراحمد در وصول چک‌ها از نظر تعداد ۸۹.۱ درصد بوده که بدحساب‌ترین استان در آبان ماه سال جاری در زمینه مبادله چک بوده است.

خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در وصول چک کدامند؟

خوش‌حساب‌ترین استان‌ها در وصول چک کدامند؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار + هجده =