کد خبر : 316121
تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ دی ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
-

پرداختن به فناوری به هیچ عنوان نباید ما را از تولید علم دور کند

پرداختن به فناوری به هیچ عنوان نباید ما را از تولید علم دور کند

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه باید تعادل بین محور علم و محور فناوری ایجاد شود، گفت: پرداختن به فناوری به هیچ عنوان نباید ما را از تولید علم که رسالت اصلی دانشگاه است، دور کند. دانشگاهی مترقی است که هر دو بال را به صورت متوازن داشته باشد و بدون پشتوانه علمی نمی‌توان فناوری خوبی را رقم زد.

به گزارش عصرقائم، دکتر افشین زرقی امروز در بیست و سومین جشنواره پژوهشی ابوریحان بیرونی که در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در معاونت تحقیقات و فناوری بر اساس اسناد بالادستی، دو هدف کلان را دنبال می‌کنیم که یکی بحث ارتقای کیفی تحقیقات است و اعتقاد داریم که تحقیقی اثرگذار است که از کیفیت برخوردار باشد و در سطح بین‌المللی حرفی برای گفتن داشتن باشد.

وی افزود: بحث جهت‌گیری پژوهش به سمت پژوهش‌های کاربردی، مسئله محور و اثربخش، هدف دوم است و پژوهشی که منجر به محصول نشود، باطل است.

زرقی تصریح کرد: صاحبان ایده اگر در لبه دانش حرکت می‌کنند، می‌توانند به تولید علم بپردازند و از آنجایی که به دنبال کیفیت هستیم، انتظار داریم که انتشار در مجلات با کیفیت بالا رقم بخورد و اگر صاحبان ایده به دنبال محصول هستند، مسیر جداگانه‌ای برای آنها برای تولید محصولات فناورانه ترسیم کرده‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم شهیدبهشتی ادامه داد: در مسیر فناورانه خروجی ما محصول است و به دنبال ثروت و اشتغال آفرینی هستیم، ولی در دانشگاه‌های نسل سوم، جنس فناوری به صورتی است که باید تعادلی بین محور علم و محور فناوری صورت بگیرد و علم است که به فناوری تبدیل می‌شود و مهم‌ترین شاکله آن ساختار و زیر ساخت است.

زرقی با بیان اینکه ما اهداف مهمی را دنبال می‌کنیم، بیان کرد: مهم‌ترین آن‌ها شناسایی فناوران و حمایت از آنهاست که نگاه ما به فناوران نگاه حمایت و هدایت و نظارت است و به دنبال دخالت و تجارت و شراکت نیستیم.

وی گفت: در دانشگاه نسل سوم قرار است که ایده‌ها در دانشگاه دانش محور به محصول و اشتغال‌زایی تبدیل شوند که این ایده‌ها یک تیم به نام‌ شرکت دانش‌بنیان را تشکیل می‌دهند و ما ۳ سال از آن حمایت می‌کنیم و ۳ سال فرصت دارد به محصول برسد که اگر موفق بود مجدد پذیرای آن هستیم، در غیر این‌صورت جای دیگر از آن استقبال می‌شود.

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی؛ بزرگترین کیت‌ساز کشور 

زرقی گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حال حاضر ۶ مرکز رشد دارد. در تمام ماژول‌های سلامت، مرکز رشد را داریم و به دنبال تاسیس دو مرکز رشد دیگر هستیم و کارهای مرکز رشد بهداشت را دنبال می‌کنیم و مرکز رشد پیراپزشکی را هم در دستور کار داریم. این ۶ مرکز رشد ۱۴۹ شرکت دانش‌بنیان را در خود با ۲۲۷ محصول تجاری شده جای داده است و هدفمان این است که ۲۵۰ شرکت و ۵۰۰ محصول را داشته باشیم و امروزه یکی از بزرگترین کیت سازهای کشور محسوب می‌شویم.

وی تاکید کرد: شرکت‌های ما در سال گذشته به رشد اقتصادی رسیده‌اند و این یک اتفاق فرخنده است. ما روند ۵ ساله را نیاز داریم تا یک شرکت را در تراز مثبت اقتصادی بگذاریم. شرکت‌های ما در سال گذشته ۳۰۰ میلیارد تومان فروش داشته‌اند و اگر این نرخ با اقتصاد و ارزش پول فعلی به ۱۰۰۰ میلیارد تومان برسد، معاونت از دانشگاه می‌تواند به لحاظ گردش اقتصادی خود مستقل شود و در سال گذشته ۳۵۹ ثبت اختراع داشته‌ایم.

به دنبال ایجاد نمایشگاه مجازی هستیم

زرقی ادامه داد: دانشگاه از دستاوردهایی که اتفاق می‌افتد، رونمایی می‌کند و این عامل انگیزه و مارکت ایجاد خواهد کرد و سال گذشته ۵۰ شرکت برگزیده ۲۰۰ محصول را به نمایش گذاشته‌ اند و اکنون به دنبال ایجاد نمایشگاه مجازی هستیم و به دنبال ترویج آموزش فناورانه هستیم و یک برنامه ملی در این زمینه نوشته‌ایم.

حمایت اقتصادی از فناوران، مهم‌ترین حمایت است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم شهیدبهشتی ادامه داد: حمایت اقتصادی از فناوران مهم‌ترین حمایت است که به صورت گرنت فناورانه از سوی خودمان صورت می‌گیرد و نوع دیگر را در قالب وام تسهیلات می‌دهیم. تا کنون ۱۵ میلیارد تومان از طریق صندوق البرز به فناوران کمک کرده‌ایم و ۱۷.۵ درصد در آن سهام داریم و اختصاص آزمایشگاه و حمایت‌های سخت افزاری هم از پژوهشگران داشته‌ایم که هزینه زیادی دارند.

توسعه زیرساخت مهم‌ترین اقدام دوام فناوری است

زرقی تاکید کرد: اعتقاد ما این است که اگر می‌خواهیم فناوری دوام و قوام داشته باشد، مهم‌ترین اقدام توسعه زیرساخت است. امسال سازه‌ای به وسعت ۱۵ هزار مربع در عرصه ۱۱ هزار متر را تکمیل کرده‌ایم که در فاز نهایی پارک علم و فناوری حوزه سلامت است که تقریبا تمام بخش‌های آن تکمیل شده است و در تجهیز هر چه بیشتر آن معاونت علمی ریاست‌جمهوری قرار است که کمک‌هایی داشته باشد و ظرفیت یکصد شرکت را در آنجا پیش بینی کرده‌ایم و ازنظر سخت افزاری تکمیل است و شرکت‌های دارویی را که ارزآوری دارند، در آن قرار خواهیم داد.

درست نیست که دستگاه‌های گران‌قیمت را هر مرکزی داشته باشد

معاون تحقیقات و فناوری دانشکده پزشکی دانشگاه علوم شهیدبهشتی تاکید کرد: یکی از کارهای خوبی که فرهنگ آن را در دانشگاه جا انداخته‌ایم، این است که اساسا نباید دستگاه‌های گران قیمت را هر مرکزی داشته باشند، اما خدمات باید عرضه شوند و در آزمایشگاه جامع خدمات که یکی از بزرگترین آزمایشگاه است، دستگاه‌های های‌تک را داریم.

زرقی اضافه کرد: خدمت‌رسانی فناورانه ما از مرز ۶ هزار خدمت گذشته است. گفتنی است که ساختن، ۵۰ درصد کار و راه‌اندازی و بهره‌وری هم ۵۰ درصد کار است؛ بنابراین راه‌اندازی پروژه به همان اندازه زمان‌بر است که ساختش زمان‌بر است و امسال نزدیک به ۶ هزار امتیاز فناوری داریم و در سال گذشته ۳۶۰۰ امتیاز  داشته‌ایم و تقریبا ۳ برابر دانشگاه نسل سوم امتیاز کسب کرده‌ایم.

میران اعتبار دانشگاه‌ها در حوزه فناوری جایگاه آنها را مشخص می‌کند

وی با بیان این که ما واقعا در فناوری اول هستیم و تمام امتیازات ما نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در مقوله محور محصولات، پروژه فناورانه، اختراعات و سرمایه‌گذاری در بین دانشگاه‌های علوم پزشکی رتبه اول و در مقوله قراردادهای فروش، رتبه دوم را به دست آورده‌ است و میزان اعتباری که دانشگاه برای فناوری کنار می‌گذارد،  ۶۴.۵ میلیارد تومان است و از این نظر رتبه دوم را به دست آورده‌ایم.

بدون پشتوانه علمی نمی‌توان فناوری خوبی را رقم زد

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم شهیدبهشتی ادامه داد: پرداختن به فناوری به هیچ عنوان نباید ما را از تولید علم که رسالت اصلی دانشگاه است، دور کند. دانشگاهی مترقی است که هر دو بال را به صورت متوازن داشته باشد  و بدون پشتوانه علمی نمی توان فناوری خوبی را رقم زد.

زرقی تاکید کرد: در سامانه‌های علم سنجی تمام رتبه‌بندی‌ها قابل دیدن است. میانگین معدل‌ها در ۲۰ سال گذشته نشان می‌دهد که دانشگاه‌های تهران، شهیدبهشتی و سپس مشهد به ترتیب رتبه اول تا سوم را کسب کرده‌اند و در دو دهه اخیر ۴۰ هزار مقاله چاپ کرده‌ایم که ۳۰ هزار مورد آن مربوط به ۸ سال گذشته است.

وی گفت: در مقالات Q1 دانشگاه به سمت جلو حرکت می‌کند و مشارکت های بین‌المللی ما به این صورت بوده که ۱۵۰۰ مقاله به ازای ۵ هزار مقاله را چاپ کرده‌ایم. امسال برای اولین بار از ۵ هزار مقاله گذر کرده‌ایم و سال گذشته از ۴ هزار مقاله گذشته بودیم.

زرقی افزود: نظام پایگاهی زمانی که مرغوب‌تر می‌شود، رشد می‌کنیم و در ISI هم نسبت به سنوات گذشته رشد یافته‌ایم. به دنبال پژوهشکده سیستم‌های پیشرفته هستیم تا بتوانیم مراکز متوسط خودمان را به واسطه حلقه هم‌افزایی بسط دهیم و در مقوله دانشجویی رتبه اول کشوری را کسب کرده‌ایم.

بازنگری برنامه‌ها لازمه اصلی افزایش تولید علم است

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اضافه کرد: بازنگری برنامه‌ها لازمه اصلی رشد تولید علم است و امروزه بیش از ۷۰ برنامه وبیناری در این زمینه ثبت شده و بیش از ۳ میلیارد تومان اینوست یا سرمایه‌گذاری کرده‌ایم و دو برابر دانشگاه علوم پزشکی تهران پژوهش‌های اثربخش داشته‌ایم و در بحث کتاب رتبه اول را کسب کرده‌ایم و امروزه از آنجایی که به دنبال کیفیت هستیم، بیشتر مجلات ما نمایه‌سازی شده‌اند.

زرقی اضافه کرد: اساسا دو نوع رتبه‌بندی داریم که اولین آن بر اساس تحقیقات هستند و مورد دیگر آموزش، پژوهش‌های بین‌الملل و دانشجویی است. یکی از رتبه‌بندی‌های خوب، لایدن است که امسال در این زمینه جایگاه ۴۴۰ را کسب کرده‌ایم و در ۳ سال گذشته ۱۰۰ پله رشد داشته‌ایم و تنها ما و دانشگاه علوم پزشکی تهران در این زمینه رتبه زیر ۵۰۰ را کسب کرده‌ایم.

پرداختن به فناوری به هیچ عنوان نباید ما را از تولید علم دور کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سیزده + دوازده =