کد خبر : 315863
تاریخ انتشار : جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵
-

کاهش غلطت آلاینده ها در تهران از فردا

کاهش غلطت آلاینده ها در تهران از فردا

شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران با بیان اینکه کیفیت هوا در صبح امروز، جمعه، در بیشتر مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت، اعلام کرد که تداوم ناپایداری جوی و بارش تا ساعات پایانی فردا، شنبه، سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.

به گزارش عصرقائم، بنا بر پیش‌بینی‌های انجام‌شده در شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران برای امروز، جمعه (دوم دی ماه)، با توجه به عدم وزش باد مؤثر و انباشت آلاینده‌ها طی ساعات گذشته کیفیت هوا در صبح امروز در بیشتر مناطق پرتردد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس قرار خواهد گرفت.

به این ترتیب حاکمیت جو نسبتاً آرام در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را محدود خواهد کرد.

با توجه به عدم وزش باد مؤثر و افزایش ترافیک شامگاهی تا اواخر وقت جمعه افزایش غلظت آلاینده‌ها و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در بیشتر مناطق پرتردد پیش‌بینی می‌شود.

اما برای فردا، شنبه (سوم دی ماه)، با شکل‌گیری ناپایداری جوی تا حدودی از میزان غلظت آلاینده‌ها کاسته خواهد شد؛ هرچند افزایش ترافیک در صبح نخستین روز هفته و عدم وزش باد مؤثر افزایش غلظت آلاینده‌ها و برقراری وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس در برخی مناطق پرتردد دور از انتظار نخواهد بود.

شرایط ناپایداری جوی و بارش در طول روز پراکندگی آلاینده‌ها را تسهیل خواهد کرد. تداوم ناپایداری جوی و بارش تا ساعات پایانی شنبه سبب کاهش غلظت آلاینده‌ها خواهد شد و کیفیت هوا در بیشتر مناطق در وضعیت قابل‌قبول قرار خواهد گرفت.

کیفیت هوا (AQI) به پنج دسته اصلی تقسیم‌بندی می‌شود که بر اساس آن از عدد صفر تا ۵۰ در محدوده هوای پاک تعریف می‌شود، از ۵۱ تا ۱۰۰ هوا در محدوده قابل قبول، سالم یا متوسط بوده و  از محدوده ۱۰۱ تا ۱۵۰ هوا ناسالم برای گروه‌های حساس است. در بازه ۱۵۱ تا ۲۰۰ نیز هوا در محدوده ناسالم برای همه گروه‌ها و از محدوده ۲۰۱ تا ۳۰۰ نیز هوا در محدوده بسیار ناسالم قرار می‌گیرد. بر اساس این دسته‌بندی در محدوده ۳۰۱ تا ۵۰۰ شرایط کیفی هوا خطرناک است.

آنگونه که شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرده است آلاینده شاخص هوای پایتخت طی ۲۴ ساعت گذشته «ذرات‌ معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» با میانگین ۹۳ بود و کیفیت هوای پایتخت در شرایط قابل قبول قرار داشت.

هم اکنون شاخص آلاینده «ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون» روی عدد ۱۰۹ یعنی شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار دارد.

براین اساس، دستورالعمل احتیاطی صادره از سوی شرکت کنترل کیفیت هوای شهر تهران، مبتلایان به بیماری قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان جزو گروه‌های حساس محسوب می‌شوند و باید فعالیت‌های طولانی یا سنگین خارج از منزل را کاهش دهند. فعالیت طولانی عبارت است از هرگونه فعالیت خارج از منزل که افراد به‌طور متناوب طی مدت چندین ساعت انجام می‌دهند و سبب می‌شود نفس کشیدن تاحدی سخت‌تر از حالت طبیعی صورت بگیرد. کار کردن در باغچه، فعالیت شدید خارج از منزل مانند دویدن و … از جمله این کارهاست.

کاهش غلطت آلاینده ها در تهران از فردا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

سه × 5 =