کد خبر : 315883
تاریخ انتشار : جمعه ۲ دی ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۰
-

طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو چه می گوید؟

طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو چه می گوید؟

طرح یک فوریتی «الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» در حالی در نوبت رسیدگی در کمیسیون آموزش مجلس قرار دارد که طراحان هدف از تهیه آن را رفع ابهامات از چگونگی تاثیرگذاری سابقه تحصیلی عنوان می کنند.

به گزارش عصرقائم، یک فوریت طرح «الحاق یک ماده به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور» ۲۲ آبان ماه در جلسه علنی مجلس به تصویب رسید تا با سرعت بیشتری فرآیند تصویب نهایی را در مجلس شورای اسلامی طی کند.

طراحان این طرح که ۶۲ تن از نمایندگان مجلس هستند، بر این باورند؛ با توجه به اینکه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ با تصویب قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور نحوه برگزاری آزمون های عمومی و اختصاصی و چگونگی تاثیرگذاری سابقه تحصیلی را تعیین نموده ولی در خصوص نحوه اجرای این قانون توسط دستگاههای مسئول ابهامات فراوانی وجود دارد؛ بنابراین به منظور الزام بر اجرای قانون توسط دستگاههای دولتی و تعیین ضمانت اجرای قانون، اصلاحیه‌ای برای الحاق یک ماده و تبصره به قانون مذکور ارائه شده است.

در این طرح آمده است:

ماده و تبصره زیر به عنوان ماده الحاقی به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۲/۶/۱۰ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن افزوده می شود:

ماده – وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی و سازمان سنجش و آموزش کشور موظفند در خصوص نحوه برگزاری کنکور سراسری کشور در هر سال حداکثر تا یکماه قبل از برگزاری آزمون، گزارش جامعی در خصوص نحوه اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو به مجلس شورای اسلامی ارائه نمایند.

تبصره – کلیه مقامات و کارکنان مربوط که از اجرای قانون سنجش و پذیرش دانشجو استنکاف نمایند علاوه بر محکومیتهای اداری مقرر در قانون رسیدگی به تخلفات اداری به مجازات کیفری حبس از دو ماه تا یکسال و انفصال موقت از خدمات دولتی و جبران خسارات وارده برای بار اول و در نوبت دوم به حبس از ۶ ماه تا دوسال و انفصال دائم از خدمات دولتی و جبران کلیه خسارات وارده محکوم خواهند شد.

این تبصره نسبت به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاهها و موسسات آموزش عالی کشور مصوب ۱۳۹۴ با اصلاحات و الحاقات بعدی آن نیز تسری می یابد.

هرچند این طرح نگرانی هایی را در بین دانش آموزان و بخصوص آنهایی که در آستانه شرکت در کنکور سراسری قرار دارند، ایجاد کرده است اما به گفته علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، این طرح معطوف به سال‌‎های ۱۴۰۳ به بعد بوده و تغییری در نحوه برگزاری کنکور ۱۴۰۲ ایجاد نخواهد کرد.

علیرضا منادی سفیدان با اشاره به بررسی این طرح در کمیته ویژه‌ای در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، تصریح کرد: کنکور ۱۴۰۲ که بخش اول آن در دی ماه ۱۴۰۱ و بخش دوم آن در تیرماه ۱۴۰۲ برگزار خواهد شد، طبق اطلاع رسانی قبلی سازمان سنجش؛ در دو مرحله، فقط برای دروس تخصصی و با احتساب تأثیر قطعی معدل برگزار خواهد شد. بنابراین داوطلبان کنکور با آرامش خاطر، طبق اطلاع رسانی صورت گرفته به مطالعه سرفصل‌های تعیین شده و دروس تخصصی بپردازند، چرا که هر گونه تغییری در قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور، معطوف به کنکور ۱۴۰۳ به بعد است.

آیت الله سید ابراهیم رییسی، رییس جمهور روز ۲۶ تیرماه ۱۴۰۱ اصلاحیه ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو و متقاضیان ورود به کنکور ۱۴۰۲ را ابلاغ کرد که بر اساس آن کنکور در دو نوبت در سال برگزار می شود.

طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو چه می گوید؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 2 =