کد خبر : 315609
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۰ آذر ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

غول های طنز اینجا برنامه دارند

غول های طنز اینجا برنامه دارند

«صبح جمعه با شما» که سال هاست از شبکه رادیویی ایران پخش می شود و هنرمندان زیادی را به خود دیده، حالا با بیش از ۵۰ هنرمند روی آنتن می رود. این گروه برنامه ساز شامل برخی هنرمندان قدیمی از جمله اصغر سمسارزداه، عباس محبی، بیوک میرزایی، داود منفرد و مرتضی تبریزی است و البته برخی هنرمندان جدیدی که به تازگی به جمع آنها اضافه شده اند.

به گزارش عصرقائم، اهالی «صبح جمعه با شما» با یادی از پایه گذاران و هنرمندان قدیمی این برنامه نوستالژیک، از حال این روزها و تدارک برای شب یلدا و نوروز می گویند.

«صبح جمعه با شما» نام برنامه‌ای رادیویی است که در دهه های ۵۰، ۶۰ و ۷۰، از رادیو ایران پخش می‌شد. این برنامه با تلاشِ گروهی از هنرمندان، مدت‌ها باب تفریح و خندۀ ایرانیان را در روز جمعه فراهم می کرد. برنامۀ «جمعه ایرانی» بعدها جایگزین «صبح جمعه با شما» شد و سپس برنامه «رادیو جمعه» به جای آن آمد. اما نهایتا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ بود مسوولان رادیو ترجیح دادند با همان نام قبلی برنامه را روی آنتن بفرستند و در نتیجه «صبح جمعه با شما» دوباره احیاء شد.

غول های طنز اینجا برنامه دارند

چهارشنبه شب به مناسبت شب یلدا ویژه برنامه «صبح جمعه با شما» از ساعت ۲۰ به مدت چهار ساعت به طور زنده از رادیو ایران روی آنتن خواهد رفت.

عباس محبی و گله از برنامه های نازل تلویزیون

غول های طنز اینجا برنامه دارند

عباس محبی ـ بازیگر پیشکسوت «صبح جمعه باشما» ـ می گوید: معتقدم کارگردان ها و نویسنده ها باید از مردم یاد بگیرند که چگونه برنامه می سازند و در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند. می بینیم که تعداد بیننده های شبکه های مجازی، خیلی بیشتر از بیننده های تلویزیون است و مسبب آن همین برنامه هایی است که نازل است و متاسفانه انتخاب بازیگر و نویسنده بر اساس روابط است و بر اساس ضوابط نیست.

او که در حال حاضر شخصیت های ثابتی مثل دایی جان، آقا ماشاالله و جانعلی را بازی می کند، ادامه می دهد: گاهی شخصیت های دیگری هم که نویسنده اشاره کرده است را به خاطر ایجاد تنوع بازی می کنم؛ وگرنه من تیپ خیلی زیاد دارم.

محبی درباره ی اینکه ایده این تیپ ها را از کجا می گیرد، توضیح می دهد: تیپ ها را از جامعه می گیرم. رویشان کار می کنم، به هر حال در کار طنز غلو باید باشد، مثل کاریکاتور که وقتی کشیده می شود، دماغ را گنده می کشند، چشم را کج و کوله می کشند، چاقش می کنند، لاغرش می کنند، ما هم در تیپ سازی همان هستیم یک تیپ را می گیریم که اول به صورت شخصیت است، بعد شخصیت را تبدیل به تیپ می کنیم بعد اگر اقبال عمومی پشت سر آن باشد، تکرار می شود.

طی این ۵۰ سال «صبح جمعه» همیشه با تماشاگر ضبط شده

وی در پاسخ به اینکه آیا در زمان بازی های جام جهانی تیپ خاصی را اجرا کرده؟ می گوید: آنچنان به جام جهانی نپرداختیم، اما من خودم در چند  نمایش با تیپ حالت های گزارشگر در خدمت مردم بودم.

محبی با اشاره به کرونا و ثاثیرات آن می گوید: وقتی که کرونا به همه ضربه زد، ما هم مستثنی از این قضیه نبودیم. «صبح جمعه با شما» با تماشاچی «صبح جمعه با شما»ست. از اول هم طی این ۵۰ سالی که گذشته «صبح جمعه» همیشه با تماشاچی ضبط شده است. از کرونا تا این لحظه که با شما صحبت می کنم وقتی تماشاگر نداریم هم خودمان به نوعی حال خوشی نداریم و جای تماشاچی را خالی می بینیم و هم اینکه روی کیفیت برنامه تاثیر می گذارد ولی ما سعی می کنیم با همت بچه ها و خودمان حالت صحنه ای بدهیم به کارهایمان که شنونده بیشتر با ما همذات پنداری کند.

اصغر سمسارزاده و حال این روزهایش

غول های طنز اینجا برنامه دارند

اصغر سمسارزاده ـ پیشکسوت بازیگری درباره «صبح جمعه با شما» ـ اظهار می کند: «صبح جمعه با شما» برنامه ای است که از قدیم الایام به همین نام بوده؛ هنرمندان بزرگی مثل علی تابش و آقای قنبری و نوذری و حسین امیر فضلی و ده ها هنرمند برجسته بزرگ در این برنامه بودند. فکر می کنم یکی از غنی ترین و پرمخاطب ترین برنامه های رادیو «صبح جمعه با شما» است.

او درباره مخاطبان برنامه نیز اطهار می کند: تلفن هایی که به برنامه می شود را شنیده ام. گاهی اوقات برنامه زنده دارم، ده ها تلفن است که من شاید بتوانم به پنج تلفن جواب بدهم و این لطف مردم است که ما را اینجا نگه داشته است.

سمسارزاده ادامه درباره کار اصلی خود اظهار می کند: من در اصل هنرپیشه تلویزیون، بعد سینما و بعد رادیو هستم. ولی شغل اصلی من تئاتر است. اگر تئاتر نباشد اصلا زندگی نمی توانم بکنم. من تمام مخارج زندگی ام را از تئاتر درمی آورم. الان هم با این وضعیتی که پیش آمده و همه چیز دست به دست هم داده، از مسئولان رادیو می خواهم که یک لطفی در حق اوضاع مالی هنرمندان خصوصا برنامه «صبح جمعه با شما» داشته باشند. چون ما یکسری آدم هستیم که عشق زیادی ما را روی پا نگه داشته است. عشق به مردم، عشق به کار و عشق به رادیو.

وقتی آمدم رادیو مقبلی ها، نوذری ها و … غول های این حوزه بودند

غول های طنز اینجا برنامه دارند

بیوک میرزایی با طرح این سوال که ما هم از رادیو برویم، چهار جوان که وارد رادیو می شوند، پیش چه کسی تجربه بیاموزند؟ می گوید: به ما می گویند، پیشکسوت؛ اما ما خودمان را باور نداریم. ولی وقتی درست نگاه می کنیم می بینیم استعدادهای ما انگشت شمار هستند. اگر این ها تقویت نشوند، حمایت هم نشوند ما هم از رادیو برویم چهار تا جوان که وارد رادیو می شوند، پیش چه کسی تجربه بیاموزند؟ من وقتی آمدم رادیو مقبلی ها، نوذری ها، تاجبخش، امیر فضلی ها و غول های این حوزه بودند که ما در کنار این ها یاد گرفتیم و تجربه اندوختیم.

او ادامه می دهد: در یک برنامه تلویزیونی، رقم های میلیونی به بازیگران و گوینده هایش پول می دهند اما در رادیو از این خبرها نیست. وقتی ما دلی و عاشقانه می آییم، بهتر است که دیگران توجه کنند، واقعا ما عاشقانه می آییم کار می کنیم، تا مردم لذت ببرند، جواب این را مسئولان باید به ما بدهند. که ما هم بیشتر دلی و عاشقانه کار کنیم.

در ازای نقش های مختلف کم نمی آوریم

وی با اشاره به حرفه نویسندگی طنز و در پاسخ به اینکه جای چه آیتم هایی در «صبح جمعه با شما» خالی است؟ عنوان کرد: باید نگاه کنند به جامعه، ببینند چه تیپ ها و چه شخصیت هایی توی دید مردم است یا آن کاراکتر و نقشی که ارائه می دهند چگونه است که با نوشته خودشان انتقال می دهند به ما، ما هم در ازای نقش های مختلف کم نمی آوریم. الان هم که کاراکترهایی که ارائه می دهیم هفت هشت تای آن ها تیپ است که کار هرکسی نیست. سابقه ۴۰ ـ ۵۰ ساله که شوخی نیست، نیم قرن می شود، جواب این نیم قرن را باید مسئولان بدهند. نویسنده ها باید تقویت بشوند پول خوبی بدهند، خوب بنویسند، نوشتن کار هر کسی نیست.

میرزایی درباره بازیگران جدیدی که به برنامه اضافه شده اند، نیز اظهار کرد: بستگی دارد که بازیگران جدید بتوانند خودشان را نشان بدهند. تجربه هایی که در این کار دیده می شود را کسب کنند. چون این برنامه، برنامه ای است که واقعا اگر متن خوب ارائه بدهند، خوب بازی کنند، شناخته تر می شوند. شناخته شدن و معرفی شدن، خیلی مهم است.

این پیشکسوت رادیو در عین حال گفت: بازیگری با معرفی کردن فرق دارد. بازیگری کاری عملی است، باید کسانی که این کاره هستند، بلد کار هستند معرفی بشوند. آدم هایی باید اضافه شوند که خلاقیت داشته باشند. «صبح جمعه» کاری حرفه ای است کار آموزشی نیست. برنامه «صبح جمعه» یک رسانه میلیونی است که کار حرفه ای باید ارائه بدهد، کار تجربی نباید ارائه بدهد. حالا در کنارش بله، جوان هایی هستند که استعداد و توانایی دارند، این ها باید در کار عملی در کنار ما توانمندتر شوند.

او با بیان اینکه در حال حاضر ۵۴ نفر در قالب گوینده، بازیگر، نویسنده و هنرمند پیشکسوت با ما همکاری دارند، ادامه می دهد: یکی از چالش‌های جدیدی که با آن روبرو هستیم، بحث نوروز ۱۴۰۲ است که تقریبا از یک هفته گذشته اقدام کرده‌ایم.

«صبح جمعه با شما» و نوروز

غول های طنز اینجا برنامه دارند

ساجد قدوسیان، سردبیر، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برنامه «صبح جمعه باشما» نیز از تدارک این برنامه برای نوروز گفت و توضیح داد: نوروز امسال تفاوت جدی با سال‌های گذشته دارد. اینکه سوم چهارم نوروز همزمانی عید و آغاز ماه مبارک رمضان را داریم، به همین دلیل تولیدات ما خیلی خاص می‌شود، که به عنوان «صبح عید با شما» تقدیم شنوندگان می شود. ما همچنان در ایام نوروز، هر روز به طور زنده از صبح در خدمت مخاطبان هستیم ولی به دلیل همزمانی با ایام ماه مبارک رمضان تغییرات جدی در برنامه به ویژه در حوزه محتوا داریم.

اتفاقات اخیر و آلودگی هوا و اختلال در ضبط «صبح جمعه با شما» با حضور مردم

قدوسیان درباره بازخورد برنامه «صبح جمعه با شما» در بین مخاطبان گفت: آنچه که مخاطبان در خواسته‌های خود عنوان می‌کنند، ضبط برنامه در حضور شنونده‌ها است. مطلع هستید ما قبل از ایام کرونا برنامه را با حضور تماشاگر ضبط می‌کردیم، تماشاگر در برنامه به طور زنده حضور داشت که به دلیل کرونا وقفه‌ای در این قضیه رخ داد. بعد از ایام کرونا که شرایط بهتر شد، اعلام آمادگی کردیم که این کار را انجام بدهیم حتی با سالن خیلی معتبری هم هماهنگ کردیم ولی به دلیل اتفاقات اخیر و بحث آلودگی هوا و سلامت حال هنرمندان برنامه و مردمی که می‌خواهند از نزدیک کار را تماشا کنند این قضیه دچار وقفه‌ای شده است. امیدوارم که هر چه زودتر این مشکلات برطرف بشود و این شرایط مقداری عادی تر شود و کسی در حین کار آسیب نبیند و ما بتوانیم با حضور تماشاگران برنامه را ضبط کنیم.

جوان ها پله، پله شروع کنند

غول های طنز اینجا برنامه دارند

داوود منفرد نیز درباره ی اینکه یک جوان باید از کجا شروع کند که بخواهد بازیگر رادیو آن هم بازیگر برنامه های طنز باشد، اظهار کرد: کسانی که می خواهند، بروند سینما، تلویزیون یا رادیو بهتر است از تئاتر شروع کنند، پله پله شروع کنند و بیایند جلو که خیلی خوب است. یا از طریق دانشگاه هنرهای زیبا مدرکشان را بگیرند، راحت بیایند اینجا و از تجربیات استادهای دانشگاه استفاده کنند و خودشان بیایند در برنامه رادیویی.

همه در موفقیت «صبح جمعه با شما» سهیم اند

غول های طنز اینجا برنامه دارند

مرتضی تبریزی نیز در این زمینه اظهار کرد: باید از تئاتر شروع کنند و در کلاس هایی که وجود دارند، شرکت کنند و از بزرگان و اساتید این حوزه یاد بگیرند. دوره ببینند همین طوری الکی نمی شود بلند شد آمد.

او درباره آینده برنامه «صبح جمعه با شما» می گوید: این برنامه آینده خوبی دارد. همین طوری که قدیمی ها آینده خوبی برای این برنامه داشتند و دست به دست گشت و به دست ما رسید. این برنامه مختص به کسی نیست همه در آن سهیم هستند.

 مامان پری و گلی جانِ «صبح جمعه با شما»

زهره کدخدازاده، که حدود هفت سال است، با برنامه «صبح جمعه با شما» همکاری دارد، می گوید: بازیگری را حدود ۳۰ سال هست که تجربه می کنم و در حوزه کودک، تئاتر کودک و بزرگسال فعالیت می کنم و حدود ۱۵ سال هست که در رادیو بازیگری می کنم.

او تفاوت کار طنز این برنامه را با برنامه های دیگر را وجود پیشکسوتان آن عنوان کرد و گفت: به جهت امواج خوبی که عوامل برنامه دارند، بی صبرانه دوست داریم، که زمان ضبط برنامه برسد و ما با انرژی بیشتر بتوانیم کارهای بیشتری را در جهت رفاه و حال دل مردم انجام بدهیم.

نسرین زارع از دیگر بازیگران برنامه «صبح جمعه با شما» با اشاره به ساختار این برنامه عنوان کرد: یک طنز اجتماعی است که تمام مسائل روز دنیا را می توانیم در قالب طنز بیان کنیم برای همین راحت تر می توانیم با مردم ارتباط برقرار کنیم و موفق هم بوده است. بسیار خوشحالم که توانستم در کنار پیشکسوتان و عزیزانی که اینجا دارند کار می کنند، کار می کنیم.

بداهه نوازی در «صبح جمعه با شما»

مجتبی تیموری، آهنگساز و سرپرست گروه موسیقی برنامه «صبح جمعه با شما» نیز درباره ی همکاری خود با عوامل این برنامه اظهار کرد: در حال حاضر برای آیتم های مختلفی که وجود دارد، حتی بین لطیفه ها با حضور نوازنده ها، به صورت بداهه، موسیقی خلق و تنظیم می کنیم. شعرهایی هست که آقای محبی به ما می دهند و ما همان لحظه با خواننده ها تمرین می کنیم. سعی می کنم از خود بازیگران بیشتر، استفاده کنم که ترانه را بخوانند. البته برنامه خوانندگانی همچون آقایان تورج پهلوانیان و افشین مقراضی را هم دارد. فرهاد حدادی، ایزد کاویانی، محمد تیموری، حسن مصفا پور از نوازندگان حرفه ای هستند.  ما اغلب بداهه نوازی می کنیم. این ها ماحصل شاید پنج الی ۱۰ دقیقه تمرین هست که انجام می دهیم. من از سال ۶۹ افتخار این را داشتم که در برنامه «صبح جمعه» باشم. این برنامه از همان اول اسمش «صبح جمعه» بود، بعد شد «صبح روز تعطیل» بعد شد «جمعه ایرانی» بعد شد «رادیو جمعه» الان هم برگشتیم به همان اسمی که اول بود.

تربچه و ننه کتی «صبح جمعه با شما»

غول های طنز اینجا برنامه دارند

فرانک رفیعی طاری از بازیگران این برنامه درباره نقش هایش در «صبح جمعه با شما» اظهار کرد: نقش ننه کتی را بازی می کنم او پیرزنی است که همه را دوست دارد و مهربان است و با لهجه اصفهانی سربه سر افراد می گذارد. «تربچه» هم بچه بسیار شیطانی هست که من خودم هم که می خواهم جای آن حرف بزنم، کلی خنده ام می گیرد و کمی هم مطالبی که نویسندگان می نویسند، نعنا داغ و پیاز داغش را اضافه می کنم. همان طوری هم برای «ننه کتی» و نقش دیگر «انار خانم» همین کار را می کنم. سعی می کنم بر طبق آن نوشته تیپ سازی کنم، حالا یا لهجه بگیرم یا تیپ های مختلفی بگیرم که به آن نقش بیاد. به هر حال ما همه اعضای یک پیکر هستیم و دلمان می خواهد که همیشه حال دل همه مان خوب باشد. هدف برنامه «صبح جمعه با شما» این است که اگر بتواند، حال دلی را خوب بکند و انشالله که واقعا بتوانیم موفق باشیم.

غول های طنز اینجا برنامه دارند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + یازده =