کد خبر : 315536
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۵
-

نشست خبری رویداد ملی «جان فدا» برگزارشد

نشست خبری رویداد ملی «جان فدا» برگزارشد

نشست خبری رویداد ملی «جان فدا» با رویکرد روایت بخشی از ابعاد شخصیتی سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی از زبان هنر در مجمتع فرهنگی شهدای سرچشمه برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، حجت‌الاسلام محمدجواد رنجبر، دبیر اجرایی رویداد ملی جان فدا در سخنانی بیان کرد: موضوع این نشست خبری درباره شهید حاج قاسم سلیمانی است. او انسانی چند بعدی بود. حاج قاسم توانست مردم را دور هم جمع کند و اگر اکنون اثر هنری تولید می‌شود به همین خاطر است. در شرایط حساس امروزی ما از ظرفیت‌های مردمی استفاده می‌کنیم تا مردم دور هم با هر سلیقه‌ای جمع شوند.

وی ادامه داد: توانمندی ایشان گویای این است که پس از شهادت حاج قاسم چه جریان هنری توسط هنرمندان ایجاد شد. این ظرفیت بسیار عمیق و تاثیر گذار است. برای همین در بخش هنرهای و تجسمی ما تصمیم گرفتیم که این ظرفیت مردمی را پیرامون مکتب حاج قاسم سلیمانی دور هم جمع کنیم.

رنجبر با اشاره فضای کار اشتراکی در رویداد جان فدا، گفت: فضای کار اشتراکی که در حرم حضرت رضوی در مدت سه روز ایجاد می‌شود یک فرصت بی‌نظیر خواهد بود. این کارگاه فرصت هم افزایی هنرمندان است. بالغ بر ۲۰۰ هنرمند که نیمی از آنها خانم‌ هستند به مشهد خواهند آمد. همچنین اساتید دانشگاه استاد فرشچیان خلق اثر خواهند کرد. این کارگاه تولیدی است و سفارشی در کار وجود ندارد.

دبیر اجرایی رویداد ملی جان فدا خاطرنشان کرد:  هنرمندانی که  تا زمان سومین سالگرد شهادت حاج قاسم آثار خود را به دبیرخانه ارسال می‌کنند، آثارشان داوری خواهد شد و در پایان دی ماه ۳۰ صاحب اثر به عنوان برگزیده مشخص خواهند شد. شرکت‌ کنندگان باید آثار خود را در سایت http://Honareheyat.com ثبت کنند.

در ادامه این نشست نوید سیم‌بَر، نقاش و مجسمه ساز با اشاره به اینکه چگونه می‌شود به سردار سلیمانی و همرزمانش بپردازیم؟ توضیح داد: هنر دفاع مقدس پس از جنگ تحملی به هنر مقاومت تبدیل شد و این هنر از سر چشمه‌های اصیل ادبیات پایدار  و اساطیری تغذیه می‌کند. در عصر امروز سردار سلیمانی نماد بزرگترین اسطوره زنده برای مبارزه با اهریمن هستند.

وی خاطرنشان کند: با بررسی ابعاد شخصیتی شهید سلیمانی و همرزمانش متوجه می‌شویم که آنها اسطوره‌های واقعی هستند. اسطوره شخصیتی است که در زندگی، اخلاق، آزادگی و سایر بخش‌ها در حد اعلا زندگی می‌کند. هنرمندان ایران و منطقه علاوه بر اسطوره‌های قدیم و امروز همواره در حال کار کردن درباره آنها بوده‌اند.

این هنرمند افزود: مستندات فراوانی از اسطوره امروزی خودمان یعنی حاج قاسم سلیمانی داریم که هنرمندان می‌توانند با رجوع به آنها در بیان‌ها و سبک‌های مختلف آن را به تصویر بکشند. اگر سیستم‌های جهانی اکنون به دنبال حذف تصویر شهید سلیمانی هستند؛ هنرمندان می‌توانند به گونه‌ای این تمثیل‌ها را نشان بدهند که قابل حذف نباشند.

در بخش دیگر این نشست خبری، هاجر سلیمی‌نمین عضو هیئت داوران رویداد ملی جان فدا بیان کرد: اسم و شخصیت حاج قاسم سلیمانی در سراسر جهان شناخته شده است. همچنین شخصیت ایشان برای عده‌ای جای سوال است. هنرمندان در این رویداد دور هم به صورت خودجوش و مردمی جمع شده‌اند تا به شخصیت حاج قاسم سلیمانی بپردازند.

وی یادآور شد: گروهی از اساتید هنرمند و دانشجویان هنر در نظر دارند در مشهد مقدس درباره حاج قاسم سلیمانی خلق اثر کنند. حدود ۵۰ درصد شرکت کنندگان این روید را بانوان هنرمند تشکیل داده‌اند که به پیروی از حضرت زهرا (س) دور هم جمع شدند تا از حریم ولایت دفاع کنند.

سلیمی‌نمین گفت: این آثار هنری، کاربردی هستند و مسأله‌ یا نیازی را در جامعه حل خواهند کرد. به عنوان مثال آنها در نوشت افزارها یا روی پیراهن چاپ خواهند شد و این آثار را در کالا یا محصولات روز استفاده خواهیم کرد. نقاشی، نگارگری، خوشنویسی، پوستر، تبلیغات شهری، موشن گرافی، تصویر سازی، کتیبه و پرچم، حروف نگاری و کارتون بخش‌های مختلف این رویداد هنری هستند. ۲۵۰ هنرمند از امشب تا آخر دی ماه در حرم حضرت رضوی دور هم جمع شوند و به تولید آثار تجسمی بپردازند. البته تمام هنرمندان می‌توانند در این رویداد شرکت کنند.

 نشست خبری رویداد ملی «جان فدا» برگزارشد

در پایان این نشست خبری پوستر رویداد ملی جان فدا رونمایی شد.

 نشست خبری رویداد ملی «جان فدا» برگزارشد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک + یک =