کد خبر : 315049
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۰
-

پر پرواز قیمت مرغ شکست

پر پرواز قیمت مرغ شکست

پس از اصلاح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ را ستاد تنظیم بازار کیلویی ۶۳ هزار تومان اعلام کرد تا به نوعی با افزایش قیمت نهاده‌ها ضرر مرغداران جبران شود اما تولید کنندگان می‌گویند قیمت که اکنون زیر نرخ مصوب دولتی رسیده است آنها را متضرر کرده است به حدی که ادامه این وضع را تهدیدی برای تولید می‌دانند.

به گزارش عصرقائم، روند کاهش قیمت مرغ در بازار همچنان ادامه دارد و روز گذشته هر کیلو مرغ به قیمت ۴۳ هزار تومان رسید که ۲۰ هزار تومان کمتر از نرخ مصوب دولتی است، این در حالی است که پیش از این قیمت ۷۵ هزار تومان را هم دیده بود.

روند کاهش قیمت مرغ از چند هفته گذشته شروع شده و ادامه دارد، این خبر خوشحال کننده برای مصرف کنندگان است که این محصول پروتئینی بسیار مهم سبد خانوار خود را به قیمت ارزان تری خریداری کنند.

پس از اصلاح ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی، قیمت مرغ را ستاد تنظیم بازار کیلویی ۶۳ هزار تومان اعلام کرد تا به نوعی با افزایش قیمت نهاده‌ها ضرر مرغداران جبران شود اما تولید کنندگان می‌گویند قیمت که اکنون زیر نرخ مصوب دولتی رسیده است آنها را متضرر کرده است به حدی که ادامه این وضع را تهدیدی برای تولید می‌دانند.

به طوری که اتحادیه مرغداران از مردم خواسته با ذخیره سازی مرغ در منازل به تنظیم بازرا کمک کنند.

تولید کنندگان می‌گویند:‌ افزایش تولید مرغ درکشور و نیز کاهش تقاضا از سوی مردم عامل کاهش قیمت مرغ شده است شرکت پشتیبانی امور دام کشور هم در این شرایط رکود مرغ منجمد را به بازار تزریق کرد و به رکود بیشتر کمک کرد.

اکنون بازار مرغ دو وجه دارد نخست مردم مصرف کننده است که از این وضعیت پایین قیمت خوشحال هستند و دوم تولید کننده که ناراضی اند و از نظر آنها تولید تهدید می‌شود.

کارشناسان معتقدند بهترین حالت قیمتی است که به تولید پایدار کمک کند یعنی نقطه بهینه ای که تولید کننده و مصرف کننده ضرر نکنند.

دولت می‌تواند این مهم را با ابزارهای واردات، صادرات، کاهش هزینه های تولید، جمع آوری و عرضه به موقع مرغ مازاد به بازار کنترل کند.

 صادرات مرغ آزاد شد

معاون توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی از امکان صادرات مرغ با عوارض صفر خبر داد و گفت: براساس برآوردها تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف مرغ نخواهیم داشت.

محسن شیراوند در این خصوص افزود: با عنایت به شرایط مطلوب تولید گوشت مرغ در کشور به دلیل استمرار و سیاستگذاری‌ منظم در حوزه تولید این کالا و همچنین در راستای حمایت از بخش تولید، صادرات برای گوشت مرغ به طور جد پیگیری و امکان صادرات با حذف عوارض صادراتی فراهم شده است.

به گفته وی، نظر به هماهنگی‌های صورت گرفته با سازمان دامپزشکی کشور جهت تسریع در انجام فرآیند کار، لازم است در این خصوص به واحدهای ذی‌ربط اطلاع‌رسانی صورت گیرد.

شیراوند در خصوص ذخیره سازی خانگی و وضعیت قیمت‌ مرغ در کشور گفت: توافقاتی را ما با مجموعه اتحادیه سراسری مرغداران داشتیم برای این که حوزه بازار را در برنامه مدون و با یک شیب کاملاً حساب شده و منطقی به صاحبان اصلی صنعت که همان اتحادیه و انجمن‌های زنجیره‌ای هستند واگذار کنیم. بر اساس توافقی که شده تمامی ظرفیت‌های مالی و امکانات وزارت جهاد کشاورزی در کنار و در خدمت مجموعه صنعت دام و طیور قرار گرفته برای این که بتوانیم با مشارکت خود این صنعت و صاحبان این صنعت که نمایندگان آنها ازجمله اتحادیه سراسری مرغداران هستند نسبت به جمع آوری و مدیریت مازاد تولید اقدام کنیم.

شیراوند درباره قیمت خرید مرغ توسط اتحادیه تصریح کرد: قیمتی که اتحادیه قرار است خریداری کند، بر اساس آنالیز قیمتی که سازمان حمایت برای نرخ مصوب طیور در نظر گرفته قیمت مشخصی است که در اختیار اتحادیه است و مرغداران بر اساس همان قیمت این محصول خودشان را به فروش می‌رسانند. اما آن چیزی که مهم است بحث استمرار این تولید است، چون اگر این تولید دچار وقفه یا کاهش شود قطعاً در ماه‌های آتی دچار اختلاف و نوسان قیمتی در بازار خواهیم بود. وی درباره تمهیدات وزارت جهاد کشاورزی برای جمع آوری مرغ مازاد از مرغداران جهت صادرات گفت: وزارت جهاد کشاورزی در خصوص صادرات محصول مرغ بسیار بسیار مصّر است و اقدامی که انجام شده صادرات مرغ بدون هیچ محدودیتی با عوارض صفر برای تولید کنندگان کاملاً میسر و قابل امکان است.

شیراوند درخصوص راهکار کنترل افزایش قیمت در بازار داخلی پس از صادرات افزود: یکی از مهمترین نکاتی که موظفیم به آن توجه داشته باشیم و آن را رصد کنیم بحث قیمت مصرف کننده است، در کنار حمایت از تولید و تولیدکننده، اینها اگر در کنار هم قرار بگیرند قطعاً دارای ثبات و تعادل خواهد بود.

وی ادامه داد: بر اساس مازاد تولید و برنامه تولیدی که وجود دارد و میزان جوجه ریزی که انجام شده، برآورد ما و کارشناسان امر این است که ما تا پایان سال هیچ مشکلی در حوزه تولید و مصرف نخواهیم داشت.

*تعیین مشوق ها برای صادرات پایدار

آقا میری رییس سازمان دامپزشکی کشور با حضور در مازندران از کارخانه خوراک طیور دارای کد IR صادراتی و کشتارگاه صنعتی طیور ساوانا با دارا بودن گرید A+ بازدید کرد و هدف از سفر را بررسی موانع و تعیین مشوق ها برای تولید گوشت مرغ با هدف توسعه صادرات پایدار این محصول در کشور عنوان کرد و تاکید داشت ، با توجه به تجربه خوب ایران در حوزه تجارت بین الملل و داشتن پتانسیل و ظرفیت بالا در تولید گوشت مرغ در مازندران باید به مقطعی برسیم که با تولید پایدار و ثابت این محصول در حوزه صادرات تلاش کنیم.
آقامیری در ادامه با بررسی نحوه استحصال گوشت مرغ در کشتارگاه ها گفت: هدف ما ایجاد برنامه ریزی برای حمایت از تولید با افزایش زمینه های صادرات  صادرات در کشور بوده که تلاش می کنیم تا با رفع موانع و مشکلات احتمالی موجود و با کاهش رفتارهای اداری و تسهیل در صدور مجوزها به زودی شاهد تحقق این مهم در کشور باشیم.

ضرورت قطع کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازار مرغ

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: پیگیری و قطع کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازار مرغ ضروری است.

منصورعلی زارعی اظهار کرد: طی پیگیری‌ها و تماس با تولیدکنندگان مطلع شدیم قیمت مرغ پایین است که حتی تولیدکنندگان بین ۵ تا ۸هزار تومان به ازای هر کیلو مرغ از هزینه‌های تولید دارند ضرر می‌دهند.

وی با تاکید بر ضرورت پیگیری و قطع کردن پای دلالان و واسطه‌ها از بازار مرغ، خاطرنشان کرد: باتوجه به شرایط بازار باید مسوولان به سرعت وارد عمل شوند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: چند وقت پیش متوجه واردات مرغ‌های وارداتی در بازار شدیم که باحضور به‌موقع توانستیم به این مشکل ناشایست پایان دهیم.

زارعی  با اشاره به نقش مهم مازندران در تولید گوشت سفید، یادآور شد: لازم است باتوجه به حضور فعال تولیدکنندگان تعادل در بازار ایجاد شود و تولیدکنندگان بیش از این متضرر نشوند.

درخواست مرغداران از دولت

مدیران عامل اتحادیه‌های استانی مرغداران گوشتی در بیانیه‌ای از دولت درخواست کردند، سامانه هوشمند معاملات مرغ و تامین به موقع نهاده را راه اندازی کند.

در بیانیه مدیران عامل اتحادیه های استانی مرغداران گوشتی سراسر کشور آمده است، جامعه پرورش دهنده مرغداران گوشتی ایران با ظرفیت تولید بالفعل بالغ بر یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه جوجه یک روزه با بیش از ۱۷ هزار مرغدار، بار تامین گوشت مرغ کشور را با تحمل ریسک زیاد به دوش می‌کشد.

درخواست مرغداران از دولت، راه اندازی سامانه هوشمند معاملات مرغمدیران عامل اتحادیه‌های مرغداران گوشتی کشور از دولت محترم و وزیر جهاد کشاورزی درخواست دارند برای حفظ تولید و جلوگیری از ورشکستگی ده‌ها تولیدکننده، موارد درخواست شان مورد توجه قرار گرفته و دستور موکد برای اجرایی شدن آن صورت پذیرد.

بهره گیری وزارت جهاد کشاورزی از نظریات تشکل‌ها در تصمیم گیری‌های خرد و کلان و اتخاذ تصمیمات، ضرورت حضور و ایفای نقش تشکل‌ها در کلیه جلساتی که مرتبط با این صنعت است از جمله در جلسات قرارگاه امنیت غذایی،درخواست از وزارت جهاد کشاورزی برای حل مشکل افزایش تولید مرغ مازاد بر نیاز کشور و در نتیجه پایین آمدن ده هزار تومانی قیمت مرغ، به منظور کاهش ریسک معاملات و حذف واسطه‌های کم اثر که منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود، سامانه هوشمند معاملات مرغ و توزیع گوشت با هماهنگی ملی اتحادیه سراسری راه اندازی شود.

پر پرواز قیمت مرغ شکست/تعیین مشوق‌ها برای صادرات پایدار

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهار − یک =