کد خبر : 314960
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
-

قاضی فدرال آمریکا شکایت نامزد خاشقجی علیه بن سلمان را رد کرد

قاضی فدرال آمریکا شکایت نامزد خاشقجی علیه بن سلمان را رد کرد

یک قاضی فدرال در واشنگتن شکایت نامزد جمال خاشقجی روزنامه نگار مقتول علیه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی را با استناد به اعطای مصونیت بایدن، رئیس‌جمهور این کشور رد کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از رویترز. قاضی، جان بیتس گفت که او تمایلی به رد شکایت نداشت اما با توجه به تصمیم دولت بایدن. با وجود ناراحتی دادگاه، با توجه به جایگاه بن سلمان و به رغم اتهامات موثق مبنی بر دست داشتن وی در قتل خاشقجی، چاره‌ای جز این نداشته است.

او در حکم ۲۵ صفحه‌ای خود نوشته است: به ایالت‌ها اطلاع داده شده که او مصونیت دارد.

بیتس در استناد به شرایط انتصاب شاهزاده محمد به عنوان رئیس دولت، به این واقعیت اشاره کرد که در ماه سپتامبر ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی در فرمانی سلطنتی محمد بن سلمان را به عنوان نخست وزیر معرفی کرد.

خاشقجی در اکتبر ۲۰۱۸ توسط ماموران سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول کشته و تکه تکه شد، عملیاتی که سازمان اطلاعات آمریکا معتقد است به دستور شاهزاده بن سلمان که به عقیده بسیاری چند سالی است حاکم واقعی عربستان است، صادر شده است.

بن سلمان صدور دستور قتل خاشقجی را رد کرد اما بعداً اذعان کرد که این قتل “تحت نظارت من” انجام شده است. وکلای وزارت دادگستری آمریکا در یک پرونده قضایی در ماه نوامبر گفتند که دولت بایدن تشخیص داده است که بن سلمان “به عنوان رئیس فعلی یک دولت خارجی، از مصونیت قضایی در دادگاه‌های ایالات متحده برخوردار است.”

نامزد خاشقجی، خدیجه چنگیز، در مورد این تصمیم در آن زمان گفت: جمال امروز دوباره درگذشت.

قاضی فدرال آمریکا شکایت نامزد خاشقجی علیه بن سلمان  را رد کرد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 + 18 =