کد خبر : 314899
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۰
-

نمایش دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس

نمایش دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس

در نخستین همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس و نمایشگاه جنبی آن، طرح ها و دستاوردهای جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس به نمایش گذاشته شد و کتاب «دفاع دانش بینان» که به نوعی کارنامه طرح‌های سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حوزه دفاعی ۱۳۶۰-۱۳۷۹ است، رونمایی شد.

به گزارش عصرقائم، موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس امروز (۱۵ آذرماه) شاهد برگزاری نخستین همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس بود که با حضور جمعی از مسئولان عالی‌رتبه لشکری و کشوری افتتاح شد.

از موضوعات حایز اهمیت در دوران دفاع مقدس که همیشه مورد تاکید رهبر انقلاب نیز است بهره گیری علوم و فناوری‌های روز در طراحی عملیات‌ها و اداره صحنه جنگ در ابعاد مختلف رزمی، پشتیبانی خدمات رزمی و همچنین اداره سطح راهبردی جنگ، همچون شورای عالی دفاع، شورای عالی پشتیبانی جنگ و خدمات دولت و سایر نهادها در پشتیبانی از جنگ است که درس آموخته‌های آن می‌تواند چراغ راه آینده کشور در حوزه‌های علمی و عملی باشد.

در همین راستا، این همایش با مسئولیت پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس شهید سپهبد پاسدار حاج قاسم سلیمانی و حمایت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با مساعدت دانشگاه صنعتی مالک اشتر در محل سالن خلیج فارس موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

این همایش دارای یک نمایشگاه جنبی نیز بود که نهادهای مختلف دستاوردها و خدمات خود در روزهای دفاع مقدس را به نمایش گذاشتند.

نمایش دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس

جهاد دانشگاهی نیز به‌عنوان نهادی که در دوران دفاع مقدس دارای خدمات ارزنده‌ای بود دستاوردها و طرح‌های خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشت.

دکتر محسن مردانی، رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف و مسئول غرفه جهاد دانشگاهی در این نمایشگاه با اشاره به این که بعد از جنگ تحمیلی این اولین همایش و نمایشگاه است که در آن نقش علم و فناوری در دفاع مقدس بررسی می‌شود، گفت: جهاد دانشگاهی صنعتی شریف به نمایندگی از جهاددانشگاهی در این نمایشگاه حضور یافت تا طرح‌ها و دستاوردهای این سازمان در زمان جنگ را به همراه خدمات دیگر واحدهای سازمانی این نهاد به نمایش گذارد.

خدمت رسانی ۹ واحد جهاد دانشگاهی در دفاع مقدس

وی با اشاره به این که ۹ واحد جهاددانشگاهی در دوران دفاع مقدس درگیر خدمات رسانی به جنگ بودند، افزود: صنعتی شریف، علوم پزشکی تهران، خراسان رضوی، علم و صنعت، تهران، خوزستان، آذربایجان شرقی و صنعتی اصفهان از جمله واحدهای سازمانی جهاددانشگاهی هستند که در دوران دفاع مقدس خدماتی را ارایه می دادند.

رییس سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف ادامه داد: در این نمایشگاه نهادهای مختلفی حضور پیدا کردند که از جمله آن‌ها می‌توان به سپاه پاسداران، ارتش جمهوری اسلامی ایران، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی و جهاد دانشگاهی اشاره کرد.

دکتر مردانی بیان کرد: در این نمایشگاه سعی بر این بود که صرفاً دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس معرفی شود.

از دستاوردهای به نمایش گذاشته شده در غرفه جهاددانشگاهی می‌توان به ساخت نخستین پهپاد، تستر کامپیوتری مدارهای دیجیتال سیستم INS هواپیمای اف ۵، سیستم ناوبری INS هواپیمای اف ۵، حافظه جایگزین سیستم حافظه INS هواپیمای اف ۵، روتور ترمز هواپیمای اف ۱۴، پره کاتیوشا، سیستم ناوبری INS هواپیمای اف ۵، بالون هیدروژنی، دستگاه رمزنگار، ماشین رمزتاکتیکی، ساخت پهپاد، موشک آزمایش شده، گلوله گذاری اتوماتیک کاتیوشا و … اشاره کرد.

رونمایی از کتاب «دفاع دانش بنیان»

یکی از برنامه‌های جهاددانشگاهی صنعتی شریف در این غرفه رونمایی از کتاب «دفاع دانش بینان» است که به نوعی کارنامه طرح‌های سازمان جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در حوزه دفاعی ۱۳۶۰-۱۳۷۹ است.

دکتر مردانی در رابطه با این کتاب اظهار کرد: به همت مدیران جهاد دانشگاهی صنعتی شریف برای ثبت فعالیت‌های علمی و فناورانه دانشگاهیان و جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس که بیش از ۳۰۰ طرح فناورانه و نوآورانه دفاعی است، اقداماتی صورت گرفته که در همین راستا کتاب دفاع دانش بنیان که مجموعه‌ای از ۱۷۸ طرح پژوهشی جهاد دانشگاهی صنعتی شریف در دوران دفاع مقدس که سنگ بنای اصلی دفاع دانش بنیان کشور محسوب می‌شوند، منتشر شد.

وی افزود: این طرح‌ها به تفکیک نهادهای کارفرما نظیر سازمان صنایع دفاع (ساصد)، نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ستاد پشتیبانی جنگ تحمیلی نخست وزیری و سایر دستگاه‌های مرتبط گردآوری شده است.

برگزاری نشست‌های علمی نقش دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهی در دفاع مقدس

در حاشیه برگزاری این نمایشگاه در ۱۰ پنل تخصصی به بررسی نقش دانشگاه‌ها و جهاددانشگاهی در دفاع مقدس پرداخته شد.

مسئول غرفه جهاد دانشگاهی در نمایشگاه در رابطه با موضوع پنل ها اظهار کرد: “فرهنگ جهادی دوران دفاع مقدس و گزارش پروژه‌های صنایع موشکی پارچین”، “نقش جهاد دانشگاهی شریف در توسعه فناوری‌های نظامی”، “نقش جهاد دانشگاهی در حفاظت از رزمندگان با سازه‌های بتنی (پناهگاه، پل شناور و …)”، “نقش جهاد دانشگاهی علم و صنعت در ارتقاء تکنولوژی‌های پدافندی (پاور الکترونیک)” و “تدوین دانش فنی و تولید نمونه عملیاتی چند محصول موشکی و سیستم‌های رمز (تکنولوژی سامانه نفوذ در شبکه رمز کننده و کشف مکالمات ارتش بعثی)” عنوان ۵ پنل اول است.

وی افزود: ۵ پنل دیگر نیز با موضوعاتی همچون “نقش جهاد دانشگاهی در توسعه تکنولوژیهای دفاعی”، “نقش علوم انسانی جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس (جنگ روانی، مطالعات خانواده شهدا و …)”، “نقش جهاد دانشگاهی در به کارگیری مین هوایی به‌عنوان پدافند غیرعامل در حفاظت از مراکز نظامی، پالایشگاهی و نیروگاهی”، “عملکرد جهاد دانشگاهی در نیروی هوایی، رادار، پدافند هوایی” و “نقش دفاتر پشتیبانی جنگ جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس” از ساعت ۱۴ تا ۱۵ برگزار شد.

به گفته دکتر مردانی، قرار است در مراسم اختتامیه یک ارائه به‌عنوان ارائه برتر معرفی و تقدیر شود.

نمایش دستاوردهای جهاد دانشگاهی در دوران دفاع مقدس/رونمایی از کتاب «دفاع دانش بنیان»
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

9 − هفت =