کد خبر : 314587
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۹:۰۵
-

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: سیلوهای کشور مملو از گندم است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: سیلوهای کشور مملو از گندم است

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران اعلام کرد سیلوهای کشور مملو از گندم است.

به گزارش عصرقائم، سید سعید راد از رشد حدود ۲۵ درصدی تولید گندم خبر داد و افزود: تولید گندم کشور در سال گذشته زراعی به بیش از ۱۰ میلیون تن رسید که هفت میلیون و ۱۶۰ هزار تن آن توسط این شرکت در قالب خرید تضمینی از کشاورزان خریداری شد.

وی با اشاره به اینکه بحران امنیت غذایی ناشی از کم بارشی و تحولات جهانی، لزوم تأمین کالاهای اساسی مانند گندم را از مبادی بین‌المللی دو چندان کرده، اظهار کرد: با واردات حدود چهار میلیون تن گندم در هشت ماهه امسال، انبارها و سیلوهای کشور مملو از گندم است تا هیچ‌گونه نگرانی بابت نان مصرفی مردم نداشته باشیم.
مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه ذخایر گندم کشور با حدود دو میلیون تن افزایش، از رشد حدود ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته برخوردار است، تصریح کرد: با حداکثر ظرفیت ممکن، نسبت به ذخیره‌‌سازی گندم به عنوان مهم‌ترین محصول سفره خانوارهای ایرانی، در انبارها و سیلوهای کشور اقدام شده است.
راد از تأمین امنیت پایدار غذایی به‌ عنوان رسالت ملی و مأموریت ذاتی این مجموعه نام برد و خاطرنشان کرد: چشم‌اندازی که به منظور تحقق این مهم ترسیم کرده‌ایم، مسیری است که مقصد آن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی به ویژه محصول ارزشمند گندم منتهی می‌شود.
ترخیص نهاده‌های دامی از بنادر
وضعیت تامین نهاده‌های دامی هم مطلوب است. محمد جعفری؛ معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی ایران در گفت‌و‌گو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: مشکل ترخیص نهاده‌های دامی دولت که در گمرک مانده بود رفع شده و در حال ترخیص آنها هستیم.
وی افزود: این نهاده‌ها در حال حمل به کشور هستند که برای انتقال این حجم نهاده در بنادر نیازمند افزایش تعداد کامیون هستیم تا بتوانیم با سرعت بیشتری این محصولات را به کشور بیاوریم. بخش قابل توجهی از این نهاده‌ها با اینکه مشکل ترخیص آنها حل شده است اما هنوز در بنادر قرار داشته و در حال حمل به کشور هستند.
گفتنی است، معاون شرکت بازرگانی، دولتی اوایل آبان ماه از باقی ماندن چهار میلیون و ۷۰۰ هزار تن نهاده دامی دولتی در بنادر کشور به دلیل مشکل تامین ریالی با وجود تامین ارز خبر داده بود.
ضرورت جایگزینی نهاده‌های ارزان به جای وارداتی
همچنین «فضل خرم»؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی عشایر دامداران متحرک با تاکید بر جایگزینی نهاده‌های دامی ارزان گفت: چهار میلیون تن سرشاخه نیشکر، یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن سبوس برنج، دو میلیون تن سبوس گندم، ۱۵ میلیون تن جو، پنج میلیون تن یونجه و ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن تفاله چغندر وجود دارد که موسسه تحقیقات علوم دامی باید بستری فراهم کند تا پس از فرآوری نهاده‌ها، جایگزین بخش اعظم نهاده‌های وارداتی شود.
او افزود: طبق آمار ۲۶ میلیون تن نهاده ارزان قیمت در کشور داریم که در کاهش قیمت اثر گذار است. دولت بهتر است نهاده مدت‌دار یا نهاده ارزان قیمت در اختیار جامعه تولیدکننده قرار دهد تا بسیاری از مشکلات تولید حل شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی: سیلوهای کشور مملو از گندم است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × پنج =