کد خبر : 314662
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۰
-

اظهارنظر مسئولان وزارت علوم درباره مسمومیت برخی دانشجویان

اظهارنظر مسئولان وزارت علوم درباره مسمومیت برخی دانشجویان

در پی حوادث روزهای گذشته دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، خوارزمی واحد کرج و صنعتی اراک شاید بتوان ادعا کرد، دانشگاه‌های کشور با یک بحران جدی یعنی موج مسمومیت غذایی دسته‌جمعی دانشجویان مواجه هستند؛ موضوعی که از سازمان امور دانشجویان انتظار می‌رود به عنوان یک نهاد ناظر بر امور دانشجویی هر چه زودتر به آن ورود کرده و ادامه این زنجیره را متوقف کند.

به گزارش عصرقائم، از روز چهارشنبه ۲ آذر تا پنج‌شنبه ۱۰ آذرماه در  فاصله کمتر از ۱۰ روز بیش از ۱۲۰۰ دانشجو با علائمی مانند تهوع، استفراغ، دل‌درد و سرگیجه دچار مسمومیت شدند. مسمومیت زنجیره‌ای دانشجویان، گریبان دانشگاه‌های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی واحد کرج را گرفت. این دانشگاه‌ها، شرایط حادی را تجربه کردند به نحوی که مراکز درمانی دانشگاه‌های صنعتی اصفهان و خوارزمی کرج توانایی پاسخگویی به مراجعین را نداشتند و تعدادی از دانشجویان به مراکز درمانی خارج از دانشگاه و بیمارستان‌ها منتقل شدند.

مسمومیت غذایی دانشجویان دانشگاه‌های ایران، موضوعی تازه برای نظام آموزش عالی به حساب نمی‌آید، چرا که همواره اخباری مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانشجویان در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود. کافی است کلید واژه “مسمومیت دانشجویان” را در اینترنت جست‌وجو کنیم تا با حجم زیادی از خبرهای مسمومیت دسته‌جمعی دانشجویان مواجه شویم.در سال جاری و پس از پشت‌سر گذاشتن روزهای کرونایی و بازگشایی رسمی دانشگاه‌ها، تعدادی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان دچار مسمومیت غذایی شدند. خرداد ماه سال جاری نیز تعدادی از دانشجویان دانشگاه امام صادق مسموم شدند.

اگرچه مسئولان وزارت علوم عدم آمادگی خود و بازگشایی ناگهانی دانشگاه‌ها پس از روزهای کرونایی را عامل مسمومیت دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و امام صادق اعلام کردند؛ اما این بار از احتمال شیوع یک ویروس سخن می‌گویند.

سازمان امور دانشجویان، سکوت ۱۱ روزه پس از حوادث دانشگاه صنعتی اصفهان و ۴ روزه پس از دانشگاه خوارزمی را شکست و اطلاعیه‌ای در این خصوص صادر کرد. در این اطلاعیه آمده است: ” به اطلاع دانشگاهیان و ملت شریف ایران می رساند، به دنبال بروز بیماری گوارشی تعدادی از دانشجویان دانشگاه های صنعتی اصفهان، صنعتی اراک و خوارزمی «پردیس کرج» نظر به اهمیت سلامت دانشجویان، سازمان امور دانشجویان به عنوان حامی حقوق مادی و معنوی دانشجویان، از ابتدای بروز این بیماری، اقدامات نظارتی و پیگیری مسائل بوجود آمده را در این دانشگاه ها دنبال نموده و تا حصول نتیجه نیز ادامه خواهد داد.

با توجه به شیوع بیماری‌های تنفسی و گوارشی در فصل پاییز، با پیگیری‌های انجام شده اقدامات نخستین، اعم از آزمایش‌های مختلف از آب آشامیدنی و غذای دانشجویان و همچنین نمونه برداری‌های انسانی صورت گرفته است که نتایج آن در دست بررسی است، تحقیقات اولیه پاتولوژیست ها حاکی از احتمال منشأ ویروسی یا باکتریایی این بیماری گوارشی است و منتظر دریافت نتیجه آزمایشات انجام شده هستیم.

این سازمان با تشکیل کمیته ای متشکل از کارشناسان و متخصصان مرتبط ضمن بررسی همه جانبه و بازدید میدانی از دانشگاه های مذکور، برنامه ریزی و اقدامات لازم را آغاز نموده است .

لذا هم‌اکنون شرایط دانشگاه ها در حالت پایدار بوده و همکاران ما با هماهنگی دانشگاه های علوم پزشکی مربوطه بر کلیه فرایندهای تهیه، طبخ و توزیع غذا نظارت دارند.

در همین راستا، سازمان امور دانشجویان به دانشگاهیان محترم و خانواده گرانقدر دانشجویان ضمن تأکید بر حفظ آرامش و عدم توجه به شایعات، این اطمینان را می‌دهد که متخصصان حوزه سلامت و مسئولین دانشگاه ها در تلاش هستند تا ضمن جلوگیری از تکرار اینگونه اتفاقات با جدیت پیگیر علل و عوامل این حادثه باشند.”

 تنها ۳ روز تا ۱۶ آذر، روزی که نام دانشجو نامگذاری شده، فاصله داریم. سازمان امور دانشجویان به عنوان متولی اصلی نظارت بر امور دانشجویان ایران وظیفه دارد که گوش شنوایی برای شنیدن مسائل صنفی دانشجویان باشد؛ به همین دلیل انتظار می‌رود با سرعت بیشتری به این مسائل ورود کند و اقدامات این سازمان محدود به صدور اطلاعیه نباشد. چرا که در اذهان عمومی اینطور به نظر می‌رسد، صدور یک اطلاعیه آن هم پس از مسمومیت‌های متعدد در دانشگاه‌های مختلف تنها در جهت رفع مسئولیت و مثابه نوش‌داروی بعد از مرگ سهراب است.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به عنوان یک بنگاه خبری دانشجویی بر خود وظیفه می‌داند که نتایج حاصل از تحقیقات سازمان امور دانشجویان را منعکس کند و با شنونده اظهارات مسئولان باشد. اگرچه پیگیری مسائل صنفی دانشجویی از وظایف اصلی خبرگزاری ایسنا قلمداد می‌شود اما این انتظار وجود دارد که مسئولان برای تنویر افکار عمومی توضیحات بیشتری ارائه دهند.

اظهارنظر مسئولان وزارت علوم درباره مسمومیت برخی دانشجویان
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =