کد خبر : 313759
تاریخ انتشار : جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۵
-

شرکت ایران در نشست وزرای “آیورا “

شرکت ایران در نشست وزرای “آیورا “

بیست و دومین اجلاس وزیران خارجه اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند (موسوم به آیورا) با حضور وزرای امورخارجه و مقامات کشورهای عضو در داکا پایتخت بنگلادش برگزار شد.

به گزارش عصرقائم، مهدی صفری معاون دیپلماسی اقتصادی ‌وزارت امور خارجه کشورمان که در راس هیاتی در این نشست حضور داشت در سخنرانی خود با اشاره به اقدامات مثبت ایران برای تقویت همکاری ها در چارچوب این اتحادیه یادآور شد “علیرغم تحریم های یکجانبه غیرقانونی، جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی به پیشبرد اولویت های آیورا در حوزه های مختلف کرده است .

وی از جمله به تلاشهای کشورمان در توسعه مواصلات دریایی و چند وجهی در بنادرخلیج فارس و اقیانوس هند نظیر چابهار پرداخت و خاطرنشان کرد : این ظرفیتها در خدمت اتصال کشورهای حاشیه اقیانوس هند به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپاست.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه همچنین با اشاره به موضوع اجلاس (حفظ محیط زیست اقیانوس هند) برخی چالشهای محیط زیستی نظیر آلودگی دریایی، صید بی رویه، گرم شدن آبها، تخریب زیستگاه های دریایی و تنوع زیستی و نیز ریزگردها و طوفان شن را برشمرد و افزود: اتحادیه آیورا باید سازوکارهای نهادی و مالی مشترک برای مواجهه با این چالشها ایجاد کند .

معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه همچنین در حاشیه این اجلاس با وزرا و مقامات برخی کشورها از جمله بنگلادش، تانزانیا، آفریقای جنوبی، ژاپن و کنیا دیدار و در خصوص روابط دوجانبه اقتصادی گفتگو کرد.

بر استس این گزارش ، اتحادیه کشورهای حاشیه اقیانوس هند متشکل از ۲۳ کشور حاشیه اقیانوس هند میباشد که همکاریهای اقتصادی دریا-محور را در دستورکار خود دارد. ده کشور از خارج از منطقه نیز به عنوان “شریک گفتگو” با این اتحادیه همکاری می کنند.

مقر اتحادیه در جزیره موریس است و  “مرکز منطقه ای علوم و انتقال فناوری آیورا” به عنوان یکی از آژانسهای تخصصی این اتحادیه در کشورمان مستقر است .

شرکت ایران در نشست وزرای "آیورا "
شرکت ایران در نشست وزرای “آیورا “

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

13 − یازده =