کد خبر : 313575
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲ آذر ۱۴۰۱ - ۱۳:۲۰
-

خدمات وزارت تعاون در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟

خدمات وزارت تعاون در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، وزارت‌خانه‌ای است که طیف گسترده‌ای از مردم به ویژه اقشار آسیب‌پذیر از اصلی‌ترین خدمات‌گیرندگان آن هستند و بر این اساس سازمان فناوری اطلاعات در تازه ترین گزارش خود به معرفی خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخته است.

به گزارش عصرقائم، به خدمتی هوشمند گفته می‌شود که بدون مراجعه حضوری، به صورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار دشواری است و نیازمند اتصال بانک‌های اطلاعاتی همه دستگاه‌های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خود را با هم به اشتراک بگذارند.

بر این اساس، پنجره ملی خدمات دولت هوشمند هم ارائه‌دهنده خدمات دولتی به‌صورت یکپارچه، سریع و آسان به عموم مردم است که اکنون در مسیر آماده‌سازی و بهره‌برداری قرار دارد. دستورالعمل اجرایی اتصال دستگاه‌های اجرایی به “پنجره واحد خدمات هوشمند دولت” شامل اولویت‌ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرایی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و مطابق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرایی فناوری اطلاعات ارایه شد. همچنین وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اولویت اتصال و راه‌اندازی این پنجره را با دستگاه‌های دولتی دانسته و گفته بود وزارتخانه‌های مختلف و سازمان‌های ذیل این دستگاه‌ها باید در گام نخست، پنجره واحد خود را راه‌اندازی کنند.

بر این اساس به منظور تحقق دولت یکپارچه هوشمند در لایحه بودجه ۱۴۰۱ به پیشنهاد وزارت ارتباطات، اقداماتی برای اجرایی شدن این مسئله پیشنهاد شد که با مساعدت مجلس تبدیل به قانون شد. طبق «بند و تبصره هفت قانون بودجه» تمام دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی مکلف شده‌اند تا پایان شهریورماه سال جاری به راه‌اندازی پنجره واحد خدمات هوشمند خود اقدام کنند و حداقل ۳۰ درصد از خدمات پرکاربرد خود را به‌صورت کاملا غیرحضوری و برخط به مردم ارائه دهند.

در همین رابطه سازمان فناوری اطلاعات در تازه ترین گزارش خود به معرفی خدمات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند پرداخته است. اجرای قانون کار، رفع مشکلات جامعه کارگری، هدفمندسازی یارانه‌ها و برنامه‌ریزی برای نظام تعاون کشور از اصلی‌ترین وظایف وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به شمار می‌رود. در حال حاضر پنج زیرمجموعه از بدنه اصلی وزارت تعاون، خدمات الکترونیکی خود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند به نشانی https://my.gov.ir/ ارائه می‌دهند که به معرفی آنها می‌پردازیم.

ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

سامانه حمایت: این سامانه که با عنوان معیشت نیز شناخته می‌شود، یکی از پرکاربردترین سامانه‌های وزارت تعاون است که برای سرپرست خانوارها قابل ورود و استفاده است. این سامانه، امکان مشاهده اطلاعات اقتصادی خانوار شامل خودرو، درآمد و خرید و واریز را فراهم می‌کند.

سامانه جامع و هوشمند بخش تعاونی کشور: ارائه‌دهنده انواع خدمات تعاونی به مدیران، اعضای شرکت‌ ها، بازرسان و اعضای مربوط به اتحادیه‌های تعاونی بدون مراجعه حضوری است.

سازمان تامین اجتماعی

سازمان تامین اجتماعی، از جمله نخستین سازمان‌هایی است که خدمات و سامانه‌های آن به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شدند و از این منظر دستگاهی پیشرو به شمار می‌رود. سامانه تامین اجتماعی به سه طیف از مردم شامل بیمه‌شدگان، کارفرمایان و مستمری‌بگیران، خدمات الکترونیکی می‌دهد و در نهایت دارای کارتابلی شخصی با عنوان تامین اجتماعی من است که امکان پیگیری درخواست‌ها را برای افراد تحت پوشش بیمه فراهم می‌کند.

بیمه شدگان:  سازمان تامین اجتماعی ۱۱ خدمت غیرحضوری برای بیمه‌شدگان ارائه می‌دهد که اهم آنها عبارتند از: نام‌نویسی، دفترچه، سابقه، بازنشستگی، بیمه‌شدگان خاص و غیره

کارفرمایان: کارگاه‌ها و کارفرمایان به طور الکترونیکی می‌توانند از ۹ خدمت ویژه استفاده کنند که برخی از آنها شامل: لیست حق بیمه، درخواست بخشودگی جرائم، درخواست صدور مفاصا حساب، استعلام بدهی کارگاه و موارد مشابه است.

مستمری‌بگیران: با توجه به فراگیری استفاده از گوشی‌های هوشمند در میان بسیاری از افراد جامعه، ارایه خدمات غیرحضوری به مستمری‌بگیران اقدامی است آنها را از تردد غیرضروری بی‌نیاز می‌کند. تامین اجتماعی، ۱۰ خدمت موثر به مستمری‌بگیران  ارایه می‌دهد که فیش حقوقی، حکم، درخواست گواهی، مستمری بازماندگان و از کارافتادگی برخی از آنهاست.

درگاه جامع سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور

جویندگان مهارت، دانشجویان و دانش‌آموزان از اصلی‌ترین مخاطبان درگاه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای هستند. پنج خدمت غیرحضوری مانند ثبت نام در دوره‌های آموزشی، ثبت تقاضاهای آموزشی- شخص حقوقی، استعلام گواهینامه، مشاوره و هدایت شغلی و استانداردهای آموزشی از طریق این درگاه به متقاضیان ارایه می‌شود.

درگاه خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی

میز خدمات الکترونیکی صندوق بازنشستگی ارائه‌دهنده خدماتی است که نیازی به مراجعه حضوری ندارد. برخی از این خدمات عبارتند از اشتراک در صندوق بازنشستگی، برقراری حقوق بازنشستگی و از کارافتادگی، استرداد کسور مازاد بر سی سال خدمت، قطع حقوق بازنشستگیو وظیفه، پاسخ به استعلامات مرتبط با مشترکین صندوق بازنشستگی کشوری، خدمات بیمه‌ای، خدمات رفاهی و ارائه احکام بازنشستگی و فیش حقوق.

پیشخوان مجازی سازمان بهزیستی

مددجویان سازمان بهزیستی با مراجعه به این سایت می‌توانند از خدمات این دستگاه به صورت الکترونیکی و بدون مراجعه حضوری بهره‌مند شوند. برخی از این خدمات عبارتند ازسامانه جامع سفرهای زیارتی(هم‌قدم)، سامانه جامع فعالیت‌های ارتقایی و خدمات روانشناختی، سامانه فرزندخواندگی، سامانه ارمغان، سامانه تصمیم(نوبت‌دهی طلاق) و سامانه غربالگری طیف اتیسم.

گفتنی است طی روزهای گذشته مدیر کل دفتر پایش و نظارت بر پیاده سازی دولت الکترونیکی اعلام کرد با اتصال سازمان برنامه و بوجه کشور و مرکز ملی آمار ایران تعداد دستگاه‌های متصل به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند از مرز ۱۰۰ دستگاه عبور کرده است.

مجید فولادیان – مدیرکل دفتر پایش و نظارت بر پیاده‌سازی دولت الکترونیکی – با اعلام این خبر اظهار کرد: مرحله نخست اتصال دستگاه‌ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در حال تکمیل است و ما در گام بعدی به‌دنبال افزایش کیفیت خدمات ارائه شده در این درگاه هستیم.

فولادیان درباره وضعیت کیفی خدمات دستگاه‌ها در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند گفت: در حال حاضر سازمان امور مالیاتی و سازمان تأمین اجتماعی و چندین دستگاه اجرایی دیگر در ارائه کامل خدمات خود از طریق این درگاه پیشرو هستند و بقیه دستگاه‌ها نیز در حال تکمیل خدمات خود هستند.

وی عدم همکاری برخی از دستگاه‌های پرمخاطب در اتصال به پنجره ملی خدمات هوشمند دولت به دلیل نداشتن پنجره واحد خدمات، نبود سامانه متمرکز با امکان احراز هویت الکترونیکی، عدم تحویل برخی سرویس‌ها از سوی دستگاه‌ها و نقص داده در برخی پایگاه داده‌های پایه ملی را مهمترین مشکلات در این زمینه عنوان کرد و اظهار امیدواری کرد که هر چه سریعتر این مشکلات برطرف شوند.

خدمات وزارت تعاون در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند چیست؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − 6 =