کد خبر : 313159
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۹:۰۰
-

کاظمی قمی: نتیجه اجلاس مسکو به اطلاع مقامات طالبان می رسد

کاظمی قمی: نتیجه اجلاس مسکو به اطلاع مقامات طالبان می رسد

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان با بیان این که عامل مشکلات و شرایط سخت امروز افغانستان نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در این کشور است، گفت: خوشبختانه امروز عزم جدی کشورهای همسایه برای این است که به ایجاد افغانستان با ثبات و امن کمک کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از اسپوتنیک، حسن کاظمی قمی نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان در حاشیه نشست فرمت مسکو اظهار داشت: امروز تحولات در افغانستان شرایط بسیار پیچیده ای را هم برای مردم افغانستان و هم برای کشورهای منطقه و امنیت بین المللی به وجود آورده است؛ متاسفانه عامل مشکلات و شرایط سخت امروز در افغانستان نتیجه ۲۰ سال اشغالگری آمریکا در این کشور بوده که جز کشتار، تخریب و ویرانی و از بین بردن زیرساخت های اقتصادی کشور چیز دیگری نیست.

وی تصریح کرد: بعد از خروج از پیش طراحی شده آمریکا از این کشور شاهد شرایط بسیار سختی در حوزه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و حتی اجتماعی در این کشور هستیم. خوشبختانه امروز عزم جدی کشورهای همسایه این است که به ایجاد افغانستان با ثبات و امن کمک کنند.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان ادامه داد: چرا که ثبات و امنیت منطقه در گرو ثبات، امنیت و پایداری در افغانستان است. افغانستان هرچه رو به بهبود برود و شرایط بهتری پیدا کند، موجب خواهد شد امنیت در منطقه برقرار باشد و کاهش تروریسم در منطقه هم برآیند همکاری های منطقه ای است؛ از این جهت آنچه امروز در نشست های منطقه ای از جمله فرمت مسکو قرار است کشورهای همسایه افغانستان به علاوه روسیه به اشتراک بگذارند این است که چگونه می شود در این شرایط حساس به حکمرانان افغانستان و مردم افغانستان در جهت بهتر کردن اوضاع امنیتی و اقتصادی کمک کرد. همچنین چگونه می شود به فرآیند سیاسی یعنی فرآیندی که همگان در حکمرانی مشارکت داشته باشند و همه قومیت ها بتوانند نقش آفرینی کنند دست یافت تا بتوانند به چالش و بحران هایی که امروز افغانستان با آن دست به گریبان است، کمک کنند.

کاظمی قمی خاطرنشان کرد: از این جهت اجلاسی که امروز در مسکو در حال برگزاری است و اهتمامی که کشورهای همسایه از جمله جمهوری اسلامی ایران دارد که همه مساعی خود را برای کمک به افغانستان و امنیت این کشور می گذارد تا بتواند در جهت کمک به مردم و دولتمردان امروز افغانستان برای بازسازی این کشور، امنیت، ثبات و پایداری آن نقش آفرینی کند.

وی در پاسخ به این سوال که در نشست های قبلی نمایندگانی از طالبان حضور داشتند اما در چهارمین نشست فرمت مسکو از نمایندگان طالبان دعوت نشده است، آیا دلیل این عدم حضور تصمیمی از سوی روسیه بوده یا جمعی؟ گفت: در اجلاس هایی که با موضوع افغانستان تشکیل شد چند فرمت داریم از جمله یکی از فرمت هایی که مهم است فرمت اجلاس وزرای کشورهای همسایه افغانستان بوده که در پاکستان، تهران و کوچین چین برگزار شد و قرار است در آینده نزدیک در تاشکند هم برگزار شود.

نماینده ویژه رئیس جمهور در امور افغانستان افزود: آنچه امروز میزبان این اجلاس اعلام کرد، نتایج این اجلاس به سمع مسئولان کابل می رسد، قرار نیست در اجلاس مباحثی انجام شود که به کابل منتقل نشود، گفت وگویی جمعی صورت می گیرد و نتیجه جمعی در اختیار مقامات کابل در جهت کمک به آن ها خواهد بود و این تصمیم گیری ها به آن ها منتقل خواهد شد.

کاظمی قمی: نتیجه اجلاس مسکو به اطلاع مقامات طالبان می رسد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × چهار =