کد خبر : 312784
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۲۵
-

نوید جدید برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان

نوید جدید برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان

رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای صادرات محصولات خود در حوزه اخذ استانداردها و مجوزهای تایید صلاحیت، گفت: در صورتی که مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به عضویت اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی “آی‌لک” (ILAC) درآید، استانداردهای ملی که نظام تایید صلاحیت صادر می‌کند، اعتبار بین‌المللی خواهند یافت.

به گزارش عصرقائم، دکتر رضا اسدی‌فرد در گفت‌وگو ، در خصوص اتحادیه بین‌المللی تایید صلاحیت آزمایشگاهی “آی‌لک” (ILAC)، گفت: آی لک یک کنوانسیون بین‌المللی است که بر اساس آن نتایج آزمایش‌هایی که در کشورهای عضو این کنوانسیون هستند، دارای اعتبار خواهد بود.

وی اظهار کرد: بر این اساس اگر کشورها عضو این کنوانسیون شوند، آزمایشگاهی که دارای استاندارد ۱۷۰۲۵ باشد، تستی را اجرایی کند، نتایج آن تست معتبر خواهد بود.

اسدی‌فرد با بیان اینکه ایران عضو این کنوانسیون نیست، ادامه داد: مرکز ملی تایید صلاحیت ایران که هم‌خانواده سازمان استاندارد ایران است، تاکنون اقدامی برای عضویت در کنوانسیون “آی‌لک” نکرده بود، به همین دلیل استانداردی که آزمایشگاه‌های ما صادر می‌کنند، اعتبار بین‌المللی را ندارد.

رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت عملی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان، خاطر نشان کرد: از این رو اگر شرکت دانش‌بنیانی بخواهد محصولات خود را صادر کند، باید در کشور مقصد، هزینه‌های زیادی را به صورت ارز بپردازد تا تست‌های لازم را انجام دهد.

اسدی‌فرد اضافه کرد: بر این اساس مرکز تایید صلاحیت ایران در تلاش است تا به عضویت این کنوانسیون درآید و در صورتی که این امر محقق شود، استانداردهای ملی که نظام تایید صلاحیت صادر می‌کند، اعتبار بین‌المللی خواهند یافت.

وی با تاکید بر اینکه این امر به‌ویژه در تجارت خارجی (واردات و صادرات) کمک بسیار بزرگی به شرکت‌ها خواهد بود، اظهار کرد: عضویت نهادی از ایران در این کنوانسیون منجر به تسهیل در امر تجارت و همچنین کاهش هزینه‌های تجارت خواهد شد.

اسدی‌فرد در خصوص شرایط عضویت مرکز تایید صلاحیت ایران در کنوانسیون “آی‌لک” با بیان اینکه این مرکز نیاز است تا یکسری از شرایط از نظر نیروی انسانی و سوابق آن را در ممیزی آزمایشگاه‌ها در استاندارد ۱۷۰۲۵ فراهم کند، یادآور شد: علاوه بر اینها نیاز است تا هزینه‌هایی را پرداخت کند تا در نهایت بتواند این عضویت را اخذ کند.

رییس مرکز شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان معاونت علمی، عضویت ایران در “آی‌لک” را یک نیاز جدی آزمایشگاه‌های کشور دانست و گفت: ما بارها این مساله را منعکس کردیم، ولی متاسفانه این امر محقق نشده است.

به گفته وی، مرکز تایید صلاحیت هر کشوری معمولا ساختار NGO و مردم‌نهاد دارد و این مراکز مردم‌نهاد می‌توانند برای عضویت در این کنوانسیون اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، شرکت‌های دانش‌بنیان به منظور صدور محصولات خود نیازمند اخذ تاییدیه‌های بین‌المللی در خصوص صلاحیت محصولات خود هستند که صدور این تاییدیه‌ها در ایران به دلیل عدم پیوستن به کنوانسیون “آی لک” (ILAC) مقدور نیست؛ از این رو مرکز ملی تایید صلاحیت ایران در این زمینه گام‌هایی را برداشته است و به گفته دکتر محمود هاشمی، رییس این مرکز، در سال ۱۴۰۲ مرکز ملی تایید صلاحیت ایران به عضویت کنوانسیون بین‌المللی “آی‌لک” در خواهد آمد.

از جمله وظایف این مرکز می‌توان به ارزیابی “آزمایشگاه‌های آزمون و کالیبراسیون براساس استاندارد ISO/IEC 17025 و دستورالعمل‌ها و ضوابط مربوط”، “آزمایشگاه‌های تشخیص طبی بر اساس استاندارد ISO 15189″، “آزمایشگاه‌های ارائه‌دهنده آزمون کفایت تخصصی براساس استاندارد ISO/IEC17043” و “تهیه کنندگان مواد مرجع بر اساس ISO/IEC17034” اشاره کرد.

نوید جدید برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان/رفع چالش صدور مجوزهای آزمایشگاهی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو + دو =