کد خبر : 312850
تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۵
-

ثبت نشت متان در آمریکا

ثبت نشت متان در آمریکا

ماهواره چینی “گائوفن ۵ بی” (Gaofen 5B) نشت گاز متان در ناحیه‌ای در آمریکا را شناسایی کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از چاینادیلی، یک ماهواره چینی نشت متان را در آمریکا شناسایی کرد. به گفته ژانگ یونگ گوانگ، استاد دانشگاه نانجینگ، ماهواره رصد زمین “گائوفن ۵ بی” چین دو منبع نقطه‌ای انتشار متان در ایالت نیومکزیکو ایالات متحده را شناسایی کرده است.

بر اساس یک تصویر ماهواره‌ای گرفته شده توسط ابزار تصاویر پیشرفته فراطیفی “گائوفن ۵ بی”، گرادیان غلظت متان در این دو مکان افزایشی بین ۲۵ قسمت در میلیارد تا ۳۵۰ قسمت در میلیارد است و بالاتر از غلظت متان اتمسفر پس زمینه تخمین زده می‌شود.

محققان با کمک تصاویر دیگر ماهواره‌ها و اطلاعات یک شرکت آنلاین به این نتیجه رسیدند که انتشار این گاز از چاه گاز شیل متعلق به شرکت نفت و گاز آمریکایی  ئی‌اوجی (EOG) و ایستگاه افزایش فشار شرکت آمریکایی “Matador Resources” است که هر دو شرکت انرژی هستند.

گاز شیل (Shale gas) گازی است که در میان سنگ‌های سخت و ساختارهای شیل به صورت درگیر، محصور شده‌است و آزادسازی آن به استفاده از فناوری موسوم به شکست هیدرولیک نیاز دارد. این گاز به صورت روزافزون در حال کسب اهمیت بیشتری در آمریکا به عنوان منبعی برای گاز طبیعی است.

ژانگ به این چاه گاز شیل به عنوان یک منبع انتشار فوق العاده بزرگ اشاره کرد که باعث نشت مقادیر زیادی از متان شده است. وی گفت: میزان انتشار ساعتی آن حدود ۷.۳ تا ۱۶.۱ متریک تن است.

وی گفت: تقریباً ۰.۴ تا ۰.۸ تن متان در ساعت از ایستگاه افزایش فشار مذکور منتشر می‌شود.

متان یک گاز گلخانه‌ای بسیار قوی‌تر از دی اکسید کربن است. با توجه به اینکه متان یک گاز گلخانه‌ای است که ۸۰ برابر قوی‌تر از دی‌اکسید کربن عمل می‌کند، مهار انتشار متان یک کار مهم برای محدود کردن گرمایش جهانی است و شناسایی نقاط ساطع‌کننده این گاز می‌تواند نقش بسزایی در مقابله با گرمایش روزافزون جهانی داشته باشد.

ثبت نشت متان در آمریکا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پنج × 5 =