کد خبر : 312524
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
-

۳ تا ۵ دانشجو بازداشت شده‌اند

۳ تا ۵ دانشجو بازداشت شده‌اند

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی با تاکید بر اینکه بازداشت دانشجویان در حیطه اختیارات دانشگاه نیست، گفت: دستگیری هیچ کدام از دانشجویان بازداشتی در محیط داخلی دانشگاه انجام نشده و همچنان برای آزادی دانشجویان بازداشتی که تعداد آنها نیز بسیار کم است، تلاش می‌کنیم.

به گزارش عصرقائم، دکتر حسن کریمی مزرعه شاهی در گفت‌وگو ، با بیان اینکه منع ورود دانشجویان به دانشگاه موقت است، اظهار کرد: آیین‌نامه‌های انضباطی به روسای دانشگاه‌ها این اجازه را داده است که در شرایطی مانند شرایط کنونی، به جهت بعضی شفاف‌سازی‌ها و حاد نشدن برخی مشکلات، در یک مقطع زمانی موقت و در تعداد بسیار بسیار محدود از ورود برخی دانشجویان به دانشگاه ممانعت کنند. در حال حاضر نیز اکثر دانشجویانی که از ورود به دانشگاه منع شده‌ بودند، به صورت کاملا عادی به فعالیت‌های خود در دانشگاه ادامه می‌دهند.

وی در ادامه با بیان اینکه موارد انضباطی در سایت دانشگاه قرار دارد و در دسترس همگان است، خاطرنشان کرد: با این حال برخی دانشجویان به دقت قوانین و آئین‌نامه‌ها را نمی‌خوانند. در قوانین آمده، دانشجویی که اعتراض دارد، می‌تواند سر کلاس حاضر نشود. می‌تواند در محوطه بنشیند و سرکلاس نرود. اما زمانی‌که از تشکیل کلاس ممانعت می‌کند، لازم است طبق آیین نامه انضباطی دانشگاه با این ممانعت، برخورد شود و این موضوع و آئین‌نامه ارتباطی به شرایط سیاسی حاضر ندارد. عده‌ای از این دانشجویان هم دانشجویان ورودی ۱۴۰۱ هستند که به دلیل نودانشجو بودن سایت دانشگاه را با دقت نخوانده بودند و از این موارد انضباطی چندان مطلع نبودند.

وی با تاکید بر اینکه هیچ کدام از موارد بازداشت دانشجویان در فضای دانشگاه صورت نگرفته است، افزود: تاکنون هیچ کدام از نیروهای امنیتی به هیچ عنوان وارد دانشگاه نشده‌اند و بازداشت دانشجویان حتی در محدوده دانشگاه هم نبوده است. بازداشت دانشجویان نیز اصلا در حیطه وظایف روسای دانشگاه‌ها و در چارچوب دانشگاه نیست و این موارد با رؤسای دانشگاه از پیش هماهنگ نمی‌شود. از آنجا که این اتفاقات امنیتی است، پیگیری‌های لازم نیز در چارچوب حیطه کاری دستگاه‌های امنیتی انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی تصریح کرد: در این موارد، دستگاه‌های امنیتی به دلیل اشراف اطلاعاتی خود که قطعا بسیار بسیار از دانشگاه قوی‌تر است، اقدام می‌کنند و دانشگاه اصلا در دستگیری دانشجویان دخیل نیست.

وی ادامه داد: در اولین ساعات اطلاع از دستگیری هر دانشجویی، پیگیری کار او را آغاز می‌کنیم و با هماهنگی‌هایی که با وزارت علوم داریم، مکاتبات لازم را انجام می‌دهیم و حراست و وزارت علوم از طریق کانال‌های ارتباطی خود، پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهند. با این وجود تلاش‌های ما برای آزادی دانشجویان‌مان همچنان ادامه دارد.

دکتر کریمی مزرعه شاهی، درباره تعداد دانشجویان بازداشتی دانشگاه خواجه نصیر افزود: تعداد دانشجویان بازداشتی این دانشگاه زیاد نیست و بین ۳ تا ۵ دانشجو است که امیدواریم شاهد ایجاد چنین مشکلاتی برای همین تعداد کم هم نباشیم.

رئیس دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی درخصوص ایجاد فضای اعتراض و گفتگو برای دانشجویان در محیط دانشگاه اظهار کرد: این دانشگاه از جمله دانشگاه‌هایی است که بیشترین فضا را برای اعتراض دانشجویان فراهم کرده‌ است. سند ما هم روزی است که آقای علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت به دانشگاه ما دعوت شدند. بهترین سالن آمفی تئاتر دانشگاه را برای این نشست انتخاب کردیم و تلاش کردیم حسن نیت خود را نشان دهیم. به تمامی دانشجویان از جمله دانشجویان همسو و غیر همسو با جریانات اخیر نیز اعلام کردیم که در نشست حضور پیدا کنند. ولی اصلا اجازه صحبت به سخنگوی دولت داده نشد و بعضا شعارهای ناشایستی از سوی دانشجویان مطرح شد.

دکتر کریمی مزرعه شاهی در پایان خاطرنشان کرد: به این نتیجه رسیده‌ایم که شاید اگر خودمان هم پای صحبت‌های دانشجویان بنشینیم، نتیجه بهتری بگیریم. بنابراین نشست‌هایی را دانشکده به دانشکده برگزار خواهیم کرد و قصد داریم گفت‌وگوها را در داخل خود دانشگاه انجام دهیم و در این نشست‌ها مسئولین دانشگاه از جمله رئیس دانشگاه و معاونین آموزشی و دانشجویی و سایر مسئولان دانشگاه نیز در جلسات گفت‌وگو با دانشجویان حضور داشته باشند.

۳ تا ۵ دانشجو بازداشت شده‌اند/اکثر دانشجویان منع شده از تحصیل به فعالیت‌های آموزشی بازگشته‌اند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هشت − هشت =