کد خبر : 312601
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۰
-

طرح شفافیت قوای سه‌گانه به چه مرحله از تصویب رسیده است؟

طرح شفافیت قوای سه‌گانه به چه مرحله از تصویب رسیده است؟

طرح شفافیت قوای سه‌گانه امروز بار دیگر در دستور صحن مجلس قرار گرفت. بر این اساس نمایندگان درباره اصلاح ایرادات واردشده به این طرح توسط شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری می‌کنند.

به گزارش عصرقائم، پس از اعلام نتایج انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و تعیین وکلای ملت برای این دوره از مجلس، اولین مطالبه که در قالب یک طرح توسط وکلای ملت در مجلس یازدهم مطرح شد طرح شفافیت آراء نمایندگان بود. محمدباقر قالیباف نیز به عنوان اولین امضا کننده و طراح این طرح شناخته شد.

پس از آغاز به کار رسمی مجلس طرح شفافیت آراء نمایندگان طی مراحل اداری در کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس مورد رسیدگی قرار گرفت و به تصویب اعضای این کمیسیون رسید. طرح مذکور پس از تصویب در کمیسیون در صحن با مخالفت‌هایی همراه شد و بر این اساس شاهد رفت و برگشت‌های مکرر طرح شفافیت آراء نمایندگان بین صحن مجلس و کمیسیون آیین نامه بودیم.

در طرح شفافیت آراء نمایندگان آمده بود که همه رای گیری‌ها در صحن مجلس جز در مواردی که مربوط به مسائل امنیتی و مسائل محرمانه کشور و نظام است باید شفاف باشد و باید مشخص شود که نمایندگان چگونه در تصمیمات کشور مشارکت کرده و رای مثبت و منفی‌ آنها معلوم شود.

علاوه بر این در طرح مذکور موضوع شفافیت جلسات کمیسیون‌ها مطرح شده بود؛ به این شکل که جلسات کمیسیون‌ها باید به صورت صوتی از سایت مجلس پخش شود تا مردم بتوانند به صورت مستقیم و برخط مشروح مذاکرات جلسات کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی را استماع کنند. همچنین در این طرح مباحثی هم در مورد دریافت هدیه توسط نمایندگان مطالبی مطرح و مقرراتی وضع شده بود.

در نهایت این طرح با وجود همه بررسی‌ها و زمانی که برای آن صرف شد به جهت اشکالات متعددی که برخی نمایندگان به آن وارد می‌دانستند به سرانجام نرسید.با این وجود تلاش‌ها در مجلس برای شفافیت آرا به اتمام نرسید و بار دیگر جمعی از نمایندگان طرحی را تحت عنوان شفافیت در قوای سه‌گانه مطرح کردند که این طرح برای بررسی در دستورکار مجلس قرار گرفت.

طرح شفافیت در قوای سه‌گانه برای بررسی به کمیسیون شوراها به عنوان کمیسیون تخصصی ارجاع شد و در این کمیسیون مورد بررسی و تصویب قرار گرفت.

در این طرح شفافیت هم جلسات مجلس لحاظ شده بود و هم جلسات هیئت دولت و به طور کل شفافیت جز در مواردی که ملاحظات امنیتی و اطلاعاتی داشت در مورد دستگاه‌های مختلف در طرح جدید شفافیت مطرح شده بود.

طرح شفافیت در قوای سه‌گانه پس از تصویب در کمیسیون شوراها و صحن مجلس برای بررسی به شورای نگهبان ارسال شد که شورای نگهبان ایراداتی را به آن وارد دانست. همزمان با شورای نگهبان که وظیفه بررسی مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی را بر عهده دارد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز بررسی این مصوبه را از جهت مغایرت با سیاست‌های کلی نظام را در دستور کار قرار داد. در یک مورد مجلس مصوب کرده بود که جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی مصوبات مورد اختلاف بین مجلس و شورای نگهبان باید شفاف باشد که مجمع تشخیص مصلحت نظام به این مصوبه مجلس ایراد گرفته بود.

طرح دوباره به مجلس بازگشت. ایرادات شورای نگهبان در کمیسیون شوراها مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت.

از طرفی کمیسیون شوراها در جریان بررسی ایرادات وارد شده به طرح شفافیت قوای سه‌گانه بر مصوبه خود مبنی بر شفافیت در مورد جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام اصرار ورزید.

نتایج جلسات کمیسیون امروز در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت تا نهایتا امروز بعداز ظهر یا فردا به منظور رفع ایرادات شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام در صحن مجلس تصمیم گیری شود.

طرح شفافیت قوای سه‌گانه به چه مرحله از تصویب رسیده است؟
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − نه =