کد خبر : 312565
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۵
-

بهترین داستان‌های جام جهانی فوتبال

بهترین داستان‌های جام جهانی فوتبال

یکی از آن‌ها کتاب فینالیست جایزۀ «بوکر» است و دیگری روایتی از یک فوتبالیست بریتانیایی یا نویسنده‌ای که از دنیا رفته؛ آن‌چه می‌خوانیم معرفی کتاب‌هایی‌ست که داستان‌هایی را مرتبط با جام جهانی فوتبال می‌گویند.

به گزارش عصرقائم، از میان کتاب‌هایی که تا کنون در جهان منتشر شده‌اند، تعداد محدودی نیز به موضوع جام جهانی فوتبال یا تاریخچۀ این ورزش و بعضاً نیز به روایت‌هایی از زندگی چهره‌های مشهور مستطیل سبز اختصاص دارد.

از این تعداد، کتاب‌هایی نیز با روایتی داستانی به موضوع جام جهانی پرداخته‌اند که دربارۀ برخی از آن‌ها در این‌جا می‌خوانیم. البته کتاب‌هایی که در ادامه از آن‌ها نام برده می‌شود، در فهرست ۵۰ کتاب برتر سایت worldatyourfeet.co که در آستانۀ جام جهانی ۲۰۲۲ قطر منتشر شده، جای گرفته‌اند.

«کور» نوشتۀ بری هاینس

یک کتاب کلاسیک با موضوع فوتبال است. «کور» در واقع داستان یک فوتبالیست جوان و بااستعداد است. روایت هاینس مربوط به دهۀ ۶۰ میلادی‌ست و تصویری را از شمال انگلستان و طبقۀ کارگر به نمایش می‌گذارد.

می‌توان گفت که نویسنده نگاهی اجمالی به این‌ دارد که فوتبال در دهۀ ۶۰ برای استعدادهای جوان چگونه بود.

بری هاینس که خود اهل بریتانیاست، در ژوئن ۱۹۳۹ متولد شد. او البته تنها یک نویسنده نبود و در بین سال‌های ۱۹۶۶ تا ۲۰۰۹ در باشگاه‌هایی مثل کراولی فوتبال بازی می‌کرد. هاینس در مارس ۲۰۱۶ از دنیا رفت.

بهترین داستان‌های جام جهانی فوتبال

«طبیعی» نوشتۀ راس رایسین

این رمان که در سال ۲۰۱۷ نوشته شده، مربوط به یک بازیکن بزرگ فوتبال است و جزئیات است که باعث درخشش این اثر شده. داستان در واقع دربارۀ تام، بازیکن جوان و بااستعدادی است که به دسته‌های پایین فرستاده می‌شود و لیا نیز همسر یک کاپیتان پرمشغلۀ فوتبال است. هر دو در دنیای فوتبال حرفه‌ای با مشکلاتی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و تنهایی و فشار از جمله مسائل آن‌هاست.

راس رایسین که حالا در لندن زندگی می‌کند، ۱۹۷۹ در بریتانیا متولد شد. از جمله دیگر آثار او می‌توان به «خط آبی» و «کشور خدا» اشاره کرد. برخی از آثار او برندۀ جوایز ادبی شده و برخی دیگر در فهرست نهایی بیش از ۱۰ جایزۀ ادبی قرار گرفته است.

او جایزۀ بهترین نویسندۀ جوان سال ساندی تایمز را در سال ۲۰۰۹ دریافت کرده و در سال ۲۰۱۳ نیز عنوان بهترین رمان‌نویس جوان بریتانیایی گرانتا را به دست آورده است. رایسین در سال ۲۰۱۸ عضو انجمن سلطنتی ادبیات نیز شد.

بهترین داستان‌های جام جهانی فوتبال

«ون» نوشتۀ رودی دویل

این کتاب که فینالیست جایزۀ «بوکر» بود، داستان دو دوست بدشانس است. اساس داستان این است که جیمی رابیت از کارش اخراج شده و پولی هم ندارد. دوست او نیز از کار اخراج می‌شود و یک چک مازاد بر کار دریافت می‌کند. با این چک، دو دوست تصمیم می‌گیرند که یک ون ماهی و چیپس بخرند. اما دوستی آن‌ها تیره و تار می‌شود، زیرا جیمی به این باور می‌رسد که بیمبو و همسرش، مگی در حال دور زدن او هستند!

رودی دویل، رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس ایرلندی در مه ۱۹۵۸ در دوبلین متولد شد. او کارشناسی هنر خود را از دانشگاه یونیورسیتی کالج گرفته و چند سالی هم زبان انگلیسی و جغرافیا تدریس کرده تا این‌که در سال ۱۹۹۳ با موفقیت کتاب «پدی کلارک»، به طور تمام وقت به نویسندگی مشغول شد.

استفن فریرز در سال ۱۹۹۶ این کتاب را به فیلمی با بازی کولم مینی در نقش لری (تغییر نام از جیمی) و دونال اوکلی در نقش بیمبو تبدیل کرد.

بهترین داستان‌های جام جهانی فوتبال

بهترین داستان‌های جام جهانی فوتبال
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × سه =