کد خبر : 312485
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۵
-

چین قدرتمندترین موتور موشک خود را با موفقیت آزمایش کرد

چین قدرتمندترین موتور موشک خود را با موفقیت آزمایش کرد

چین اخیرا قدرتمندترین موتور موشکی کشور خود را با موفقیت آزمایش کرد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از چاینادیلی، مهندسان صنعت فضایی چین روز شنبه آزمایشی مهم را بر روی قدرتمندترین موتور موشک پیشران مایع این کشور انجام دادند که این امر گامی رو به جلو در توسعه یک موشک حامل فوق سنگین است.

اولین آزمایش احتراق موتور رانش ۵۰۰ متری که توسط آکادمی فناوری نیروی محرکه هوافضا در شیان، استان شانشی توسعه یافته است در مرکز آزمایش این آکادمی در حومه شیان انجام شد. این آکادمی در یک بیانیه خبری گفت که این آزمایش یک موفقیت کامل بود.

این دستاورد یک پیشرفت مهم در تحقیق و توسعه موتوری است که چهار برابر قوی‌تر از قوی‌ترین موتور موشک حال حاضر چین است که دارای رانش ۱۲۰ تنی است.

به گفته طراحان، این موتور اکسیژن مایع و نفت سفید مصرف می‌کند و دارای بزرگترین محفظه رانشگر در بین موتورهای موشک احتراق در جهان است.

“وانگ یانان”(Wang Yanan) سردبیر مجله Aerospace Knowledge، گفت که چنین موتور موشک بزرگ و قدرتمندی باید دارای طراحی پیشرفته، اجزای پیچیده و تکنیک‌های ساخت قابل اعتماد باشد که تنها توسط یک قدرت بزرگ فضایی مانند چین ساخته می‌شود.

او با اشاره به اینکه فقط ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی سابق موشک‌های سنگین را توسعه داده و ساخته‌اند، گفت: اگر می‌خواهید فضانوردان را فراتر از مدار پایینی زمین بفرستید و کاوشگرها را به اعماق فضا بفرستید، این نوع موتور ضروری است.

مقامات فضایی چین گفته‌اند که انتظار می‌رود موتور جدید پیشران اصلی موشک لانگ مارچ ۹(Long March ۹) باشد، مدلی که در دست تحقیق و توسعه است و برای فرستادن فضانوردان چینی به ماه استفاده خواهد شد.

لانگ مارچ ۹ پس از تکمیل، احتمالا به یکی از بزرگترین و قدرتمندترین پرتابگرهای جهان تبدیل خواهد شد.

این موشک فوق سنگین اکنون در آکادمی فناوری سیستم‌های پرتاب چین”(CALT) در پکن در دست تحقیق و توسعه است و انتظار می‌رود حدود سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود.

این موشک ۹۳ متر ارتفاع و وزن برخاست ۴۱۴۰ تن و نیروی رانش ۵۷۶۰ تن خواهد داشت. به گفته طراحان آکادمی پکن، قطر مرحله اصلی آن حدود ۱۰ متر خواهد بود.

این فضاپیما به قدری قدرتمند خواهد بود که قادر خواهد بود فضاپیماهایی با وزن ترکیبی ۱۴۰ تن را به مدار پایینی زمین منتقل کند و همچنین می‌تواند سفینه‌های فضایی تا وزن ۵۰ تن را برای سفرهای قمری به ماه بفرستد.

زمانی که لانگ مارچ ۹ وارد عملیات شود، ظرفیت حمل آن بیش از پنج برابر لانگ مارچ ۵ خواهد بود که در حال حاضر قدرتمندترین موشک چینی است.

مرکز پرتاب فضایی ونچانگ در استان هاینان برنامه‌ریزی کرده است تا امکاناتی برای آزمایش و پشتیبانی و همچنین یک سکوی پرتاب جدید برای این موشک فوق قدرتمند تهیه کرده و بسازد.

لانگ مارچ ۹ برای تحقق برنامه‌های جاه‌طلبانه این کشور برای فرود فضانوردانش روی ماه و ارسال فضاپیمای رباتیک بزرگ به اعماق فضا بسیار مهم خواهد بود.

چین قدرتمندترین موتور موشک خود را با موفقیت آزمایش کرد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

19 + 5 =