کد خبر : 312403
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۵
-

راه‌های محافظت از لوله داربست در برابر زنگ‌زدگی

راه‌های محافظت از لوله داربست در برابر زنگ‌زدگی

لوله داربست نه تنها باید از ماده‌ای سخت، مقاوم و با کیفیت ساخته بشود تا برای چندین سال قابل استفاده باشد بلکه باید در مقابل اثرات مخرب محیطی، آب و هوا، حرارت یا هر چیزی که ایجاد آسیب کند مقاوم بشود. با همین هدف است که از روش‌های گوناگون برای ضد زنگ کردن این مقاطع استفاده می‌کنند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از گروه صنعتی صباپروفیل، گرچه از روش‌های متفاوت و متنوعی برای این هدف استفاده می‌شود اما بین تمامی آن‌ها رنگ کاری و گالوانیزاسیون متداول‌تر است. در ادامه در مورد این روش‌های ضد زنگ کردن و لزوم این کار توضیح می‌دهیم.

چه زمان نیاز هست لوله داربست را ضد زنگ کنیم؟

در واقع علت و لزوم ضد زنگ کردن لوله داربست کاملا واضح است. لوله داربست باید در مقابل خوردگی مقاوم بشود تا زنگ و عوامل محیطی آسیب کمتری به آن وارد کنند. خطر ایمنی که این عوامل با ضعیف کردن قطعه ایجاد می‌کنند، بسیار جدی است به همین خاطر اگر قصد دارید لوله داربست‌های خود را برای مدت طولانی استفاده کنید باید به روش‌های محافظتی که برای آن استفاده می‌کنید توجه داشته باشید. از این گذشته، این لوله‌ها همیشه در فضای باز و در معرض عوامل محیطی قرار دارند که این احتمال آسیب به آن‌ها را به میزان چشم‌گیری افزایش می‌دهد. در کارخانه تولید لوله برای ضد زنگ کردن لوله داربست دو روش معمول و متداول وجود دارد یکی گالوانیزه کردن و دیگری استفاده از رنگ است.

۱٫لوله داربست رنگ شده:

رنگ کردن لوله داربست یکی از متداول‌ترین روش‌ها برای محافظت از قطعه در برابر زنگ زدگی و اکسایش است. در واقع رنگ یک پوشش محافظتی دور تا دور لوله ایجاد می‌کند. در این صورت اگر لوله داربست در معرض آب باران یا هر نوع رطوبت دیگری قرار بگیرد، فولاد، زیر یک لایه‌ی حفاظتی قرار دارد و در واقع رطوبت مشکلی برای آن نمی‌تواند ایجاد کند. علاوه بر ضد زنگ کردن لوله داربست این نوع رنگ کاری مزیت دیگری هم برای مصرف کننده‌ی آن دارد. در محیط‌های بزرگ کارگاهی که به طور همزمان افراد زیادی مشغول کار روی پروژه‌های گوناگون هستند با استفاده از رنگ‌های متفاوت برای هر پروژه به خوبی می‌توان عاملی برای تفکیک ایجاد کرد. رنگ کاری لوله معمولا فرآیند هزینه بری نیست در نتیجه در قیمت لوله داربست اختلاف زیادی ایجاد نمی‌شود و به این شکل با هزینه‌ی بسیار کم طول عمر مقطع به میزان قابل قبولی افزایش میابد.

راه‌های محافظت از لوله داربست در برابر زنگ‌زدگی

۲٫لوله داربست گالوانیزه شده:

لوله داربست گالوانیزه شده در حقیقت با لایه‌ای از جنس فلز روی پوشیده می‌شود. این پوشش در برابر عوامل محیطی داخلی و خارجی مقاومت زیادی دارد. با توجه به این که لوله داربست نوعی لوله سیاه است از گالوانیزه گرم برای پوشش‌دهی آن استفاده می‌شود. در گالوانیزه گرم قطعه درون حوضی از روی مذاب غوطه‌ور می‌شود. روی با آهن واکنش داده و به سطح متصل می‌شود. این لایه‌ی ایجاد شده در واقع ترکیبی از آهن و روی است که از سطح به سمت داخل از درصد عناصر روی آن کاسته و به درصد آهن افزوده می‌شود. به این شکل لایه ی بیرونی از جنس روی خالص خواهد بود. این فلز در واکنش با اکسیژن هوا روی اکسید تولید می کند. روی اکسید تمایلی به واکنش با عناصر دیگر ندارد به علاوه‌ی این که منسجم و نفوذناپذیر است. این دو عامل در کنار هم، مقطع را در برابر زنگ و خوردگی یا به عبارت دیگر نفوذ اکسیژن و تولید زنگ آهن محافظت می‌کند.

سخن پایانی:

برتری که لوله داربست گالوانیزه به نسبت نمونه رنگ کاری شده دارد دوام بیشتر و نگه داری ساده‌تر است چرا که از بین رفتن رنگ و پاک شدن آن از روی سطح به هر طریقی که اتفاق بیفتد به معنای از بین رفتن  پوشش محافظ و قرارگیری مجدد قطعه در برابر عوامل خورنده است. برای جلوگیری از این اتفاق باید به طور مداوم این لایه‌ی رنگ محافظ تجدید بشود. به همین خاطر از لوله داربست رنگ شده بیشتر در فضاهای کارگاهی شهری استفاده می‌شود که عوامل مخرب کمتری وجود دارد. اما لوله داربست گالوانیزه حتی با خراش و آسیب سطح به لطف محافظت کاتدی دچار زنگ زدگی نمی‌شود. قیمت لوله گالوانیزه داربست بیشتر از قیمت لوله داربست رنگ شده است اما در واقع عمر مفید طولانی و عدم نیاز این لوله به تعمیر و ترمیم، قیمت زیاد اولیه‌ی آن را توجیه می‌کند. مدت زمان مصرف می‌تواند بهترین معیار برای انتخاب نوع لوله داربست باشد. لوله داربست گالوانیزه در هر پروژه‌ای قابل استفاده است چرا که با  گالوانیزه شدن خواص آن تغییری نمی‌کند.  فارغ از این که لوله داربستی شما گالوانیزه یا رنگ کاری شده است اگر برای طولانی مدت می‌خواهید از محصول استفاده کنید یا حتی بی‌استفاده آن را در گوشه‌ای انبار کنید باید از میزان مقاومت آن در برابر زنگ زدگی اطمینان حاصل نماییم.

راه‌های محافظت از لوله داربست در برابر زنگ‌زدگی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − شش =