کد خبر : 312355
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۵
-

استفاده “نامناسب” از تجهیزات نظامی اهدایی آمریکا در گوآتمالا

استفاده “نامناسب” از تجهیزات نظامی اهدایی آمریکا در گوآتمالا

بر اساس گزارش ناظر دولت، تجهیزات ارتش آمریکا به صورت نامناسبی در گوآتمالا مورد استفاده قرار گرفته و ایالات متحده سیاستگذاریی برای رسیدگی به این وضعیت ندارد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از پایگاه خبری میلیتاری تایمز، در گزارش دفتر حسابرسی دولت ایالات متحده که روز چهارشنبه منتشر شد، مشخص شده که در بازه زمانی اوت ۲۰۱۸ تا اکتبر ۲۰۲۱، خودروهای جیپ ارتش آمریکا که توسط پنتاگون به گوآتمالا اهدا شده توسط این کشور به صورت نامناسبی مورد استفاده قرار گرفته و حتی از آنها برای تهدید مسئولان سفارت ایالات متحده استفاده شده است.

پنتاگون و وزارت خارجه ایالات متحده در ابتدای امر تنها یک مورد سوءاستفاده از این خودروها را در سال ۲۰۱۸ در گوآتمالا گزارش کردند. اگرچه بازبینی صورت گرفته توسط دفتر حسابرسی ایالات متحده نشان داد که دست کم پنج مورد استفاده نامناسب از این تجهیزات نظامی وجود دارد.

در این گزارش همچنین آمده است: وزارت دفاع آمریکا سیاستگذاری برای تحقیق در این رابطه ندارد و شاید به صورت موثری به بررسی این اتهامات نپردازد.

این اخبار چند هفته پس از آن منتشر شد که سفارت ایالات متحده در گوآتمالا اعلام کرد تجهیزات نظامی آمریکایی به ارزش ۴.۴ میلیون دلار دریافت کرده که بیتشرشان تویوتا هایلوکس، تویوتا لندکروز و سوزوکی ای.تی.وی هستند. همچنین ۹۵ خودروی دیگر هم به سفارت داده شد.

در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ ایالات متحده برای گوآتمالا ۲۲۰ خودروی جیب به منظور مقابله با جرم در این کشور ارسال کرد. از ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ نیز پنتاگون برای کشورهای مثلث شمالی آمریکای مرکزی شامل گوآتمالا، السالوادور و هندوراس بیش از ۶۶ میلیون دلار تجهیزات و کمک‌های امنیتی ارسال کرده است.

نگرانی از بابت استفاده نادرست از تجهیزات آمریکایی در گوآتمالا در اوت ۲۰۱۸ و زمانی شدت گرفت که هفت جیپ اهدایی وزارت دفاع ایالات متحده برای تهدید و ارعاب مقام‌های سفارت ایالات متحده در گوآتمالا مورد استفاده قرار گرفت.

پنتاگون در ۲۰۱۸ و پس از آن توافقی را با این کشور آمریکای مرکزی امضا کرد که این سوءاستفاده‌ها از خودروهای نظامی اهدایی واشنگتن گزارش شده بود. بر اساس این توافق ۳۸ جیپ دیگر به ارزش سه میلیون دلار باید به نیروی ویژه بین سازمانی گوآتمالا داده می‌شد.

اگرچه این توافق بعدا در سپتامبر ۲۰۲۱ متوقف شد اما وزارت دفاع ایالات متحده قصد دارد تا بجایش آنها را برای ارتش گوآتمالا بفرستد. در حال حاضر این تجهیزات همچنان در انبار هستند.

مقام‌های دولت واشنگتن همچنین از دولت گوآتمالا خواستند تا مابقی جیپ‌هایی که در اختیار نیروی ویژه این کشور است به ارتش بدهند اما با اینکه بر روی این انتقال توافق شده اما تا ژوئیه ۲۰۲۲ این اتفاق نیفتاد.

در این میان، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا به دفتر حسابرسی دولت اعلام کردند که هیچگونه سوءاستفاده از تجهیزات اهدایی به گوآتمالا را نه در هندوراس و نه در السالوادور در بازه زمانی ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ مورد تحقیق قرار ندادند و این اظهارات در حالی مطرح شده که روزنامه میامی هرالد در سال ۲۰۱۸ گزارش کرده بود پلیس نظامی هندوراس از تفنگ‌های ساخت آمریکا برای مجروح کردن و کشتن غیرنظامیان استفاده کرده است.

اگرچه وزارت دفاع آمریکا برنامه‌ای برای بررسی تجهیزات نظامی ارائه شده در سطخ جهان دارد تا بفهمد که کدام کشورها از آنها به طور مناسبی استفاده می‌کنند، اما دفتر حسابرسی دولت واشنگتن مشخص کرده که پنتاگون داده‌های دقیقی در این باره ندارد.

استفاده "نامناسب" از تجهیزات نظامی اهدایی آمریکا در گوآتمالا
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − 14 =