کد خبر : 312314
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۴۰
-

ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم

ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم

مدیرکل دفتر برنامه ریزی تولید برق حرارتی کشور از برنامه ریزی برای ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش عصرقائم، هادی مُدقق در جلسه برنامه ریزی اجرای پروژه های صنعت برق در مازندران با اشاره به برنامه ریزی برای ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم، توسعه نیروگاه نکا و گلستان و برنامه ریزی برای احداث نیروگاه‌های جدید در محمودآباد و ساری را اولویت صنعت برق کشور عنوان کرد.

وی در باره اقدام‌های دولت سیزدهم برای گذر از تابستانی بدون خاموشی در سال ۱۴۰۱ ادامه داد: در ابتدای دولت سیزدهم برنامه‌ریزی برای عدم تراز تولید و مصرف برق انجام شد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی گفت: ابتدای کار حدود ۱۴ هزار مگاوات ناترازی تولید و مصرف وجود داشت که باید جبران می‌شد و پیش‌بینی‌شده بود تا سال ۱۴۰۵ اگر قرار باشد با مصرف با همین روال ادامه پیدا کند این عدد افزون بر ۳۰ هزار مگاوات شود.

مدقق ادامه داد: به‌هرحال مصرف روند خود را دارد و تولید به دلایلی عقب‌ماندگی داشت براین‌اساس برنامه‌ریزی که در ابتدای دولت سیزدهم انجام شد توأمان تولید و مصرف بود که افزایش ظرفیت ۳۵ هزار مگاواتی هدف‌گذاری شد.

وی افزود: البته در توجه توأمان به مبحث تولید و مصرف، بحث بر این نشد که کل این ۳۵ هزار مگاوات را خواسته باشیم یا برق حرارتی یا نیروگاه احداث کنیم؛ بلکه از روش‌های مختلف مقرر شد تأمین شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان برق حرارتی خاطرنشان کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای احداث ۱۵ هزار مگاوات برق حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات انرژی‌های تجدیدپذیر که واقعاً جایش در سبد انرژی کشور خالی بود و ۱۰ هزار مگاوات بحث مدیریت مصرف که هم‌زمان هم بحث مدیریت بار بود صورت گرفت.

مدیرعامل برق منطقه‌ای مازندران نیز با بیان اینکه برای گذر موفق از پیک بدون خاموشی برق سال ۱۴۰۲، دو هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری در استان‌های مازندران و گلستان برای ساخت پست‌های انتقال فوق توزیع برق محقق خواهد شد گفت: مناقصات در این باره صورت گرفت که با آغاز بکارگیری و فعالیت پیمانکاران قبل از آغاز پیک، طرح‌ها بهره برداری خواهند شد.

کوروش موسوی تاکامی با اشاره به فعال بودن ۱۶۵۰ مگاوات نیروگاه حرارتی از ابتدای دولت در گلستان و مازندران خاطرنشان کرد: احداث ۱۰ نقطه نیروگاهی به ظرفیت ۷ هزار مگاوات درمناطقی از دو استان در دستور کار قرار دارد تا ظرفیت نیروگاهی ۴ هزار مگاواتی مازندران و گلستان به ۱۱ هزار مگاوات برسد.

موسوی تاکامی، میزان رشد مصرف برق در دو استان مازندران و گلستان را بدلیل حضور خوش نشین‌ها ۲ برابر به نسبت دیگر مناطق عنوان کردو افزود: با راه اندازی نیروگاه‌های خورشیدی و تجزیه پذیر بخشی از برق کشور تامین خواهیم کرد.

وی به موضوع پیک مصرف در استان‌های مازندران و گلستان اشاره کردو گفت: دو استان در پیک مصرف گذشته با تولید ۳ هزار و ۴۰۰ مگاوات برق، ۵ هزار مگاوات نیاز مصرف اصلاح شده داشتند که این میزان ۷ تا ۸ درصد مصرف کشور و ۲ هزار مگاوات برق بیشتر از حد طبیعی بود و از استان‌های همجوار تامین شد.

به گفته موسوی تاکامی؛ تولید انرژی در دو استان مازندران و گلستان بیشتر از مصرف این استانهاست که در ساعات پیک با بهم خوردن تراز، تامین و خرید برق از واحد‌های تولید پراکنده در این زمان‌ها صورت می‌گیرد.

ساخت ۳۵ هزار مگاوات نیروگاه در کشور تا پایان دولت سیزدهم

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 + 11 =