کد خبر : 312207
تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۰
-

دانشگاه محل تضارب آرا، اختلاف نظر و گفتگو است

دانشگاه محل تضارب آرا، اختلاف نظر و گفتگو است

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی به فضای اعتراضی دانشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه محل تضارب آرا، اختلاف نظر و گفت و گو است و هیچ ایرادی ندارد اگر عده ای نسبت به موضوعی اعتراض داشته باشند. البته باید این اعتراض در یک بستر عالمانه که در شأن دانشگاه است مطرح شود تا درباره موضوع مورد اختلاف گفت و گو شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر عبدالله معتمدی در نشست هم اندیشی و تبادل نظر رئیس دانشگاه علامه طباطبائی با اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات که درباره مسائل روز و استفاده از ظرفیت و اراده استادان برای ایجاد همدلی بین دانشجویان و گذر از بحران برگزار شد،‌ به فضای اعتراضی دانشگاه اشاره کرد و با اشاره به اینکه سن دانشجویی از نظر روانشناختی سن خاصی است و ویژگی هایی دارد، بیان کرد: دانشجو در سنی است که دغدغه آینده را دارد. بر اساس تحقیقات روان شناسی شناخت هویت و بروز بزرگسالی تا سن ۲۴ سالگی و گاهی تا ۲۹ سالگی به تاخیر افتاده است. از طرف دیگر فضایی که این نسل در آن پرورش پیدا کرده اند، فضایی فرزندمحور بوده است به طوری که خیلی زود صاحب رای شده اند. همچنین آنها با فضای مجازی انس گرفته اند و جمع این شرایط باعث ایجاد فاصله بین نسلی شده است. این نسل فرمان پذیری و اطاعت پذیری کمتری دارد و به هر چیزی که اقتدار آنها را به هم بزند واکنش منفی نشان می دهند. آنها به دنبال ساخت جهانی متناسب با شرایط خود هستند.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی اظهار کرد: دانشگاه فضایی متفاوت از بیرون دارد. دانشجو می تواند در محیط دانشگاه اعتراض خود را بیان کند و در عین حال در قبال رفتار و گفتار خود مسئولیت پذیر باشد. ما باید تلاش کنیم فضای دانشگاه را برای دانشجویان که فرزندان ما و آینده سازان کشور هستند، آماده کنیم و مانع از ایجاد دوقطبی شدن فضا شویم.

وی با بیان اینکه دانشگاه علامه طباطبائی با کمک استادان از برنامه ها و کارهای آموزشی خود عقب نیفتاده و اختلالی در سیستم آموزشی ایجاد نشده است، افزود: تا کنون ۹۵ درصد از کلاس های درس این دانشگاه تشکیل شده است و اعتراض ها اخلالی در روند برگزاری کلاس ها ایجاد نکرده است.

دکتر معتمدی گفت: ما نباید نسبت به هم حس تنفر پیدا کنیم، بلکه باید بدانیم می توانیم با کسی اختلاف نظر و عقیده داشته باشیم ولی در عین حال با دیده احترام به هم نگاه کنیم. با روند کاهش اعتراض ها، در نهایت دانشجویان معترض در کلاس ها حاضر می شوند بنابراین لازم است اعضای هیئت علمی فضای کلاس ها را به سمت گفت و گو و احترام هدایت کنند تا همه بتوانیم نگاه واقع بینانه ای نسبت به مسائل و حل آنها داشته باشیم.

رئیس دانشگاه علامه طباطبائی همچنین با اشاره به اجرای سند راهبردی دانشگاه در سال جاری در دانشگاه و دانشکده ها، گفت: در این سند به دنبال طرح و اجرای برنامه هایی فراتر از تدریس و آموزش بودیم و نزدیک به ۱۴۰۰ برنامه توسط اعضای هیئت علمی پیشنهاد شد که حدود ۹۰۰ برنامه، جزء ایده ها و برنامه های جدید و متفاوت بود.

وی با اعلام اینکه تدوین برنامه های سند راهبردی ۱۴۰۲ از ابتدای آبان ماه آغاز شده است، ابراز امیدواری کرد که همه دانشکده ها،‌ گروه ها و اعضای هیئت علمی، برنامه های پیشران خود را برای سال آینده در جهت تحقق سند راهبردی تا اسفندماه سال جاری ارائه دهند تا برنامه ریزی های لازم برای تامین هزینه ها، امکانات و تجهیزات اجرای آن برنامه ها در کوتاه ترین زمان ممکن انجام شود.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی، در این نشست اعضای هیئت علمی دانشکده علوم ارتباطات ضمن تبیین شرایط، به بیان دیدگاه ها و پیشنهاد های خود پرداختند. از بین بردن تبعیض‌ها، توجه کردن به خواسته های معقول دانشجویان، توجه به درخواست ها و روحیه های نسل جدید، ایفای نقش مدافعانه دانشگاه از دانشجو، به دست گرفتن ابتکار عمل توسط دانشگاه، آموزش سواد رسانه به همه دانشجویان، توجه به اقوام و اقلیت های مختلف در دانشگاه، حذف گفتار و رفتار خشونت آمیز، فعال تر شدن انجمن های علمی دانشجویی، تشکل ها و کانون های فرهنگی، ایجاد نشاط در دانشگاه، ایجاد مرز افکارسنجی،‌ از بین بردن تک صدایی، ایفای نقش میانجی توسط دانشگاه و کم کردن تعارض ها بخشی از پیشنهادهایی بود که اعضای هیئت علمی برای مدیریت شرایط پیش آمده مطرح کردند.

دانشگاه محل تضارب آرا، اختلاف نظر و گفتگو است/اعتراض در بستر عالمانه و در شأن دانشگاه انجام شود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 4 =