کد خبر : 311927
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۵
-

عربستان سعودی شهروندانش در آمریکا را هدف قرار می‌دهد

عربستان سعودی شهروندانش در آمریکا را هدف قرار می‌دهد

شاهزاده عبدالله بن فیصل آل سعود، دانشجوی تحصیلات تکمیلی در دانشگاه نورث‌ایسترن بوستون و متعلق به خانواده سلطنتی در عربستان سعودی پس از بازگشت به کشورش به جرم انتشار اطلاعاتی درخصوص دستگیری عموزاده‌اش دستگیر شد.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دوستان شاهزاده عبدالله می‌گویند که او به ندرت درباره اینکه عضوی از خاندان سلطنت است، حرف می‌زد. همچنین از گفت‌وگو درخصوص سیاست عربستان سعودی پرهیز می‌کرد و تمرکزش بر روی درس و فوتبال بود.

شاهزاده عبدالله
شاهزاده عبدالله در سال ۲۰۱۸

اما پس از آنکه عموزاده‌اش دستگیر و به عربستان سعودی منتقل می‌شود، به گفته مقامات رسمی عربستان سعودی، شاهزاده عبدالله از آمریکا با اقوام خود تماس می‌گیرد تا آن‌ها را نسبت به چنین چیزی مطلع کند. سپس شاهزاده عبدالله هنگام بازگشت به عربستان سعودی به دلیل تماس‌های گرفته شده، دستگیر می‌شود و در ماه اوت حکم اولیه او مبنی بر ۲۰ سال زندان به ۳۰ سال افزایش پیدا می‌کند.

دادگاه عربستان سعودی به شرح و جزئیات پرونده شاهزاده عبدالله پرداخت؛ پرونده‌ای که پیش از این گزارش نشده بود و این بار توسط آسوشیتدپرس مطرح شد. به گفته اف‌بی‌آی، گروه‌های حقوق بشری و مصاحبه با سعودی‌هایی که در خارج از کشور زندگی می‌کنند، ظرف پنج سال گذشته هم‌زمان با افزایش سرکوب تحت دولت دوفاکتو محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، نظارت و ارعاب اتباع این کشور در خاک آمریکا شدت پیدا کرده است.

سفارت عربستان سعودی در واشنگتن در واکنش به این خبر اعلام کرد: «این موضوع که دولت سعودی یا هر سازمان و موسسه‌ای از این کشور شهروندان خود را در خارج از کشور اذیت می‌کنند، مضحک و خجالت‌آور است.»

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که در حال بررسی پرونده شاهزاده عبدالله است. این وزارتخانه در یک ایمیل “سرکوب فراملی” را به طور کلی موضوع مهم حقوق بشر و امنیت ملی دانست و افزود که به پیگیری‌های خود برای پاسخگویی ادامه خواهد داد. اما به سوالات مربوط به اقدامات عربستان سعودی پاسخ نداد. پلیس اف‌بی‌آی هم از اظهار نظر در این خصوص خودداری کرد.

عربستان سعودی، شاهزاده عبدالله را به اتهام تلاش برای بی‌ثبات کردن عربستان سعودی، مختل کردن اتحاد اجتماعی و حمایت از مخالفان سعودی دستگیر کرد. هنوز مشخص نیست که عربستان سعودی چگونه مکالمه‌های تلفنی شاهزاده عبدالله را که با تلفن آمریکایی انجام شده، شنود کرده است.

در همان ماهی که حکم زندان شاهزاده عبدالله افزایش یافت، عربستان سعودی به سعد المادی، شهروند سعودی-آمریکایی ۷۲ ساله به خاطر توییت‌هایی که از منزلش در فلوریدا زده بود، حبس حدی صادر کرد. وی در بازگشت به کشورش  کاملا غیرمنتظره در عربستان سعودی دستگیر شد. همچنین در ماه اوت، سلما الشهاب، دانشجوی ۳۴ ساله عربستانی که در انگلیس زندگی می‌کرد و درس می‌خواند، در بازگشت به کشور به خاطر توییت‌های انتقادی بازداشت و به ۳۴ سال زندان محکوم شد.

عربستان سعودی شهروندانش در آمریکا را هدف قرار می‌دهد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 + 5 =