کد خبر : 311838
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۰
-

از اقدامات عربستان در حذف تمامی آیات و احادیث ضدیهودی و مبارزه با یهود تقدیر شد.

از اقدامات عربستان در حذف تمامی آیات و احادیث ضدیهودی و مبارزه با یهود تقدیر شد.

برخی واقعیات حاکی از این است که محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی آلت دست آمریکا و اسرائیل برای تغییر برنامه‌های آموزشی در این کشور است؛ کشوری که شاهد تغییرات اساسی در دروس آموزشی به ویژه دروس اسلامی و تاریخی است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از سایت افشاگر سعودی لیکس، برخی کارشناسان اظهار کردند، تغییر به وجود آمده نشان‌دهنده نیاز عادی جامعه و ناشی از تغییرات زندگی همانند سایر کشورها نیست؛ بلکه از سوی طرف‌های خارجی هدایت می‌شود.

فهد الغفیلی، پژوهشگر سعودی در این رابطه اظهار کرد: اتفاقی که برای دروس آموزشی در عربستان رخ داده، در واقع تغییر مفاهیم و رویکردها است و نه یک فرآیند اصلاح.

الغفیلی گفت: این مفاهیم برای اهداف سیاسی مشخصی گنجانده شدند و بن سلمان به دستور برخی طرف‌های خارجی و برای اهداف مهمی از جمله تخریب اسلام راستین، انتشار تفکرات غربی و تغییر رویکرد مخالفان اسرائیل آنها را در برنامه‌های آموزشی اضافه می‌کند.

این پژوهشگر عربستانی در ادامه تاکید کرد: قطعا این تغییرات با رویکردها، تفکرات و برنامه‌های بن سلمان برای رسیدن به قدرت در عربستان همسو است، در حقیقت تغییر رویکردهای مردم و نابود کردن ارزش‌های آنها شرایط را برای به قدرت رسیدنش فراهم می‌کند، در واقع غرب‌زدگی، استقبال از صهیونیست‌ها و تلاش برای راضی کردن آنها و غرب یکی از ابزارهای او برای ماندن در قدرت است و این تغییرات خطرناک هستند.

او در ادامه گفت: رسانه‌های وابسته به بن سلمان برای توجیه این تغییرات گسترده طرح‌هایی را آغاز کرده و در آنها این تغییرات را به مبارزه با اسلام‌ افراطی، اخوان المسلمین و دیگر مسائل ارتباط می‌دهند اما واقعیت این است که تغییر برنامه‌های آموزشی در عربستان با دستور مستقیم نهادهای آمریکایی و اسرائیلی و با عملیات‌های رصد و ارزیابی‌های مداوم انجام شد.

الغفیلی ادامه داد: فشارهای آمریکا برای تغییر برنامه‌های آموزشی مساله تازه‌ای نیست، بعد از سپتامبر ۲۰۰۱ لیبرمن، نامزد سابق معاون رئیس جمهور آمریکا از وزارت آموزش و برخی مدارس عربستان بازدید کرد و خواستار حذف مطالبی شد که در آنها آمریکا را تندرو می‌دانست.

همچنین این پژوهشگر عربستانی تاکید کرد: به قدرت رسیدن بن سلمان فرصت بزرگی را برای آمریکا و اسرائیل جهت تغییر برنامه‌های آموزشی در عربستان فراهم می‌کند.

پیش از این “کمیته آزادی‌های دینی بین‌المللی” آمریکا یک مجموعه منتخب از کتاب‌های درسی عربستان برای سال تحصیلی ۲۰۱۷-۲۰۱۸ را بررسی کرده و آن را با نمونه‌های سال‌های ۲۰۱۲-۲۰۱۴ مقایسه کرد و به این نتیجه رسید که کتاب‌های درسی فعلی هنوز حاوی برخی مطالب “تند و تحریک‌آمیز” هستند و این آموزش‌ها و دیگر موارد باعث افزایش فشارها شدند.

اواخر سال ۲۰۱۷ کنگره آمریکا قانونی را مورد بررسی قرار داد که وزیر خارجه این کشور را به ارائه گزارشی سالانه از اقدامات عربستان در زمینه تغییر برنامه‌های آموزشی و حذف “مطالب تند و تحریک‌کننده به خشونت” به دو کمیته امور خارجه در پارلمان و مجلس سنای این کشور ملزم می‌کند، این موضوع سال ۲۰۱۹ نیز یک بار دیگر بررسی شد.

نشست کمیته امور خارجه آمریکا مارس ۲۰۱۸ برگزار شد و در آن رکس تیلرسون، وزیر خارجه پیشین آمریکا درباره چگونگی اجرای توافق امضا شده با عربستان پس از سفر ترامپ به ریاض و دیدارش با بن سلمان در ارتباط با تغییر برنامه‌های آموزشی و ارائه اسلامی “میانه‌روتر” از منظر آمریکایی توضیح داد.

این نشست دخالت مستقیم آمریکا در تغییر برنامه‌های آموزشی را تایید کرده و نشان می‌دهد توافقی در این خصوص پس از سفر ترامپ به عربستان انجام شده که هدف از آن ارائه یک اسلام میانه‌روتر است.

از جمله نتایج سفر ترامپ تاسیس مرکز اصلاح مبارزه با افراط‌گرایی با نظارت مستقیم وزارت خارجه آمریکا بود.

طرح‌های گسترده تغییر از مارس ۲۰۱۸ آغاز شدند، در آن مقطع احمد العیسی، وزیر آموزش عربستان اعلام کرد که این وزارتخانه با بازنگری در دروس آموزشی در تلاش برای مبارزه با تفکرات افراطی است، همچنین او فاش کرد که در این زمینه از انجمن ملی آموزش کودکان آمریکا کمک گرفته شده است.

سال ۲۰۲۰ طرح دوم تغییر برنامه‌های آموزشی با حمایت گسترده رسانه‌های غربی آغاز شد، دیلی تلگراف اواخر ۲۰۲۰ اعلام کرد، با حذف مطالب ضدیهودی و “افراطگرایی” اسلامی از برنامه‌های آموزشی، تغییر ناگهانی در رویکردهای عربستان مشاهده می‌شود.

همچنین واشنگتن پست ژانویه ۲۰۲۱ تاکید کرد، عربستان به آرامی و به شکل تدریجی محتواهای “رد شده” را از کتاب‌های درسی مدارس حذف کرد.

البته رد پای اسرائیل در این اقدامات آشکار بوده و مرکز Impact-SE در قدس اشغالی ویژه نظارت بر محتواهای کتاب‌های آموزشی مدارس پرچم‌دار این راه است.

در گزارش این مرکز که واشگتن پست آن را بازنشر کرد، از اقدامات عربستان در حذف تمامی آیات و احادیث ضدیهودی و مبارزه با یهود تقدیر شد.

کارشناسان در این خصوص تاکید کردند، هدف از این طرح آنگونه که بن سلمان ادعا می‌کند، مبارزه با افراط‌گرایی نیست بلکه جایگزینی همزیستی و صلح با یهودستیزی و دشمنی با اسرائیل است و این نشان می‌دهد بن سلمان نه فقط آلت دست صهیونیست‌ها بلکه یک صهیونیست و مخالف اسلام است.

سعودی لیکس: بن سلمان آلت دست آمریکا و اسرائیل برای تغییر برنامه‌های آموزشی عربستان است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × 5 =