کد خبر : 311666
تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۴۰
-

نیوزویک: داعش از اغتشاشات استفاده کرده و به عملیات دست می‌زند

نیوزویک: داعش از اغتشاشات استفاده کرده و به عملیات دست می‌زند

۱۱ روز پس از ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها‌، نشریه «نیویورک تایمز» به قلم سوفان، مامور ویژه سابق اف بی‌آی و نویسنده کتاب معروف «تحلیل یک ترور» با تیتر درشت برروی صفحه اول خود نوشت: «سلیمانی کشته شده، عراق در هرج و مرج فرو رفه و داعش (ISIS) خیلی خوشحال است»

به گزارش عصرقائم، اواخر نوامبر ۲۰۱۴ بود که نشریه «نیوزویک» با چاپ تصویری تمام صفحه از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بر روی جلد خود، این تیتر را نوشت:

«او ابتدا با آمریکا جنگید و حالا در حال نابود کردن داعش ISIS است».
این صریح‌ترین اعتراف یک نشریه معتبر آمریکایی به نقش اول سردار سلیمانی و یارانش در نبرد و نابودی گروهک تروریستی تکفیری داعش بود که چند سالی از سوی اربابان آمریکایی و اسرائیلی خود‌، تحت عنوان اسلام و جهاد‌، شنیع‌ترین جنایات را در برابر نگاه جهانیان قرار داد. در واقع علی رغم همه تبلیغات و پروپاگاندای سرسام‌آور برای عملیات آمریکا و متحدانش (تحت عنوان نیروهای ائتلاف) علیه داعش، بنا به اذعان رسانه‌های غربی‌ها، عامل اصلی اضمحلال و فروپاشی این گروهک تروریستی، سردار شهید حاج قاسم سلیمانی بود.
بنابراین گروهک تکفیری داعش و گردانندگان آمریکایی و سعودی آن‌، اصلا دل خوشی از حاج قاسم و یارانش نداشتند و سال‌ها به دنبال ترور او بودند تا اینکه در ساعت ۲۰/۰۱ بامداد سوم ژانویه سال ۲۰۲۰ به این هدف شوم خود رسیدند.
اعتراف رسانه‌های مهم غربی درباره نقش اصلی سردار سلیمانی و یارانش در نابودی داعش، به نشریه «نیوزویک» منحصر نشد. آنها که بعدا با پروپاگاندایی گسترده سعی کردند در اذهان جا‌انداخته و اتهام کذب تروریسم را متوجه سردار شهید نمایند، گویا فراموش کرده بودند یا خواستند فراموشی دهند که خودشان بارها و بارها در مهم‌ترین نشریات و رسانه‌هایشان به نقش اصلی سردار حاج قاسم سلیمانی در نابودی داعش به عنوان مهیب‌ترین گروهک تروریستی اعتراف کرده بودند!
مثلا ۱۱ روز پس از ترور ناجوانمردانه سردار دل‌ها‌، نشریه «نیویورک تایمز» به قلم سوفان، مامور ویژه سابق اف بی‌آی و نویسنده کتاب معروف «تحلیل یک ترور» با تیتر درشت برروی صفحه اول خود نوشت:
«سلیمانی کشته شده، عراق در هرج و مرج فرو رفه و داعش (ISIS) خیلی خوشحال است»
این مطلب براساس بیانیه رسمی داعش نوشته شده بود که به مناسبت ترور سردار شهید انتشار داده و در تیتر آن نوشته بودند:
«انتقام ما از سلیمانی گرفته شد»
در این بیانیه داعش که در نشریه ارگان این گروه تروریستی به نام «النباء» منتشر شد‌، از ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی ابراز خوشحالی شده و او را بزرگ‌ترین دشمن و قاتل فرزندان داعش دانسته بود.
داعش ضمن اشاره به مبارزات سردار سلیمانی طی سال‌ها در سوریه و عراق که باعث شده بود این گروهک تروریستی نتواند بر این دو کشور و سپس دیگر کشورهای اسلامی مانند ایران حاکمیت پیدا کرده و حکومت خود را برقرار سازد‌، آمده بود:
«… او (سلیمانی) خطرناک‌ترین و اصلی‌ترین فرد متخاصم با دولت اسلامی عراق و شام بود و دست خدا، انتقام ما و مردم با ایمان را از وی گرفت…»
بر اساس همین بیانیه، بی‌بی سی (رسانه سلطنتی بریتانیا) هم در ۲۱ دی ماه در مطلبی با عنوان «چرا کشته شدن قاسم سلیمانی خبر خوبی برای پیکارجویان داعش است» به قلم جرمی بوئن، سردبیر بخش خاورمیانه آن، ضمن پرداختن به بیانیه فوق نوشت: «… گروه داعش از کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران استقبال کرده است. در این بیانیه، هیچ اشاره‌ای به آمریکا نشده است…»
جرمی بوئن نخستین پیامد ترور سردار سلیمانی را متوجه داعش دانسته بود که از آن پس‌، فضای بازتری برای گسترش فعالیت‌های خود در عراق و سوریه و حتی ایران خواهد داشت. بوئن در «بی بی‌سی» نوشت: «… تقریبا بلافاصله بعد از این اقدام‌، نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا که با داعش می‌جنگند عملیات خود را در عراق به حالت تعلیق درآوردند. این نیروها اعلام کردند که حالا صرفا به دفاع از خودشان فکر می‌کنند…»
جرمی بوئن در مطلب خود‌، همچنین نیروهای حشد‌الشعبی که فرمانده‌شان ابومهدی‌المهندس در عملیات تروریستی آمریکا در فرودگاه بغداد به شهادت رسید را مهم‌ترین نیروی عراقی در مبارزه با داعش معرفی کرد که مهم‌ترین نبردها علیه این گروه تکفیری تروریستی را در موصل و فلوجه فرماندهی کرد. «بی بی‌سی» به قلم جرمی بوئن نوشت: «… در سال‌های پس از ۲۰۱۴‌، نیروهای حشد شعبی… از آموزش‌ها و سلاح‌هایی که آقای سلیمانی در اختیارشان گذاشته بود کمک گرفتند. به همین دلیل بود که آقای ترامپ دستور حمله چند روز پیش را صادر کرد…. از طرف دیگر این اتفاق خیلی خوبی برای داعش است و به این گروه کمک می‌کند تا ضرباتی را که در پی نابودی «خلافتش» متحمل شده بود پشت سر بگذارد..».
از همین روی بود که چندی قبل از ترور سردار شهید سلیمانی و پس از اغتشاشات آبان ۱۳۹۸ نیز  نشریه «نیوزویک» به قلم یکی از نویسندگان ارشد خود به نام «تام اوکانر» در شماره ۱۰ دسامبر خود با تیتر «اگر ایران سقوط کند، داعش دوباره اوج می‌گیرد» با مستندات و شواهد متقن، آمریکا و غرب را متهم کرد که برای تضعیف و براندازی نظام جمهوری اسلامی چگونه با نفوذ دادن گروهک‌های تروریستی مانند «الاحوازیه» یا «مجاهدین خلق» (منافقین) در میان اعتراضات آبان ۹۸، سعی در به راه‌اندازی یک جنگ مسلحانه وسیع خیابانی داشته و هشدار داده بود که در صورت تضعیف ایران‌، گروهک‌های تروریستی تکفیری مانند داعش در ایران و کل منطقه یکه تازی خواهند کرد.
در ادامه مطلب فوق آمده بود:
«… با وجود اینکه ایران در جریان اعتراضات آبان ماه (۱۳۹۸) دچار بحران شده است اما هرگونه مداخله خارجی در جریان این اعتراضات می‌تواند به قدرتمند شدن دشمن بزرگ‌تری در منطقه، یعنی گروه شبه نظامیان دولت اسلامی (ISIS) بینجامد و خاورمیانه را فرسنگ‌ها از صلح دور نماید. این سازمان (تروریستی) که به عنوان داعش شناخته می‌شود سال‌ها قبل از آن که مرگ و ویرانی، عراق و سوریه را در برگیرد ظهور کرده بود و جهادگران (تروریست‌ها) داعشی از آن زمان قصد داشتند که در جنبش‌های داخلی ایران نفوذ کرده و با نبرد با حکومت ایران، این کشور را به سوی نابودی سوق دهند. هرج و مرج اخیر در سراسر ایران مورد استقبال دشمنان داخلی و خارجی جمهوری اسلامی است، اما حتی دشمنان اصلی تهران نیز نگرانند که این بی‌ثباتی‌های اخیر ایران باعث قدرتمند شدن داعش گردد.»
در آن زمان بسیاری از ناظران و کارشناسان سیاسی نیز بر همین باور بودند و این نظر خود را در رسانه‌های گوناگون بیان نمودند. از جمله عباس اصلانی روزنامه نگار به نیوزویک گفت: «گروه‌های مختلف که با حکومت ایران در نزاع هستند، از جمله داعش و همچنین جدایی‌طلبان، از هرگونه ناآرامی در کشور استفاده کرده و می‌کنند».
یا رودگر شاناهان، پژوهشگر موسسه «لووی» در برنامه غرب آسیا و مدیر سابق مرکز مطالعات جنگی استرالیا گفت: « نقش ایران در ارائه پشتیبانی لجستیک و همچنین مشاوره نظامی به ارتش عراق در جنگ با داعش به خصوص در روزهای آغازین جنگ بسیار مهم و غیر قابل انکار است.»
در اغتشاشات آبان ۹۸، فعالیت گروهک‌های تروریستی و تجزیه‌طلب خصوصا در استان خوزستان مانند گروهک «الاحوازیه» و گروهک تروریستی مجاهدین خلق بسیار شدید بود؛ از جمله در درگیری‌های ماهشهر که چندین روز آن منطقه را به خاک و خون کشیدند.
آرین طباطبایی، کارشناس علوم سیاسی در موسسه استراتژیک رند (RAND) و پژوهشگر ارشد روابط بین‌الملل دانشگاه کلمبیا در گفت‌و‌گویی درباره تاثیر این اغتشاشات و تجزیه‌طلبی‌ها در سوری‌سازی ایران اظهار داشت: «بزرگ‌ترین تهدید غیر‌دولتی برای ایران همین گروه‌های جدایی‌طلب هستند. سیستان و بلوچستان، خوزستان و کردستان  حساس‌ترین مناطق مرزی ایران محسوب می‌شوند. از نظر ناظران هرگونه افزایش شورش در این مناطق می‌تواند ایران را به سمت درگیری‌های فرقه‌ای دیده شده در سوریه سوق دهد. درس‌های سوریه بسیار با ارزش است.»
آغاز شورش گروهک‌های تجزیه‌طلب در کردستان و خوزستان و آذربایجان و ترکمن‌صحرا و بلوچستان در ایران به سال‌های اولیه انقلاب و پس از آن برمی‌گردد که نامی از القاعده و داعش در میان نبود. هر یک از این گروه‌ها ماند کومله، حزب دموکرات، الاحوازیه و خلق مسلمان و… کارنامه‌ای سیاه و جنایت‌بار از خویش برجای گذاردند و باعث شدند طی سال‌های متمادی انقلاب و نظام اسلامی با این تجزیه‌طلبان که عمدتا از سوی آمریکا و اسرائیل و آل‌سعود حمایت شده و می‌شوند، مبارزه‌ای خونین را پشت سرگذارد. مبارزه‌ای که طی آن همین گروهک تروریستی کومله و حزب به اصطلاح دموکرات و… سر پاسداران و مردم مجروح در بیمارستان‌ها را با موزاییک بریدند، آنها را به آتش می‌کشیدند، به پادگان‌ها و مراکز نظامی حمله می‌بردند، جان و مال مردم را به گروگان می‌گرفتند و شهرها و روستاها را به خاک و خون می‌کشیدند.
شاناهان در گفت‌و‌گویش با نیوزویک به فرش قرمز این گروهک‌های تجزیه‌طلب برای ورود داعش به کشور اشاره نمود و اذعان کرد: «…از همان آغاز، ایران نگران نفوذ داعش به خاک این کشور بود و این احتمال می‌رفت که این نفوذ توسط شورشیان سطح پایین در بین گروه‌های عربی و بلوچ (و کرد) در داخل ایران حمایت شود…»
او در مورد تاثیر اغتشاشات در از دست رفتن تمرکز امنیتی دولت و آماده شدن شرایط برای عملیات داعش در ایران گفت: «…آنها (داعش)  از پشتیبانی محدودی در داخل ایران برخوردارند‌، اما ممکن است از تمرکز نهادهای امنیتی بر اعتراضات (اغتشاشات) سوءاستفاده کرده و به برخی عملیات‌های تاکتیکی محلی اقدام نمایند.»
نیوزویک نوشت: «… از همین روی، درگیری‌ها در اهواز و خوزستان زمانی به اوج خود رسید که گروه‌های جدایی طلب به کمک داعش به سوی غیر نظامیان و سربازان تیر‌اندازی کردند. پناه گرفتن مردم عادی و سربازانی که کودکان غرق به خون را در آغوش می‌کشیدند، صحنه دلخراشی به دنیا مخابره کرد…»
کیارش یک دانشجوی ایرانی به نیوزویک گفت:
«  آسیب حمله داعش به قلب ایران مدام در ذهن ماست… مردم می‌ترسند اعتراضاتشان باعث حضور داعش و قدرت گرفتن نیروهای جدایی‌طلب شود… اکثر ایرانیان نگرانند که در صورت درگیری نظامی با آمریکا یا عربستان سعودی یا حتی در صورت بروز آشفتگی جدی داخلی،کشور بی‌ثبات شده و به بستر مناسبی برای حمله داعش و دیگر گروه‌ها تبدیل شود.»
نیوزویک معترف است که ایران امنیت مرزی خود را در سال‌های اخیر تقویت کرده‌، اما هرگونه تزلزل در حکومت می‌تواند به داعش اجازه دهد نیروهای خود را  از اطراف فراخواند.
سیاموس ملک افضلی، یک تحلیلگر آنلاین بین‌المللی در نقد و بررسی اوضاع ایران به نیوزویک گفت که در صورت هر گونه جنگ داخلی یا بین‌المللی، من شک ندارم که داعش به راحتی وارد خاک ایران می‌شود.
عملیات تروریستی اخیر داعش در حرم مطهر حضرت شاهچراغ علیه‌السلام، نمونه‌ای دیگر از پیش پرده‌ای بود که اغتشاشگران و گروهک‌های تجزیه‌طلب طی هفته‌های اخیر برای این گروهک تکفیری اجرا کردند.

نیوزویک: داعش از اغتشاشات استفاده کرده و به عملیات دست می‌زند

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

ده + 19 =