کد خبر : 311380
تاریخ انتشار : جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۹:۵۵
-

سرود تیم ملی ایران در جام جهانی هنوز نهایی نشده است

سرود تیم ملی ایران در جام جهانی هنوز نهایی نشده است

مسئول کارگروهی که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در نظر گرفته شده است، با اشاره به اهمیت سرود انتخابی کشورمان برای این رویداد ورزشی، خاطرنشان کرد که هنوز سرود نهایی انتخاب نشده است؛ چراکه این اثر، باید شایستگی های لازم برخوردار باشد.

به گزارش عصرقائم، جام جهانی فوتبال یکی از رویدادهایی است که در کنار جذابیت بُعد ورزشی، به لحاظ فرهنگی و معرفی المان‌های یک کشور دارای اهمیت است. این رویداد به‌عنوان یکی از فرصت‌های مناسب برای معرفی صنایع دستی، موسیقی و سایر حوزه‌های فرهنگی و هنری تلقی می‌شود که امسال نیز سوالات زیادی درباره اقدامات انجام گرفته در این زمینه مطرح شده است. یکی از این سوالات به چیستی سرود تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر بازمی‌گردد.

سرود تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی از مواردی محسوب می‌شود که شاید بتوان گفت نقش مهمی در معرفی فرهنگ ایرانی به خیل جمعیتی جهان دارد که برای تماشای بازی به استادیوم ها می‌آیند. در همین راستا برخی پژوهشگران موسیقی عقیده دارند که به وسیله موسیقی کلاسیک ایرانی با بهره بردن از سازهای موسیقی اقوام، به سرودها انرژی بیشتری می‌توان داد.

این نظر درحالی از سوی برخی پژوهشگران مطرح می‌شود که سرودهای تیم ملی ایران در جام جهانی از سال ۲۰۱۴ تاکنون، یعنی در دو دوره‌ی قبلی توسط خوانندگان با رویکرد پاپ یا پاپ ـ سنتی خوانده شده است. در سال ۲۰۱۸ مصادف با سال ۱۳۹۷ سرود ملی تیم فوتبال ایران برای جام جهانی روسیه با صدای سالار عقیلی و آهنگسازی بابک زرین منتشر شد. در سال ۲۰۱۴ نیز سرود تیم ملی ایران با عنوان «دروازه‌های دنیا» توسط احسان خواجه امیری برای جام جهانی برزیل خوانده شد. با کمرنگ بودن نقش موسیقی اقوام و نواحی یا سازهای آنان در سرودهای تیم ملی ایران برای جام جهانی، شاید انتظار می‌رفت که در این دوره از این رویداد ورزشی ـ فرهنگی بیشتر به این سازها توجه شود اما بعدا نام برخی خوانندگان موسیقی پاپ مطرح شد که البته در ادامه به تایید رسمی نرسید.

مسئولیت فعالیت‌های هنری و تولید آثار موسیقایی تیم ملی برای جام جهانی به دفتر موسیقی محول نشده است. گویا کارگروهی که وزارت‌خانه‌های مختلف از میراث فرهنگی تا ورزش در آن ایفای نقش می‌کنند، در این زمینه تصمیم‌گیر است. البته دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره‌ی سرود تهیه شده در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر اعلام خواهد کرد، اما چیزی که طی این سال‌ها همواره مطرح شده که جای خالی آن احساس می‌شود، نقش کمرنگ موسیقی و سازهای اقوام ایرانی است.

سرود تیم ملی در جام جهانی هنوز قطعی نشده است

با این همه فرهاد ولنجان، مسئول کارگروهی که در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه برای جام جهانی ۲۰۲۲ قطر در نظر گرفته شده، در گفت‌وگویی با ایسنا درباره مراحل تهیه سرود تیم ملی ایران می‌گوید: «هنوز کاری انتخاب نهایی نشده است. کار باید شایستگی لازم را داشته باشد. در همین راستا چندین پارامتر کنار هم قرار می‌گیرند تا شایستگی کار را مشخص کنند.»

او درباره‌ی اختلاف نظری احتمالی میان اعضای کارگروه و دفتر موسیقی برای انتخاب سرود نهایی، می‌گوید: «به هر حال کارشناسان روی یک نظر اجماع می‌کنند و قاطع می‌شوند و با هم به تفاهم خواهند رسید.»

مسئول کارگروه هنر و رسانه جام جهانی ۲۰۲۲ قطر همچنین اظهار کرد که درباره‌ی زمان احتمالی آماده شدن سرود تیم ملی ایران فعلا نمی تواند خبری را اعلام کند.

کمتر از یک ماه به آغاز جام جهانی ۲۰۲۲ قطر باقی مانده است و این مسابقات از ۲۹ آبان ماه شروع خواهد شد؛ بر این اساس انتظار می رود متولیان امر هرچه زودتر نسبت به انتخاب و آماده سازی سرود تیم ملی کشورمان اقدام کنند.

سرود تیم ملی ایران در جام جهانی هنوز نهایی نشده است
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

دو × 3 =