کد خبر : 311436
تاریخ انتشار : جمعه ۶ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۰
-

استراتژی امنیت و دفاع ملی جدید آمریکا منتشر شد

استراتژی امنیت و دفاع ملی جدید آمریکا منتشر شد

وزارت دفاع آمریکا برای نخستین بار در ۴ سال گذشته استراتژی دفاع ملی این کشور را منتشر کرده که آن را با دو سند دیگر که معمولاً به طور مجزا منتشر می شد، ادغام کرده است.

به گزارش عصرقائم، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، این سند که توسط وزارت دفاع آمریکا منتشر شده، تمرکز استراتژیک دولت جو بایدن، رئیس جمهوری این کشور را اعلام می کند.

سند قبلی که در ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شده بود، بر این اساس استوار بود که این رقابت استراتژیک بین کشورهاست که مسئله اصلی امنیت ملی آمریکاست، نه تروریسم. سندی که به تازگی منتشر شده سند قبلی را ویرایش کرده و چین را بزرگ‌ترین خطر آمریکا می داند و با وجود این که روسیه را هم تهدیدی جدی می داند، اما تصریح می‌کند که مسکو در بلند مدت نمی‌تواند نظم جهانی به رهبری آمریکا را به چالش بکشد.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا گفت: برخلاف چین، روسیه نمی تواند به صورت سازمان یافته و در درازمدت آمریکا را به چالش بکشد، اما تهاجم این کشور تهدیدی جدی و شدید علیه منافع و ارزشهای ماست. اینکه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تصمیم گرفت به اوکراین حمله کند و بزرگترین تهدید امنیتی علیه اروپا از زمان جنگ جهانی دوم را رقم بزند، این انگاره را برای تمام جهان واضح کرده است.

آمریکا در ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ برای توصیف روسیه، مکرراً از عبارات «بازیگر بدنهادی که دوباره جان گرفته» و «بازیکن حاشیه‌ای» در اسناد عمومی و گزارش های داخلی شورای امنیت ملی استفاده کرد.

لوید آستین درباره این سند گفت: چین همچنان جدی‌ترین رقیب استراتژیک آمریکا در دهه های آتی خواهد بود. من با مشاهده اعمال زور جمهوری خلق چین برای تغییر شکل منطقه هند آرام و نظام بین‌المللی به این نتیجه رسیدم.

وزیر دفاع آمریکا آگاهی از مقاصد واضح عنوان شده چین و به روز رسانی و گسترش سریع ارتش این کشور را از دیگر دلایل این مسئله دانست.

این سند استراتژیک دفاع ملی آمریکا ارتش آزادیبخش خلق را به دلیل اولویت های بروزرسانی با هدف خنثی کردن مزایای ایالات متحده، یک “چالش سریع” می نامد و می گوید که پکن “به دنبال تضعیف اتحادها و مشارکت های امنیتی ایالات متحده در منطقه هند_آرام و استفاده از قابلیت های رو به رشد آن است. از جمله نفوذ اقتصادی پکن و قدرت فزاینده ارتش آزادیبخش خلق برای اجبار همسایگان و تهدید منافع آنها.

بر اساس این سند چین علاوه بر گسترش نیروهای متعارف خود همچنین به دنبال پیشرفت سریع و یکپارچه سازی جنگ افزارهای فضایی، ضد فضایی، سایبری، الکترونیک و اطلاعاتی خود است تا رویکرد جنگ‌افزار مشترک خود را تقویت کند. این سند همچنین مدعی است ارتش آزادیبخش خلق چین می خواهد توان نیروهای آمریکا در اعمال قدرت در سرتاسر جهان را کاهش داده، حوزه نفوذ خود در دنیا را افزایش داده و توانایی های هسته ای خود را تقویت کند.

بازدارندگی یکپارچه

این سند همچنین با بیان اینکه در حال حاضر تجارت معمول در این دپارتمان پذیرفته شده نیست، اعلام میکند که «بازدارندگی یکپارچه» را محور خود می داند، یعنی تهدید اقتصادی سیاسی و نظامی علیه هر کشوری که بخواهد اهداف سیاست خارجی آمریکا را به چالش بکشد.

آستین نوشت: هدف مرکزی ما توسعه، ترکیب و هماهنگی قدرتمان تا حد ممکن است. این نقطه مرکزی بازدارندگی یکپارچه ما و قطعه‌ای مهم از استراتژی دفاع ملی ۲۰۲۲ است. بازدارندگی یکپارچه به معنای استفاده از تمامی ابزارهای ممکن و همکاری با همتایان خود در دولت آمریکا و شرکا و متحدان خارجی است تا مطمئن شویم دشمنان احتمالی درک می کنند که تهاجم چقدر احمقانه است.

بازنگری موضوع هسته‌ای

به همراه این سند یک سند بازنگری در موضوع هسته‌ای هم منتشر شده که به طور مشابه از سال ۲۰۱۸ تا کنون منتشر نشده بود. سند بازنگری موضع هسته‌ای بر به روز رسانی زرادخانه های هسته ای آمریکا تاکید کرده و بایدن را به دلیل شکست در تحقق وعده هایش مبنی بر کاهش تسلیحات هسته‌ای روسیه و چین، مورد انتقاد قرار می دهد.

این سند بیان می کند که هدف استراتژی آمریکا این است که بتواند از تهاجم های متعارفی که ممکن است به تهدید هسته ای در هر مقیاسی تبدیل شوند، پیشگیری کند.

تهدید هسته‌ای دوجانبه

این سند بازنگری در موضع هسته‌ای آمریکا بیان می کند که با بروزرسانی پایدار هسته‌ای روسیه و توسعه سلاح‌های هسته‌ای جدید مانند موشک‌های مافوق صوت و همچنین تلاش پکن برای گسترش زرادخانه‌های هسته‌ای از ۲۰۰ به تقریباً هزار کلاهک در سال های آینده، واشنگتن به زودی خود را در موقعیتی غیر معمولی خواهد یافت.

در این سند آمده در دهه ۲۰۳۰، آمریکا برای نخستین بار خود را در مقابل دو قدرت برجسته هسته ای و رقیب استراتژیک خواهد یافت.

بازنگری دفاع موشکی

سومین سندی که روز پنج شنبه منتشر شد سند بازنگری در دفاع موشکی آمریکاست.

در سند مذکور آمده است: از زمان انتشار آخرین سند بازنگری دفاع موشکی در سال ۲۰۱۹ تهدیدات موشکی چه در کمیت و چه از نظر تنوع و پیچیدگی افزایش سریع داشته‌اند. منافع امنیت ملی آمریکا به شکلی فزاینده توسط طیف وسیعی از موشک ها از جمله بالستیک کروز و مافوق صوت تهدید می شوند.

این سند می گوید که در چارچوب بازدارندگی یکپارچه، دفاع موشکی و توانایی هسته ای نقش مکمل دارند.

استراتژی امنیت و دفاع ملی جدید آمریکا منتشر شد
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 2 =