کد خبر : 310843
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱ آبان ۱۴۰۱ - ۸:۱۰
-

مازندران ظرفیت یک میلیون تن صادرات مرکبات را دارد

مازندران ظرفیت یک میلیون تن صادرات مرکبات را دارد

به گفته معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، در حالی ظرفیت صادراتی مازندران در حوزه مرکبات تا یک میلیون تن است که در سال گذشته تنها ۱۰۰ هزار تن مرکبات این استان به کشورهای مقصد صادر شده است و مازاد تولیدات این بخش به دلیل عدم استقرار صنایع تبدیلی و اشباع بازار داخلی به ضایعات مبدل شده است.

به گزارش عصرقائم، حسین مولایی معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران در گفت‌وگو ، اظهار کرد: استان مازندران در تولید محصولات باغی جزو استان‌های برتر کشور است.

وی افزود: هم اکنون مازندران نزدیک به ۶۰ درصد مرکبات کشور را تولید می‌کند و سهم بسزایی در تامین نیاز داخلی کشور و نیز صادرات این محصول دارد.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، خاطرنشان کرد: در حوزه گل‌وگیاه نیز مازندران در تولید گل‌های آپارتمانی و درختچه‌های زینتی نیز حایز رتبه نخست کشور  و در تولید گل‌های شاخه بریده حایز رتبه دوم کشور است.

این مسئول ادامه داد: مازندران در تولید کیوی رتبه نخست و در تولید هلو و شلیل با ۱۲ هزار هکتار باغات سطح کشت، حایز رتبه دوم کشور است.

مولایی تاکید کرد: از جایگاه ویژه مازندران در تولید و سهم سبد محصولات باغی کشور همین بس که در تنظیم بازار این استان یکی از تامین کنندگان اصلی دو میوه شب عید است که سالانه وظیفه تامین ۳۰ تا ۴۰ هزار تن مرکبات ذخیره سازی شب عید است.

وی اعلام کرد: مازندران بدون شک یکی از قطب‌های تولید محصولات باغی در کشور است که وجود مجموعه پایانه صادراتی روماک در این استان سکوی پرتاب مطلوبی در بخش صادرات محصولات باغی است.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، عنوان کرد: بنابر آنچه تاکنون عنوان شده است مجموعه پایانه صادراتی روماک در نظر دارد تا طی سال‌جاری با خرید ۲۵۰ هزار تن محصولات باغی، رأسا اقدام به صادرات کند.

این مسئول مطرح کرد: مازندران در حوزه صادرات محصولات باغی جزو استان‌های برتر کشور است و در صادرات مرکبات حایز رتبه نخست کشور است.

مولایی با اشاره به صادرات ۱۰۰ هزار تنی مرکبات مازندران طی سال ۱۴۰۰، گفت: فصل برداشت مرکبات در مازندران آغاز شده است و میزان هدفگذاری شده صادراتی این محصول طی سال جاری نزدیک به ۵۰۰ هزار تن است.

وی با اشاره به ظرفیت تا یک میلیون تنی صادرات مرکبات مازندران، تصریح کرد: مازندران سالانه حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرکبات تولید می‌کند که با توجه به نیاز داخلی یک میلیون و ۷۰۰ هزار تنی، حدود یک میلیون تن مازاد تولید مرکبات داریم که ظرفیت صادرات دارد.

معاون مدیریت باغبانی جهاد کشاورزی مازندران، اذعان کرد: سالانه حدود ۲۰۰ هزار تن کیوی در مازندران تولید می‌شود که ۹۰ درصد آن یعنی ۱۸۰ هزار تن آن، قابلیت صادرات دارد.

این مسئول متذکر شد: با توجه به تولیدات بسیار مطلوب محصولات باغی و متعاقبا تولیدات مازاد و وجود ضایعات، استقرار و توسعه صنایع تبدیلی در مازندران ضروری بنظر می‌رسد تا با تولید ارزش افزوده در این بخش از زیان باغداران جلوگیری و سهم محصولات باغی را در رشد اقتصادی استان بهبود ببخشیم.

مولایی یادآور شد: البته طی سالیان اخیر برای نخستین بار یک واحد صنعتی در بابل اقدام به عصاره گیری و  خشک کردن محصولات باغی کرده است که توسعه این صنعت نیز می‌تواند راهکار بسیار مطلوبی برای استفاده بهینه از تولیدات مازاد و تولید ارزش افزوده محصولات باغی باشد.
استان مازندران با توجه به  اقلیم مناسب منطقه و نیز پتانسیل بخش باغبانی در تنوع محصولات با تولید ۳ میلیون و ۲۱۲ هزار و ۱۴۶ تن محصولات باغی، حایز رتبه دوم تولید محصولات باغی، رتبه اول تولید مرکبات و رتبه اول تولید کیوی در کشور است.

گفتنی است عمده تولیدات محصولات باغی استان شامل ۲ میلیون و ۵۱۵ هزار و ۹۱۴  تن مرکبات، ۳۱۷ هزار و ۸۸۸ تن کیوی، ۲۸۴ هزار و ۴۶۸ تن هسته داران، ۲۸ هزار و ۱۱۶ تن دانه داران، ۱۷ هزار و ۶۱۱ تن میوه های دانه ریز، ۶ هزار و ۹۲۷ تن گردو و فندق، ۲۲ هزار و ۳۲۶ تن انار و سایر محصولات باغی است.

شایان ذکر است استان مازندران با داشتن ۶۰۰ هکتار از ۲۰ گونه گیاهان دارویی و ۴۰۰ هکتار گل محمدی با میزان تولید ۷۰۰ تن، نقش تعیین کننده‌ای در عرصه تولید گیاهان دارویی در حوزه سلامت و بهداشت کشور دارد.

مازندران ظرفیت یک میلیون تن صادرات مرکبات را دارد/لزوم استقرار صنایع تبدیلی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

هجده − سیزده =