کد خبر : 310057
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۰ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۰
-

وزیر خارجه عربستان: چین شریک قابل اعتمادی است

وزیر خارجه عربستان: چین شریک قابل اعتمادی است

وزیر خارجه عربستان کشور چین را شریکی قابل اعتماد توصیف کرد و گفت که «روابط اقتصادی ما با چین مهم است، زیرا این کشور دومین کشور بزرگ اقتصاد جهان است».

به گزارش عصرقائم، فرحان بن فیصل، وزیر خارجه عربستان که این روزها روابط کشورش با آمریکا بر سر کاهش تولید نفت اپک دچار تنش شده است، اظهار کرد که چین یک کشور قابل اعتماد است.

وی به العربیه گفت: چین کشوری قابل اعتماد است و روابط اقتصادی ما با چین مهم است، زیرا این کشور دومین کشور بزرگ اقتصاد جهان است.

فیصل بن فرحان در خصوص پرونده یمن نیز تاکید کرد که پادشاهی سعودی، ائتلاف عربی و دولت (مستعفی و غیر قانونی) یمن خواهان تمدید آتش‌بس هستند و تلاش‌ها برای این منظور همچنان ادامه دارد.

بن فرحان در بخش دیگری از مصاحبه خود به جنگ اوکراین و پیامدهای اقتصادی قابل توجهی که برای جهان در بر داشته اشاره کرد و بر لزوم یافتن راه‌هایی برای توقف این جنگ تاکید کرد.

شاهزاده فیصل بن فرحان در بعد اقتصادی اظهار داشت: «تصمیم اوپک پلاس صرفاً اقتصادی است و به اتفاق آرای کشورهای عضو این تصمیم گرفته شده است».

وی افزود: «کشورهای اوپک پلاس مسئولانه عمل کردند و تصمیم مقتضی را اتخاذ کردند».

او ادامه داد: «کشورهای اوپک پلاس به دنبال ایجاد ثبات در بازار و حفظ منافع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان هستند».

بن فرحان اظهار داشت که روابط سعودی با واشنگتن استراتژیک است و در راستای حفظ امنیت و ثبات منطقه است.

وزیر خارجه سعودی همچنین به «العربیه» گفت: «همکاری نظامی بین ریاض و واشنگتن در خدمت منافع دو کشور است و به ثبات منطقه کمک کرده است. روابط ما با آمریکا از زمان برقراری روابط بین دو کشور نهادینه است».

جان کربی هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی آمریکا در مصاحبه با CNN بر لزوم ارزیابی مجدد روابط واشنگتن با عربستان سعودی تأکید کرد و گفت که رئیس جمهور (جو بایدن) به صراحت گفته است که ما باید به ارزیابی مجدد روابط خود با عربستان ادامه دهیم و اکنون به این ارزیابی مجدد در پی تصمیم اوپک برای کاهش تولید نفت نیاز است.

دولت آمریکا معتقد است که عربستان سعودی با روسیه برای افزایش ساختگی قیمت‌ها تبانی کرده است و از همین روی اوپک پلاس تصمیم به کاهش تولید نفت و در نتیجه افزایش قیمت جهانی نفت گرفته است.

«ریچارد بلومنتال»، عضو مجلس سنای آمریکا و «رو کانا»، عضو مجلس نمایندگان این کشور عربستان سعودی را به تبانی و همدستی با روسیه در حمله به اوکراین متهم کرده و خواستار تنبیه ریاض با توقف فروش سلاح به عربستان شدند.

بلومنتال، کانا و جفری سونِنفیلد (استاد دانشگاه یِیل) در گزارشی در روزنامه پولتیکو نوشتند: آمریکا نباید تسلیحات دفاعی استراتژیک را به شکل نامحدود در اختیار کشوری قرار دهد که آشکارا از بزرگترین دشمن ما (ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه) حمایت می‌کند.

همچنین باب منندز، رئیس دموکرات کمیته روابط خارجی سنای آمریکا روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ایالات متحده باید فوراً تمام جنبه‌های همکاری خود با عربستان سعودی، از جمله هرگونه همکاری در فروش تسلیحاتی و همکاری امنیتی فراتر از آنچه برای دفاع از پرسنل و منافع ایالات متحده ضروری است، متوقف کند».

این سناتور آمریکایی پیش‌تر در روز شنبه نیز گفت: اگر عربستان سعودی که یکی از بزرگترین نقض‌کنندگان حقوق بشر در جهان است، بخواهد با روسیه همراه شود تا قیمت گاز آمریکا را بالا ببرد، می‌تواند از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه بخواهد که از سلطنت در این کشور حفاظت کند! ما باید تمامی سربازان آمریکایی را از عربستان سعودی خارج کرده و فروش سلاح به ریاض را متوقف کنیم.

وزیر خارجه عربستان: چین شریک قابل اعتمادی است

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

6 − 2 =