کد خبر : 309582
تاریخ انتشار : پنج شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۱ - ۸:۲۰
-

تصویب کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس

تصویب کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس

تولیدکنندگان اوپک پلاس با نادیده گرفتن فشار آمریکا، در دیدار روز چهارشنبه، کاهش گروهی تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز را تصویب کردند.

به گزارش عصرقائم، وزیران نفت اوپک و متحدانشان که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، در نخستین دیدار حضوری از سال ۲۰۲۰، برای پشتیبانی از بهبود قیمت نفت، با کاهش تولید به میزان دو میلیون بشکه در روز از نوامبر، موافقت کردند.

فعالان بازار انتظار داشتند اوپک پلاس کاهش تولید بین ۵۰۰ هزار تا دو میلیون بشکه در روز را تصویب کند.

اوپک پلاس اوایل سال ۲۰۲۰ در مواجهه با فروپاشی تقاضا در اوج بحران کووید ۱۹، با کاهش تولید حدود ۱۰ میلیون بشکه در روز موافقت کرد و از آن زمان سرگرم تسهیل تدریجی محدودیت عرضه بود هر چند که بعضی از کشورهای اوپک پلاس قادر به تحقق سهمیه تولید بالاتر نبودند. تصمیم روز چهارشنبه، سیاست تولیدی که این گروه دنبال می کرد را معکوس می کند.

قیمت نفت از حدود ۱۲۰ دلار در هر بشکه در ابتدای ژوئن، با نگرانیهای فزاینده ای که نسبت به رکود اقتصاد جهانی و آسیب دیدن تقاضا برای سوخت وجود داشته، به حدود ۸۰ دلار عقب نشینی کرده است. هدف از این کاهش تولید، متوقف کردن روند ریزش قیمتها با وجود فشار دولت بایدن برای تولید نفت بیشتر و پایین بردن قیمت بنزین است.

بهای معاملات نفت برنت در بازار لندن با ۱.۱ درصد افزایش، ۹۲ دلار و ۸۲ سنت در هر بشکه معامله شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با یک درصد افزایش، ۸۷ دلار و ۳۷ سنت در هر بشکه بود.

جلسه بعدی وزیران اوپک پلاس، چهارم دسامبر برگزار می شود.

تحلیلگران انرژی می گویند تاثیر واقعی کاهش تولید اوپک پلاس در نوامبر، احتمالا محدود خواهد بود و عربستان سعودی، امارات متحده عربی، عراق و کویت، وظیفه کاهش تولید را به گردن می گیرند.

به گفته تحلیلگران، در حال حاضر داشتن چشم انداز بیش از یک یا دو ماه از بازارهای نفت، برای اوپک پلاس دشوار است زیرا بازار انرژی با ابهامات بیشتری روبروست که از تحریمهای اروپایی علیه روسیه شامل ممنوعیت بیمه کشتیرانی، سقف قیمت و کاهش واردات نفت، نشات می گیرد.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، استفن برنوک، تحلیلگر ارشد شرکت پی وی ام اویل آسوشیتس در لندن گفت: طبق گفته مقامات اوپک، ماموریت این گروه، اطمینان از فضای قیمت مناسب برای هر دوی مصرف کنندگان و تولیدکنندگان است. با این حال، تصمیم برای کاهش تولید در فضای فعلی، برخلاف این هدف است. کاهش بیشتر عرضه در شرایطی که عرضه محدودی وجود دارد، سیلی به صورت مصرف کنندگان خواهد بود. این اقدام خودخواهانه، کاملا به منظور منفعت تولیدکنندگان است. به عبارت دیگر، اوپک پلاس قیمت را به ثبات در شرایط ابهام بزرگ در بازار نفت، اولویت داده است.

 تصویب کاهش دو میلیون بشکه‌ای تولید نفت اوپک پلاس

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × چهار =