کد خبر : 309420
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۰
-

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی: سرانه مصرف روغن در ایران بسیار بالاتر از استاندارد دنیاست

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی: سرانه مصرف روغن در ایران بسیار بالاتر از استاندارد دنیاست

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با تاکید بر اصلاح الگوی مصرف مردم گفت: آیا روا است که پرمصرفی روغن را در تلویزیون تبلیغ کنیم؟

به گزارش عصرقائم، کامبیز بازرگان دیروز در نشست خبری خود افزود: تولیدات کشاورزی اگرچه ۳۰ درصد طی چند سال گذشته رشد کرده اما منابع ما محدود است و تازمانی که الگوی مصرف مردم اصلاح نشود بخش کشاورزی جوابگوی حرص و ولع مصرف نخواهد بود.

وی افزود: باید الگوی مصرف اسلامی که اسراف کردن را گناه می‌داند و در تاریخ ایران مبتنی بر قناعت بود پیش برویم خودکفایی روغن الان ۱۶ درصد است آیا روا است که پرمصرفی روغن را در تلویزیون تبلیغ کنیم؟ سرانه مصرف روغن در ایران ۱۹ کیلوگرم و در دنیا ۱۲ کیلوگرم است در حالی که کشور در تامین این روغن کاملا وابسته است و مصرف زیاد روغن برای سلامتی بسیار مضر است.

بازرگان افزود: اگر کشور ما مورد تاخت و تاز و تهاجم فرهنگی قرار گرفته پس دولت ما برای جلوگیری از این تهاجم کجای ماجرا است؟

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج  کشاورزی در پاسخ به سوالی درباره وجود قاچاق بذور تراریخته کلزا و ذرت با بیان اینکه استفاده از محصولات تراریخته بی‌ضرر نیست گفت: وجود ژن‌های جدید احتمالا تاثیرات منفی خواهد داشت اما در طرف دیگر پیشرفت در این موضوع بارها به کمک آمده است‌.

بازرگان گفت: زمانی که کشور محدودیت‌های آب و خاک دارد باید برای استفاده از محصولات تراریخته نگاه کلانی داشته و تصمیم مناسب بگیرد. به گفته این مسئول، سازمان تحقیقات کار پژوهشی خود را در ا ین زمینه انجام می دهد تا از آن عقب نمانیم اما تصمیم با مسئولان است.

وی افزود: محصولات تراریخته کنجاله سویا و دانه ذرت با مجوز وارد کشور می‌شود اما همه ا‌ین رخدادها کامل بررسی می‌شود و باید کشور مبدا حتماً خودش مصرف‌کننده این محصول باشد و درداخل کشور هم تنها به مصرف دام می‌رسد. اما از قاچاق بذر محصولات تراریخته خبر نداریم.

رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی: سرانه مصرف روغن در ایران بسیار بالاتر از استاندارد دنیاست

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × 5 =