کد خبر : 309404
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۰
-

بیوه خاشقجی بازیابی تلفن همراه همسرش را خواستار شد

بیوه خاشقجی بازیابی تلفن همراه همسرش را خواستار شد

بیوه جمال خاشقجی از مقام ارشد وزارت اطلاعات ایالات متحده خواسته تا گوشی همسرش را بازیابی کنند تا ببینند که آیا توسط نرم‌افزارهای جاسوسی شنود شده بود یا خیر؛ اقدامی که به افشای جزئیات بیشتر قتل او کمک می‌کند.

به گزارش عصرقائم، به نقل از وب‌سایت ایندیپندنت، چهار سال پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار واشنگتن‌پست و منتقد سعودی توسط عوامل عربستان سعودی در کنسولگری ترکیه، حنان العتر خاشقجی، همسر خاشقجی در نامه‌ای خطاب به آوریل هینز، مدیر اطلاعات ملی آمریکا خواستار بازیابی دستگاه‌های الکترونیکی همسرش از جمله دو تلفن همراه، یک لپتاپ و یک تبلت وی شد.

وی گفت که تمامی این دستگاه‌ها دست مقامات ترکیه است و آن‌ها باید این دستگاه‌های الکترونیکی را به او به عنوان همسر بیوه خاشقجی بازگردانند. قبل از مرگش جمال خاشقجی ۵۹ ساله ظاهرا با یک دانشجو ترکیه‌ای به اسم خدیجه جنگیز نامزد کرد و پس از آنکه جهت اخذ ویزا برای سفر به عربستان سعودی به کنسولگری در استانبول رفت، کشته شد.

خانم حنان العتر خاشقجی در نامه‌اش نوشت: «متشکرم از اینکه گزارش حیاتی و مهمی را از حالت محرمانه به صورت عادی تغییر دادید تا متوجه اتفاقات دردناکی که برای همسرم افتاده بشوم. درحالیکه از شما و جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا بابت هر آنچه تاکنون انجام داده‌اید بسیار سپاسگزارم اما معتقدم که کارهای بیشتری می‌توان انجام داد تا تمامی طرف‌ها را برای قتل همسرم پاسخگو کنم. امیدوارم ایالات متحده آمریکا به من کمک کند تا این دستگاه‌های الکترونیکی را بازیابی کنم.»

وی در ادامه این نامه خاطرنشان کرد: «دولت ترکیه تمامی این دستگاه‌ها را تصاحب کرده و باید به من کمک کنید تا آن‌ها را به عنوان زن جمال پس بگیرم. من حق دارم که متعلقات همسرم را دریافت کنم به خصوص اکنون که در آمریکا در حال آغاز اقدام قانونی علیه تمامی طرف‌های مسئول قتل همسرم هستم. معتقدم که آن دستگاه‌ها جزئیات بیشتری را افشا خواهند کرد و برای یافتن حقیقت کامل ضروری و حیاتی هستند.»

پس از قتل جمال خاشقجی، گزارشی توسط وزارت اطلاعات آمریکا منتشر شد که نشان می‌داد محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی معروف به MBS دستور قتل این روزنامه‌نگار را صادر کرده بود. اما این درحالیست که عربستان سعودی چنین ادعایی را رد کرده و معتقد است که این قتل توسط “عوامل مزدور” انجام شد.

براساس همین نامه، همچنین پس از مرگ او مشخص شد که تلفن‌های همراه حنان العتر خاشقجی و خدیجه جنگیز توسط بدافزارهای جاسوسی ساخت شرکت NSO مستقر در اسرائیل شنود می‌شدند .

همسر خاشقجی در ادامه نامه‌اش گفته است: «سال گذشته توسط سازمان عفو بین‌الملل و روزنامه واشنگتن‌ پست مطلع شدم که دستگاه‌های الکترونیکی من مدارکی از نرم‌افزارهای جاسوسی پگاسوس دارند که به سال ۲۰۱۷ زمانی که من و جمال در تماس دائم بودیم برمیگردد. تحقیقات بیشتر نشان داد که دستگاه‌های من نه تنها اطلاعات بدافزار NSO بلکه اطلاعات یک نرم‌افزار جاسوسی دیگر – Cellebrite – را هم دارد که توسط مقامات امارات متحده عربی کار گذاشته شده بودند.»

اما این درحالیست که شرکت NSO و امارات متحده عربی چنین ادعاهایی را بارها رد کرده‌اند.

حنان العتر خاشقجی در پایان نوشت: «من از تمامی طرف‌ها از جمله دولت‌های عربستان سعودی، امارات متحده عربی و گروه NSO می‌خواهم تا پاسخگوی قتل همسرم باشند. من صمیمانه امیدوارم که بتوانید به من کمک کنید.»

بیوه خاشقجی بازیابی تلفن همراه همسرش را خواستار شد / "با پگاسوس شنود می‌شدیم"
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 12 =