کد خبر : 309361
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۰
-

تنور داغ لیگ برتر با ورود قهرمانان جهانی کشتی به مسابقات

تنور داغ لیگ برتر با ورود قهرمانان جهانی کشتی به مسابقات

بیست‌ودومین دوره از لیگ برتر کشتی کشورمان به احتمال زیاد یک غایب بزرگ و سرشناس را خواهد داشت.

به گزارش عصرقائم، تکلیف برگزاری بیست‌ودومین دوره از رقابت‌های لیگ برتر کشتی آزاد و فرنگی باشگاه‌های کشور – ۱۴۰۱ با انجام مراسم قرعه‌کشی و تعیین تیم‌های نهایی شرکت کننده در مسابقات به سرانجام رسید تا مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی داخل کشور برای ورزش اول ملی، به طور رسمی از ۲۲ مهرماه به منصه برگزاری برسد.

این در حالی است که با توجه به برگزاری جلسه مسئولان سازمان لیگ فدراسیون و کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی و در پیش بودن ۲ رقابت قهرمانی امیدهای جهان (۲۵ مهر تا ۲ آبان) و جام جهانی کشتی فرنگی (۱۴ و ۱۵ آبان ماه) و اعزام کشتی گیران ملی پوش طرف قرارداد با باشگاه‌های حاضر در لیگ برتر کشتی به این مسابقات، مقرر شد تا لیگ برتر کشتی فرنگی در سال ۱۴۰۱، از آبان ماه آغاز شود. لیگ برتر کشتی آزاد اما به علت عدم وجود تورنمنت بین‌المللی در این بازه زمانی، قرار شده که از روز جمعه – ۲۲ مهرماه با حضور ۸ تیم رسماً شکل بگیرد و دور مقدماتی نیز تا ۲۰ آبان‌ماه به پایان برسد که پس از آن، تنور رقابت‌ها گرم‌تر از همیشه شده و رقابت‌ها وارد فضای حذفی شود تا قهرمان لیگ برتر کشتی پس از رقابت‌هایی طولانی و فرسایشی رسماً معرفی شود.
در این بین اما مقایسه لیگ برتر ۱۴۰۱ با لیگ برتر ۱۴۰۰ خالی از لطف نیست؛ در بیست‌ویکمین دوره از این رقابت‌ها که سال گذشته به برگزاری رسید، به جهت نتایج عالی کشتی‌گیران کشورمان در مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱ – نروژ استقبال گسترده‌ای از سوی باشگاه‌ها برای حضور و رقابت در لیگ برتر کشتی به عمل آمده بود و لیگ کشتی پس از مدت‌ها کشتی رونق بسیاری گرفت.

در سال جاری اما تمرکز فدراسیون و سازمان لیگ بر بهینه‌سازی باشگاه‌ها و افزایش رقم قراردادهای آزاد و فرنگی‌کاران باعث شده تا نگرش کیفی برای لیگ صورت بگیرد، نه کمّی و این دوره از رقابت‌ها مجموعاً با حضور ۱۶ تیم شامل ۸ تیم در لیگ برتر کشتی فرنگی و ۸ تیم در لیگ برتر کشتی آزاد وارد چرخه برگزاری شود. در لیگ برتر کشتی آزاد سال گذشته که با قهرمانی تیم صنایع مازندران به هدایت رضا یزدانی انجامید، ۱۶ تیم در ۴ گروه حضور داشتند اما برای لیگ ۱۴۰۱ این رقم به ۸ تیم و ۲ گروه کاهش یافته که نشان از تقلیل تعداد باشگاه‌ها داشته. قطعاً نتایج مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۲ – بلگراد و مسائل مالی هم در این افت تیمی بی‌تأثیر نیست.

تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی، ستارگان ساری، صنایع مازندران، مقاومت و شهدای پاس ناجا که در لیگ امسال حضور دارند، در لیگ برتر سال گذشته هم حضور داشتند و تیم‌هایی مثل انبوه‌سازان هوتن، پتروپالایش بیلیش تاکستان و نیروی زمینی ارتش هم از تیم‌هایی هستند که سال گذشته در گردونه رقابت‌ها نبوده و امسال به لیگ اضافه شده‌اند. از نکات جالب لیگ برتر کشتی آزاد ۱۴۰۱ این است که باشگاه‌هایی مثل داروسازی سهند ارس یا فولادین ذوب آمل که سال گذشته رقابتی تنگاتنگ با یک‌دیگر داشتند و به رتبه‌های سوم و دوم دست یافتند، برای لیگ برتر ۱۴۰۱ در رقابت‌ها حضور ندارند و این مسئله باعث شده تا ملی‌پوش‌های ستاره در بین سایر تیم‌ها پخش شوند.

در لیگ برتر کشتی فرنگی هم که سال گذشته با قهرمانی باشگاه فولادین ذوب آمل پایان یافت، ۱۲ باشگاه در ۴ گروه شرکت داشتند که برای امسال هم مثل لیگ برتر کشتی آزاد، این تعداد به ۸ تیم در ۲ گروه تقلیل یافته اما حضور باشگاه‌های بزرگ و تأثیرگذار از مهم‌ترین ویژگی‌های ماجراست که به نظر باعث تقویت لیگ هم شده. تیم‌های دانشگاه آزاد اسلامی، شهرداری مسجدسلیمان، سینا صنعت ایذه و سازین سعید اندیمشک که سال گذشته در رقابت‌ها حضور داشتند، در لیگ برتر کشتی فرنگی ۱۴۰۱ هم هستند و در طرف مقابل باشگاه‌های بزرگی مثل فولاد خوزستان و فولاد مبارکه سپاهان اصفهان پا به تیم‌داری در ورزش اول کشور گذاشته‌اند و رعد پدافند و مقاومت هم در لیگ هستند.

اعتبار دادن به لیگ از نظر مادی و معنوی هم باعث شده تا ستاره‌هایی مثل امیرمحمد یزدانی و محمد نخودی از همان دور مقدماتی لیگ برتر کشتی آزاد پا به رقابت‌ها بگذارند و قراردادشان را به امضا برسانند که این مسئله نشان از افزایش کیفیت رقم قراردادها و توجه فدراسیون و سازمان لیگ به معیشت ورزشکاران حاضر در لیگ برتر هم خواهد داشت. در این بین اما صحبت‌هایی از عدم علاقه تیم‌های لیگ برتری به استفاده از حسن یزدانی هم به‌وجود آمده و این مسئله را ناشی از اظهارات عجیب پدر وی علیه فدراسیون کشتی دانسته‌اند.

قرارداد سال گذشته وی که بدون کشتی گرفتن هم همراه بود، باعث شده تا اسپانسرها رغبتی به به‌کارگیری یزدانی نداشته باشند. در این بین کامران قاسم‌پور و رحمان عموزادخلیلی که مدال‌اوران طلایی کشتی آزاد در مسابقات جهانی صربستان بوده‌اند اما قراردادهای خود را تنظیم کرده‌اند و به طور قطع در لیگ امسال حضور خواهند داشت که این مسئله شاید نوعی طعنه به حسن یزدانی هم باشد.

با این حال دیگر همه چیز مهیاست تا بیست‌ودومین دوره از رقابت‌های لیگ برتر کشتی کشور به بهترین شکل و در باکیفیت‌ترین حالت ممکن به برگزاری برسد. قطعاً پیش از بازی‌های آسیایی ۲۰۲۲ و آغاز چرخه‌های طولانی‌مدت انتخابی تیم ملی، لیگ برتر کشتی بهترین فرصت برای کشتی‌گیران است تا از تشک دور نمانده و آماده رقابت‌های سنگین شوند.

تنور داغ لیگ برتر با ورود قهرمانان جهانی کشتی به مسابقات/ یزدانی؛ غایب بزرگ رقابت‌ها

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − 7 =