کد خبر : 309180
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۰
-

نیازمند ورود فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم

نیازمند ورود فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نیازمند ورود دانش و فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم، گفت: در زیست فناوری و نانوفناوری به فناوری‌هایی دست یافتیم که به کمک پایانه‌های صادراتی بیاید

به گزارش عصرقائم، سیدمجتبی خیام نکویی در بازدید از فعالیت‌های بخش کشاورزی مازندران اظهار کرد: ظرفیت گسترده تحقیقاتی و پژوهشی در سراسر کشور به ویژه در استان مازندران داریم و مزیت نسبی کشور در کشاورزی، محصولات باغبانی است.

وی افزود: ۲۰ درصد تولید بخش کشاورزی معادل ۲۵ میلیون تن تولید محصولات باغبانی است و ارزش افزوده حاصل از محصولات باغبانی در خدمت کشاورزی قرار نمی‌گیرد چرا که زنجیره ابتدایی تا انتهایی کامل نیست و محصولات روند خود را برای استانداردسازی طی نمی‌کنند.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی افزود: تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی اهتمام دارد از ابتدای زنجیره در حوزه آموزش، باغداران دانش لازم را فراگیرند و حداقل استاندارد لازم را برای تولید محصولات خود برای مبارزه با آفات، بیماری ها و عملیات کاشت، داشت و برداشت محصول تولید کنند.

خیام‌نکویی با بیان اینکه نیازمند ورود دانش و فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم، ادامه داد: در زیست فناوری و نانوفناوری به فناوری‌هایی دست یافتیم که به کمک پایانه‌های صادراتی بیاید و علاوه بر افزایش کیفیت محصولات، افزایش ماندگاری محصولات را فراهم کنیم.

معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه برند سلامت تات را برای محصولات باغبانی و پروتئینی در دستورکار داریم که تا پایان سال اجرا خواهد شد، گفت: مردم محصولات باغبانی را که حاوی این برند باشد و اطمینان از سلامت آن وجود دارد را تهیه و مورد استفاده قرار دهند.

وی اضافه کرد: برای جلوگیری از ضایعات محصولات باغبانی و تامین میوه‌ها در اوج مصرف، ایجاد پایانه‌های صادراتی در دستورکار قرار گیرد تا از ارزش افزوده معادل میانگین جهانی برای کشور ایجاد شود.

خیام‌نکویی اظهار کرد: اگر به دنبال این هستیم محصول سالم و با کیفیت داشته باشیم باید باغاتی با نهال سالم و گواهی شده داشته باشیم و این نهال ها باید با نظارت موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال ایجاد شود. تعداد نهال های گواهی شده تولیدی در حال افزایش است تا با جایگزینی باغات جدید، محصولات را از لحاظ کیفی و کمی افزایش دهیم.

وی با بیان اینکه امسال ۴۰ مزرعه نمونه الگویی در کشور راه‌اندازی می‌شود و در اختیار تولیدکنندگان نمونه بخش کشاورزی قرار می‌گیرد تا به ترویج و آموزش کشاورزی بپردازند، ادامه داد: امسال ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در کشور راه‌اندازی می‌شود که تاکنون ۶ دهکده راه‌اندازی شد و آمادگی وجود دارد هفتمین دهکده فناوری و نوآوری در مازندران ایجاد شود.

نیازمند ورود فناوری جدید برای تولید محصولات کشاورزی هستیم/لزوم ایجاد پایانه‌های صادراتی
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

چهارده − 2 =