کد خبر : 309146
تاریخ انتشار : شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
-

رو در رویی «تاخیر در ازدواج» و «کاهش نرخ موالید» با افزایش امید زندگی

رو در رویی «تاخیر در ازدواج» و «کاهش نرخ موالید» با افزایش امید زندگی

رئیس سازمان بهزیستی کشور، با بیان اینکه امید به زندگی حدود ۸ سال افزایش یافته و از ۶۴ سالگی به میانگین ۷۲ سالگی رسیده است، گفت: با این وجود تاخیر در ازدواج و کاهش نرخ موالید از موضوعاتی است که منجر به بسته شدن پنجره جمعیتی ما می‌شود و باید به آن توجه کرد.

به گزارش عصرقائم، علی محمد قادری در همایش بزرگداشت روز جهانی سالمند، با بیان اینکه در عصر حاضر شاخص‌های سلامت اجتماعی و رفاه اجتماعی در حال بهبود است، اظهار کرد: اگر به معنای واقعی به برنامه اقدام سند ملی سالمندان دقت شود و اعتبار سنجی و شاخص‌های آن توسط دستگاه‌های ذی‌ربط رصد شود، می‌توان گفت این سند در حوزه سالمندی موثر خواهد بود.

رییس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه در نظام جمهوری اسلامی خانواده محوری موضوع اساسی است، تصریح کرد: همه دستگاه‌ها باید وظیفه اصلی خود را در این زمینه بدانند. سالمندی و معلولیت جدای از زندگی ما نیست و ما با آن زندگی می‌کنیم.

وی با اشاره به اهمیت “معیشت” برای سالمندان، درباره توجه به اشتغال سالمندان، افزود: نباید توانمندسازی را صرفا برای قشر جوان در نظر بگیریم. اشتغال سالمندان امروز از مفاهیم جدی است.

قادری همچنین درباره پیشگیری از گسست میان نسلی، خاطر نشان کرد: توجه به آتیه سالمندان و پیشگیری از گسست میان نسلی برای سازمان بهزیستی مهم است. باید در نظر گرفت که باتوجه به بسته شدن پنجره جمعیتی آیا در حدود ۳۵ سال بعد برای جا به جا کردن و انتقال سالمندان اقشار جوان و نیروی کار داریم یا خیر؟، این موضوع مهم است و باید در رصد آینده پژوهان قرار گیرد.

رییس سازمان بهزیستی کشور با طرح این پرسش که حوزه سالمندی در نظام بودجه‌ای کشور چه سهمی دارد؟، تصریح کرد: سازمان بهزیستی در این راستا تلاش می‌کند. اولین جلسه شورای ملی سالمندان تشکیل شد و این امر باید تداوم یابد و احکام و مصوبات آن اجرایی شود. دانش و نگاه کارشناسانه برای هزینه کرد بودجه‌ مربوط به سالمندان در دستگاه‌های مختلف باید مورد توجه قرار گیرد.

قادری در پایان سخنان خود درباره تقویت حمایت‌های اجتماعی از سالمندان، ادامه داد: باید میان نسل جوان و سالمندان ارتباط معنوی پایدار ایجاد کنیم و سمن‌ها نقش مهمی را در این حوزه خواهند داشت.

رو در رویی «تاخیر در ازدواج» و «کاهش نرخ موالید» با افزایش امید زندگی

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × 3 =