کد خبر : 308898
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۳۵
-

اولین نگاه “جیمز وب” به مریخ را ببینید

اولین نگاه “جیمز وب” به مریخ را ببینید

صفحه رسمی تلسکوپ فضایی جیمز وب اولین تصویر این تلسکوپ از مریخ را منتشر کرد.

به گزارش عصرقائم، تلسکوپ فضایی جیمز وب از مکانی که در آن قرار گرفته، می‌تواند پدیده‌های کوتاه ‌مدت مانند طوفان‌های گرد و غبار، الگوهای آب‌وهوایی و موارد دیگر را در مریخ مطالعه کند و تکمیل کننده ماموریت مریخ‌نوردها و سایر ماموریت‌ها باشد.

اما چرا تصاویر وب از مریخ تا این حد متفاوت به نظر می‌رسند؟ وب برای تشخیص نور ضعیف از کهکشان‌های دور ساخته شده، بنابراین رصد مریخِ بسیار درخشان، کار چالش برانگیزی بوده است. دانشمندان مجبور بودند از روش‌های خاصی برای جلوگیری از غرق شدن وب در نور مریخ استفاده کنند.

اولین نگاه "جیمز وب" به مریخ

تصویر بالا نمای نزدیکی از مریخ است که توسط ابزار مادون قرمز نزدیک وب (NIRCam) ثبت شده و نور ۲.۱ میکرونی منعکس شده خورشید را نشان می‌دهد و جزئیات سطح مریخ همچون دهانه‌ها و لایه‌های غبار را آشکار می‌کند. این تصویر عمدتاً به رنگ قهوه‌ای تیره لکه‌دار دیده می‌شود و سه بخش در گوشه‌های بالا سمت راست، سمت چپ و پایین سمت چپ آن روشن‌تر هستند. همانطور که توسط کد رنگ‌ها توضیح داده شده است، این مناطق نورانی‌تر هستند. فِلش‌ها به ویژگی‌های جغرافیایی مریخ اشاره دارند؛ سیرت بزرگ که یک سنگ آتشفشانی تیره است، دهانه هویگنس (Huygens Crater) و حوضه هلاس (Hellas Basin).

اولین نگاه "جیمز وب" به مریخ

این تصویر نیز توسط دوربین مادون قرمز نزدیک گرفته شده و “نقشه گرمایی” را نشان می‌دهد که انتشار نور ۴.۳ میکرونی به شکل گرما، در آن قابل رؤیت است. مناطق تاریک‌تر و سردتر، مانند قطب‌های مریخ و نیمکره شمالی، به رنگ بنفش و قرمز نشان داده می‌شوند. رنگ نارنجی و زرد نشان دهنده مناطق روشن‌تر و گرم‌تر است.
یک بخش بزرگ زرد رنگ در نیمه چپ وجود دارد که خورشید تقریباً بالای آن قرار دارد. بخش نارنجی رنگ در داخل قطعه زرد، حوضه هلاس است که به دلیل اثرات جوی تیره‌تر به نظر می‌رسد.

اولین نگاه "جیمز وب" به مریخ

در جو مریخ چه چیزی وجود دارد؟ ابزار طیف سنجی مادون قرمز نزدیک وب نشانه‌هایی از دی اکسید کربن، مونوکسید کربن و آب را شناسایی کرده است. با تجزیه و تحلیل این داده‌ها، دانشمندان می‌توانند درباره غبار، ابرها و ویژگی‌های سطح مریخ اطلاعات بیشتری کسب کنند.
در اینجا، محور x “طول موج نور” را نشان می‌دهد که از یک تا پنج میکرون متغیر است. محور y “درخشندگی نور (بازتاب شده و ساطع شده) ” را نشان می‌دهد.
داده‌ها با یک خط سفید با قله‌ها و شیب‌ها نشان داده می‌شوند. پنج مورد نشانه دی اکسید کربن که به صورت نوارهای عمودی زرد مشخص شده است، به علاوه یک مورد نشانه مونوکسید کربن به شکل نوار قرمز و یک مورد نشانه آب به شکل نوار آبی در این تصویر قابل رؤیت است.

“وب” که به نظر می‌رسد ساخت آن برای ناسا نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار هزینه به همراه داشته، یکی از گران‌ترین پلتفرم‌های علمی است که تا به حال ساخته شده است.

این تلسکوپ فضایی که در  روز ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱، مصادف با چهارم دی ماه سال ۱۴۰۰ به فضا پرتاب شد و در ماه ژانویه به مدار مورد نظر خود در نقطه‌ لاگرانژ ۲ رسید، اکنون در فاصله‌ ۱.۵ میلیون کیلومتری از سیاره ما قرار دارد. وب چندین ماه را صرف آماده‌سازی ابزار خود کرد و در نهایت اولین تصاویر رسمی و تمام رنگی، طی دو روز در تاریخ ۲۱ و ۲۲ تیر منتشر شد. ‌

اولین نگاه "جیمز وب" به مریخ را ببینید

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

1 × دو =