کد خبر : 308769
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
-

پیک بازگشت زائران اربعین طی امروز و امشب

پیک بازگشت زائران اربعین طی امروز و امشب

بیش از ۲ میلیون زائر حسینی به کشور بازگشتند و بیشترین خروج و ورد زائران از دو مرز مهران و شلمچه صورت گرفته است و پیش بینی می شود تا فردا شب، زائری که به قصد اربعین خاج شده باشد در عراق نداشته باشیم.

به گزارش عصرقائم، در حالی که زائران اربعین حسینی در حال زیارت و عزاداری هستند مسؤولان کشورمان همچنان در تلاش هستند تا برای پیاده روی اربعین حسینی هر چه بهتر و بازگشت زوار برنامه‌ ریزی مناسبی داشته باشند. همچنین آیین پیاده روی جاماندگان اربعین حسینی، از ساعت ۷ صبح امروز شنبه ۲۶ شهریور ماه در میدان امام حسین(ع) تهران با حضور دلداگان و عاشقان اهل بیت علیهم السلام با قرائت زیارت اربعین آغاز شد.
باز بودن مرز خسروی بعد از ایام اربعین برای تردد زائران عتبات

امیری مقدم استاندار کرمانشاه درباره مرز خسروی اظهار داشت: با هماهنگی مسئولان عراقی، از این پس مرز خسروی برای تردد زائران حسینی در قالب کاروان بازخواهد بود وسفر زائران از سراسر کشور از این مرز ادامه خواهد داشت وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۹۰ هزار نفر از مرز رسمی خسروی به عراق خروج پیدا کردند، گفت: افزون بر۱۲۰ هزار نفر نیز به کشور بازگشتند و این ورود به کشور تداوم دارد که در چند روز آینده هم تعداد ورودی‌ها بیشتر خواهد شد و در این زمینه استان کرمانشاه آمادگی کامل دارد.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: وسیله نقلیه هم در مرز خسروی فراهم است و این آمادگی در استان وجود دارد تا زواری که از مرز خسروی وارد کشور می‌شوند به سرعت به سمت شهر‌های مبدا حرکت کنند.

امیری‌مقدم افزود: زائران بعد از ورود به پایانه با اتوبوس‌ها به قصرشیرین منتقل می‌شوند که بعضا اتوبوس‌ها تا تهران نیز افراد را منتقل کرده و یا در برخی موارد نیز به صورت رایگان به مرکز کرمانشاه منتقل می‌شوند.

وی اضافه کرد: در خود شهر قصرشیرین هم پایانه‌های ما فعال هستند و زائران می‌توانند به سمت استان‌های خود جابجا شوند.
تردد بیش از ۳۶ هزار زائر اربعین از مرز باشماق

اسماعیل احمدی فرماندار مریوان درباره مرز باشماق گفت: در مجموع نیز ۵۰ هزار و ۵۹۰ زائر اربعین از مرز باشماق ورود و خروج داشته‌اند که بیش از ۱۱ هزار زائر خارجی نیز که بیشتر آن‌ها مربوط به کشور‌های ترکیه و آذربایجان هستند از این مرز به کربلای معلا رفته اند.

فرماندار مریوان در ادامه گفت: تاکنون بیش از ۳۶  هزار زائر اربعین از مرز باشماق مریوان راهی عتبات عالیات و کربلای معلی شده اند.

به گفته وی؛ در حال حاضر تردد زائران از مرز بدون هیچ مشکلی انجام می‌شود و همه امکانات برای خدمت رسانی به زوار فراهم است.
عبور ۵۹۹ هزار زائر اربعین حسینی از مرز چذابه

محمد خانچی نیز در این باره گفت: دیروز، جمعه ۲۵ شهریورماه حدود ۳۰ هزار زائر اربعین حسینی در پایانه مرزی چذابه تردد داشتند و تعدادی از این زوار به کشور بازگشتند و تعدادی نیز راهی عتبات عالیات عراق شدند.

وی با بیان اینکه از ابتدای ماه صفر تاکنون ۵۹۹ هزار زائر از پایانه بین المللی چذابه عبور کردند، افزود: هم اکنون در پیک بازگشت زائران کربلای معلی قرار داریم و تهمیدات لازم برای خدمت به مردم اندیشیده شده است.

فرمانده قرارگاه اربعین در پایانه مرزی چذابه بازگشت زائران را روان توصیف و اضافه کرد: ناوگان حمل و نقل عمومی در این پایانه مرزی آماده به کار هستند و اتوبوس‌ها از همه استان‌های کشور از سوی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تامین شده است تا زائران را از مرز چذابه به شهر‌ها و استان‌های خود برسانند.

وی گفت: با همکاری شرکت ها، دستگاه درون استانی و مجموعه بسیج زائران به صورت رایگان تا اهواز جابجا می‌شوند، ضمن اینکه مواکب در پایانه مرزی چذابه علاوه بر خدمت رسانی به زوار، برنامه‌های معنوی و فرهنگی اجرا می‌کنند.
افزایش بازگشت زائران اربعین طی امروز و امشب

سردار تیمور حسینی درباره وضعیت جاده های منتهی به عراق گفت: تا ساعت ۱۲ شب روز گذشته، حدود ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار نفراز کشور خارج شدند و ۲ میلیون و ۲۰۰هزار نفر به کشور بازگشتند که بیشترین خروج و ورود زائران از دو مرز مهران و شلمچه صورت گرفته است.

جانشین پلیس راهور ناجا با اشاره به اختصاص اتوبوس برای جابه جایی زائران افزود: تا این لحظه در تامین اتوبوس مشکلی نبوده است و در حال حاضر در پایانه برکت که محل استقرار و دپوی اتوبوس‌های بین شهری در مرز مهران است، اتوبوس به تعداد کافی وجود دارد.

سردار تیمور حسینی گفت: پیش بینی ما این است، امروز و امشب ۶۰ تا ۷۰ درصد کسانی که هنوز در عراق مانده اند، وارد کشور شده و نهایتا تا فردا شب، زائری که به قصد اربعین خارج شده باشد در عراق نداشته باشیم.
زائران ایرانی از مراجعت به مرزها خودداری کنند

سردار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی با بیان اینکه در حال حاضر تردد در محورهای مواصلاتی منتهی به مرزهای شش گانه سنگین اما روان گزارش شده است، گفت: به زائران عزیز توصیه می‌شود که زمان بازگشت خود را مدیریت کرده و با خستگی و خواب آلودگی حرکت نکنند در نزدیک ترین مکان، استراحت کرده تا از خطرات شدآمدی در جاده‌ها در امان باشند و به سلامت به مقصد برسند.

فرمانده کل انتظامی گفت: با توجه به سیاست مرزی عراق در آستانه اربعین حسینی، زائران ایرانی از مراجعت به مرزها خودداری کنند.

سردار اشتری تاکید کرد: تمام یگان‌های دخیل در این مأموریت عظیم اربعین حسینی جهت تسهیل تردد زائران، حفظ نظم و امنیت و خدمات رسانی بهینه به عاشقان حسینی ضمن استفاده از سامانه‌های کنترل هوشمند تا برگشت کامل زائران اربعین در محل مأموریت خود با تمام توان حضور داشته باشند.
نیروهای فراجا سه روز بعد از اربعین نیز در مهران مستقر هستند

سردار محمد شرفی جانشین معاون فراجا با اشاره به این مطلب که با توجه با موج بازگشت زوار از عتبات عالیات شاهد هستیم دو سوم پارکینگ ها خالی شده است، گفت: تا به امروز گره ترافیکی خاصی نداشتیم و ترافیک روان است و در رابطه با ترابری نیز مشکلی نداشتیم.

به گفته سردار شرفی، تمامی نیروهای مجموعه فراجا تا سه روز بعد از اربعین نیز در مرز مهران مستقر هستند و با توجه به کاهش ترددها نیز از ۲۳ صفر طبق زمانبندی تعیین شده از تعداد نیروها کاسته خواهد شد.

وی افزود: امسال از منظم ترین اربعین ها طی سالهای اخیر بود و نظم خاصی در جاده ها را شاهد بودیم و در بیشتر اوقات ترافیک روان بود.

سردار شرفی یادآور شد: با وجود تمهیدات اتخاذ شده برای یک طرفه شدن مسیر ایلام – مهران، اما این مسیر به دلیل ترافیک روان یک طرفه نشد.
پذیرایی از زوار در پایانه مرزی مهران تا ۲۸ صفر ادامه دارد

احمد وحیدی وزیر کشور روز شنبه در نشست ستاد اربعین استان ایلام در شهرستان مهران اظهار داشت: تاکنون مشکلی خاصی در اربعین نداشتیم که نتیجه کار جمعی و تلاش شبانه روزی استاندار ایلام و مجموعه های دخیل در اربعین است.

وزیر کشور گفت: پذیرایی از زوار در پایانه مرزی مهران تا ۲۸ صفر ادامه دارد و مواکب تا این تاریخ فعالیت خواهند داشت.

وی خواستار شد کسانی که با ماشین شخصی به مهران آمدند حتما استراحت کنند و بعد دوباره حرکت کنند.

وحیدی با اشاره به تصادفات جاده ای در ۳۰ کیلومتری شهرها، گفت: باید برای کاهش تصادفات تمهیداتی اندیشیده شود، در رسانه ها اعلام شود که رانندگان و زواری که با ماشین شخصی به مرز ها آمده باید برای برگشت استراحت کافی داشته باشند.

وزیر کشور ادامه داد: کارها و اقدامات بسیار ارزشمندی در اربعین امسال انجام شد و مواکب با بیشترین ظرفیت پای کار بودند و همه دستگاه نظامی، امنیتی و مرزبانی نیز بیشترین تلاش را داشتند.

پیک بازگشت زائران اربعین طی امروز و امشب/مرز خسروی بعد از ایام اربعین باز است

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

11 − 1 =