کد خبر : 308721
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۵
-

رئیسی: تصمیم نهایی درخصوص توافق هسته ای با واشنگتن است

رئیسی: تصمیم نهایی درخصوص توافق هسته ای با واشنگتن است

رئیس جمهور کشورمان در گفت ‌وگو با یک رسانه عربی به مسائل مختلف از جمله مذاکرات با آمریکا و عربستان و همچنین اوضاع عراق و یمن پرداخت.

به گزارش عصرقائم، سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران در گفت وگو با شبکه قطری الجزیره درخصوص روند مذاکرات هسته ای گفت که اکنون آمریکا باید برای رسیدن به توافق هسته ای تصمیم نهایی را بگیرد.

وی گفت: برداشتن تحریم های ایران باید همراه با تضمین باشد و برای پیشرفت در موضوع مذاکرات مساله تضمین ها باید حل شود.

رئیسی تاکید کرد که مذاکرات مستقیم با آمریکا درخصوص توافق هسته ای بی فایده است، ‌منافع مردم ایران در مذاکرات مستقیم با آمریکا نیست.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه این سوال را مطرح کرد که اگر واشنگتن تمایل به رسیدن به توافق را دارد، چرا حین مذاکرات هسته ای تحریم های جدیدی علیه ایرانی ها وضع می کند؟

وی با بیان اینکه دولت آمریکا باید اقداماتی در راستای اعتمادسازی با ایران اتخاذ کند خاطرنشان کرد: غربی ها قبل از اینکه از ایران درخواست کنند که فعالیت های هسته ای خود را متوقف کند باید این درخواست را از رژیم صهیونیستی بکنند که سلاح کشتار جمعی در اختیار دارد.

سید ابراهیم رئیسی درخصوص تحولات عراق نیز گفت: ایرانی ها با دیدن دولت قوی در عراق خوشحال می شوند و عراقی ها باید از امروز دیگر اجازه حضور آمریکایی ها در کشور خود را ندهند.

وی گفت که برخی کشورهای اروپایی در خصوص بحران عراق با تهران در ارتباط بودند و مسئولان ایرانی به آن ها اعلام کردند که مساله به خود عراقی ها باز می گردد.

رئیس جمهوری در خصوص بحران یمن هم گفت: برای رسیدن به آتش بس کامل و تقویت مذاکرات میان یمنی ها باید حصار از این کشور برداشته شود.

ابراهیم رئیسی درمورد مذاکرات ایران و عربستان نیز تاکید کرد که پنج دور مذاکرات میان دوکشور برگزار شده است و تهران به این مساله ادامه خواهد داد و اگر قدرت های خارجی دخالت نکنند ، حل مشکلات منطقه امکان پذیر خواهد بود.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنج‌شنبه در کنفرانسی خبری گفت: تنها یک دلیل وجود دارد که چرا ما به تفاهم متقابل برای پایبندی به برجام نرسیده‌ایم واین دلیل است که تهران پیشنهاد منطقی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را نپذیرفته است.

وی ادامه داد: از جواب ایران مشخص است که هنوز شکاف‌هایی وجود دارد. پاسخ ایران ما را در موقعیت نزدیک به توافق قرار نداد، اما ما همچنان باور داریم تا زمانی که بازگشت متقابل به پایبندهای برجامی در راستای منافع ایالات متحده و امنیت ملی کشور باشد، برای نهایی کردن توافق دیر نیست.

پرایس همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس خبری عنوان کرد که آزادی زندانیان دوتابیعتی این کشور در ایران از اولویت‌های دولت بایدن بوده است و ایالات متحده هیچ‌گاه تلاش نکردن تا آزادی آن‌ها را به احیای توافق هسته‌ای گره بزند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه گفت: ما به تمامی تلاش‌مان برای آزادی فوری این زندانیان ادامه خواهیم داد.

آمریکا و ایران در هفته‌های اخیر در حال بررسی پاسخ‌های یکدیگر نسبت به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا برای احیای توافق هسته‌ای بوده‌اند که به گفته جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، آخرین متن پیش‌نویس و آخرین پیشنهاد برای رسیدن به توافقی بر سر احیای توافق هسته‌ای است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش‌تر در کنفرانسی خبری گفت که مذاکرات بر سر توافق هسته‌ای ایران به جای نزدیک‌شدن نظرات، در حال فاصله‌گرفتن آرا است.

او تاکید کرد: موضع‌ها نزدیک‌تر نشده، بلکه فاصله گرفته‌اند.

بورل عنوان کرد که این «بسیار مایه نگرانی» است؛ چراکه توافق ممکن است به‌کل به خطر بیافتد.

این مقام ارشد اروپایی در ادامه گفت که «در حال حاضر نسبت به حصول توافق در مقایسه با ۲۸ ساعت پیش اطمینان کمتری وجود دارد.»

این در حالی است که ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، در یک کنفرانس ایرانی در این باره گفت: ما در این زمینه برای اینکه کمک کنیم به پایان خوش این ماراتن و به اهداف مد نظر جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر مصالح و منافع ملی دست یابیم و در عین حال روند را برای شکل‌گیری فضای سازنده در حوزه مناسبات بین‌المللی مهیا کرده و به تثبیت چارچوب‌های چندجانبه بین‌المللی و سیاسی به عنوان چارچوب مناسب برای حل و فصل بحران‌های پیچیده کمک کنیم، مسئولانه عمل کردیم. ایران دیدگاه‌های خود را به طرف اروپایی منتقل کرده و منتظریم دیدگاه و پاسخ طرف مقابل را بشنویم.

او اظهار کرد: پاسخ ایران سازنده، شفاف و قانونی بود و می‌تواند در صورت وجود اراده سیاسی متقابل زمینه‌ای را فراهم کند در زمان کوتاه جمع‌بندی مذاکرات انجام و توافق صورت گیرد.

کنعانی تاکید کرد: لغو تحریم‌ها و انتفاع اقتصادی ملت ایران از اهداف اساسی ماست و ایران در این خصوص تلاش می‌کند و این از اولویت‌های اساسی تیم مذاکره‌کننده ایران است.

رئیسی: تصمیم نهایی درخصوص توافق هسته ای با واشنگتن است/به مذاکرات با ریاض ادامه می دهیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

14 − سیزده =