کد خبر : 308711
تاریخ انتشار : جمعه ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۰
-

از مستخدم گرفتن برای کار منزل تا نوکری کردن در موکب اربعین

از مستخدم گرفتن برای کار منزل تا نوکری کردن در موکب اربعین

یکی از صحنه‌های دلچسب اربعین برپایی مواکب بین راهی و خدمات‌رسانی خادمان حسینی به زائران است که جلوه‌های بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

به گزارش عصرقائم، اربعین صحنه عاشقی است، انگار تمام وجود زائران و خادمان اربعین چیزی جز عشق حسین(ع) نمی‌بیند و نمی‌داند و با همه دارایی‌های مادی، معنوی، جسمی و روحی وارد میدان اربعین می‌شوند.

یکی از صحنه‌های دلچسب اربعین برپایی مواکب بین راهی و خدمات‌رسانی خادمان حسینی به زائران است که جلوه‌های بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد.

در این گزارش با دو نفر از بانوان خادم در موکب حضرت صاحب‌الزمان(عج) به گفت‌وگو نشسته‌ایم تا از صحنه‌های دلدادگی در مواکب اربعینی بیشتر آگاه شویم.

واقعیت حضور در اربعین تفسیر نشدنی است!

فاطمه حیدری دانشجوی مقطع دکتری شهرسازی و از مدیران کل شهرداری تهران که از خادمان موکب حضرت صاحب‌الزمان(عج) نجف به کربلا است، در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: این موکب از سال ۹۳ تاسیس شده که واقع در عمود ۸۲۸ و دارای خادمان از استان‌های مختلف کشور عزیزمان ایران است که زمان اربعین به زائران امام حسین(ع) خدمت‌رسانی می‌کند.

وی با اشاره به اینکه عشق امام حسین(ع) انسان‌ها را از هر کوی و برزنی به خود جذب می‌کند، خاطرنشان کرد: در این موکب بانوانی حضور دارند که از دورترین روستاهای کشور آمده‌اند و با پخت نان و آش محلی از زائران پذیرایی می‌کنند.
این خادم اربعین گفت: در قسمت بانوان موکب صاحب‌الزمان(ع) خدماتی مانند اسکان، تغذیه، فوریت‌های درمانی، ماساژ و پاسخگویی به مسائل شرعی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه خدمت‌رسانی خادمان اربعین در گرمای ۴۵ درجه از رازهای سر به مهر عالم است تصریح کرد: هیچ کسی نمی‌تواند واقعیت حضور خود را در پیاده‌روی اربعین تفسیر کند چراکه اینجا مظهر سختی و دشواری است و آنجایی که زائران و خادمان بوده‌اند(منازل شخصی را می‌گوید) مظهر آرامش و راحتی بوده و اینکه چرا انسان باید شرایط بد را به خوب ترجیح دهد شاید فقط در یک کلمه “عشق” خلاصه شود.

حیدری که از مدیران کل شهرداری تهران است، ادامه داد: درحالی که من خودم به دلیل اینکه یک فرد شاغل هستم نمی‌توانم کارهای منزل خودم را انجام دهم و برای آن یک مستخدم می‌آورم اما عشق و مغناطیس حسینی موجب می‌شود که من در اربعین، دستشویی و حمام موکب را برای استفاده زائران امام حسین(ع) تمیز کنم.

خستگی دوست‌داشتنی!
وی تاکید کرد: گره خوردن نام زائر سیدالشهدا با نام امام حسین(ع) موجب می‌شود که خادمان مواکب با تمام وجود در خدمت این زائران باشند.

این خادم اربعین در پاسخ به این سوال که آیا تا به حال خستگی کار موکب، شما را بر این نداشت که کار خادمی را رها کنید؟ گفت: کار موکب که خستگی بسیار دارد و این امر طبیعی است اما هیچگاه به این فکر نیفتادم که نیمه کاره موکب را رها کنم و بروم.

حیدری با بیان اینکه “همیشه حق با زائر است” شعار خادمان مواکب است که البته باید این شعار را همیشه با خود تکرار کنند یادآورشد: خادم با نیت خدمت رسانی به کربلا اعزام می‌شود و همیشه باید در خدمت زائران باشد، بنابراین باید آماده هرگونه برخوردی باشد.

خانوادگی در خدمت حسین(ع)
وی با اشاره به اینکه همسر و فرزندانش در این مسیر با او هستند، اظهارکرد: ما خانوادگی در خدمت امام حسین(ع) هستیم و احساس می‌کنیم که حضرت اباعبدالله(ع) خودشان افراد را دعوت می‌کنند.

این خادم اربعین کار در موکب را برای بانوان بسیار سخت توصیف کرد و گفت: عشق به امام حسین(ع) و اعتقاد قلبی چنان نیرویی به خانم‌ها می‌دهد که با تمام سختی‌ها کنار می‌آیند و پای کار ایستاده‌اند.

حیدری با بیان اینکه بیماری کرونا دو سال آن‌ها را از حضور در اربعین محروم کرده بود یادآورشد: باید قدر تک تک لحظه‌های اربعین را بدانیم چراکه کرونا تلنگری برای ما بود که احتمال بروز هر شرایطی وجود دارد که این مراسم معنوی را از ما بگیرد.

وی با اشاره به ارتباط خادمان ایرانی و عراقی، خاطرنشان کرد: مردم عراق بسیار مردم زلال و با اخلاصی هستند که هرچه دارند برای زائران می‌گذارند.

خادمی، حس عاشقانه و عاقلانه
زهرا شریفی از اساتید حوزه و یکی دیگر از خادمان اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار ما اظهارکرد: باتوجه به اینکه انسان ها به صورت طبیعی میل به کمال دارند وقتی که به یک انسان کامل(امام حسین) خدمت می‌کنند هرچه که خسته‌تر می‌شوند حس کمال در آن‌ها ارضا می‌شود و لذت بخش‌تر است.

وی با اشاره به اینکه من خدمت به زائران را بیشتر از پیاده‌روی دوست دارم، خاطرنشان کرد: پیاده‌روی یک حس عاشقانه و عارفانه فردی است اما خادمی حس عاشقانه و عاقلانه‌ای است که یک خادم این حس را با بسیاری از زائران به اشتراک می‌گذارد و شاید حس عارفانه نداشته باشد اما در واقع این حس را از همه زائران دریافت می‌کند.

این خادم اربعین تصریح کرد: خادمان خودشان انتخاب کردند که خدمت‌رسانی کنند و ما این احساس را داریم که تمام زائران بوی امام حسین(ع) را می‌دهند و حس می‌کنیم که داریم به حضرت سیدالشهدا(ع) خدمت می‌کنیم.

شریفی با بیان اینکه خادمی به زائران امام حسین(ع) یک کلاس اخلاقی و عرفانی است گفت: تمام سختی‌های حضور در مواکب برای ما یک تربیت‌خانه است و وقتی برمی‌گردیم احساس تغییر را در خود مشاهده می‌کنیم که بسیار برای ما جذاب است.

وی با اشاره به اینکه انگار در زمان پیچیدگی کارها یک نیروی غیبی همه چیز را ردیف می‌کند یادآورشد: برای نمونه زمانی که در موکب مشکلی ایجاد می‌شود و ما به زائران قول می‌دهیم که سال بعد آن را حل کنیم اما می‌بینیم که در کمتر از چند ساعت این مشکل از جایی دیگر برای ما برطرف می‌شود که همه این‌ها نشان دهنده نگاه امام حسین(ع) است.

به گزارش بلاغ، شاید این حرف‌ها برای افرادی که هنوز طعم اربعین را نچشیده‌اند باورنکردنی به نظر برسد که مگر امکان دارد که یک خانم که در منزل خود کار نمی‌کند در موکب با آن شرایط، خادمی کند یا برای اینکه نوکری امام حسین(ع) را تکمیل کنی حس خوب پیاده‌روی را فدای خادمی به زائران کنید اما باید گفت بله همه این‌ها در اربعین حسین(ع) شدنی و دیدنی است چراکه همه چیز در عشق خلاصه می‌شود.

گزارش: سمانه سراج – سیدمرتضی رضویان

از مستخدم گرفتن برای کار منزل تا نوکری کردن در موکب اربعین/پیاده‌روی بهتر است یا خدمت به زائر؟

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

3 × چهار =