کد خبر : 308621
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵
-

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی: شرایط در کرانه باختری باید تغییر کند

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی: شرایط در کرانه باختری باید تغییر کند

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی تنش‌های رو به افزایش در کرانه باختری را خطری بزرگ برای اسرائیل دانست و از تل‌آویو خواست این شرایط را تغییر دهد.

به گزارش عصرقائم، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، تام نایدز، سفیر آمریکا در اراضی اشغالی با تاکید بر اینکه شرایط در کرانه باختری نمی‌تواند بیشتر از این ادامه پیدا کند، از تل‌آویو خواست این شرایط را تغییر دهد.

رونین بار، رئیس سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) درباره افزایش تیراندازی‌ها در کرانه باختری هشدار داد و مدعی شد، علت این افزایش “عملکرد دستگاه‌های امنیتی فلسطینی است که کنترل میدان را از دست داده‌اند”. بار در ادامه گفت: ما در یک دور باطل قرار گرفته‌ایم، سربازان و نیروهای ما هر شب عملیات‌های بازداشت را اجرا می‌کنند و هدف تیراندازی قرار می‌گیرند، هزینه این وضعیت برای فلسطینی‌ها نیز بازداشت آنها و کاهش بازدهی دستگاه‌های فلسطینی است.

رئیس شاباک ضمن افشای افزایش تعداد و نوع عملیات‌ها گفت: در سال جاری میلادی بیش از ۱۳۰ عملیات تیراندازی توسط فلسطینی‌ها انجام شد که این عدد در سال گذشته میلادی ۹۸ مورد بوده و این مساله حاکی از افزایش ۳۰ درصدی این عملیات‌ها است.

این مسؤول اسرائیلی در ادامه مدعی شد: “عملیات‌های ارتش اسرائیل به دلیل توانایی محدود طرف فلسطینی در کنترل اوضاع، افزایش داشتند و ما بیش از دو هزار عملیات بازداشت اجرا کردیم و میزان بازداشت فروشندگان اسلحه ده‌ها درصد افزایش داشت، عملیات‌های دستگاه‌های امنیتی فلسطین باید برای آرام کردن اوضاع در کرانه باختری افزایش پیدا کنند”.

در حالی که رئیس شاباک مشکل اصلی یعنی اشغالگری اسرائیل و اقدامات این رژیم در نقض حقوق فلسطینی‌ها و نیز جرائم شهرک‌نشین‌ها و طرح‌های شهرک سازی را نادیده گرفت، نایدز تاکید کرد: رهبران اسرائیلی باید در راستای حفاظت از “کشور” دموکراتیک یهودی، از راه‌حل دو کشوری حمایت کنند.

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی در ادامه گفت: تنش‌های رو به افزایش در کرانه باختری همانند تهدیدهای ایران، خطری بزرگ برای اسرائیل هستند.

این دیپلمات آمریکایی افزود: برای ما این مساله اهمیت دارد که از اتفاقی که ممکن است با وخامت شرایط تشکیلات خودگردان فلسطین به ویژه در کرانه باختری رخ دهد، غافل نشویم، این شرایط نمی‌تواند بیشتر از این ادامه یابد و من میخواهم شرایط در میدان تغییر کند تا به این ترتیب ایجاد صلح ممکن شود.

بسیاری از کارشناسان و نظامیان سابق و چهره‌های سیاسی رژیم صهیونیستی در مقاله‌ها و مصاحبه‌های مختلف تاکید کردند که راه‌حل درگیری دو طرف فلسطینی و اسرائیلی نظامی نبوده و نمی‌تواند نظامی باشد و باید پرونده سیاسی از نو باز شده و درباره راه‌حل دو کشوری مذاکره شود، همچنین بسیاری از آنها از طرح‌های اخیر اسرائیل برای بازداشت فسلطینی‌ها انتقاد و تاکید کردند که این طرح‌ها واقعا نمی‌توانند مفید باشند.

کوبی میخائیل، پژوهشگر برجسته پژوهشکده امنیتی اسرائیل و سردبیر مجله “گفتگوی استراتژیک” اظهار کرد: در شرایط فعلی و با توجه به ضعیف بودن تشکیلات خودگردان فلسطین هرگز تغییری ایجاد نخواهد شد و ادامه تلاش‌های امنیتی اسرائیل برای از بین بردن زیرساخت‌های “تروریسم” قطعا موجب افزایش دوباره درگیری‌ها و تعداد تلفات در میان فلسطینی‌ها خواهد شد و این امر به شکل گسترده‌ای اسرائیل را به اصل معضل راهبردی که انتخاب میان دو مساله است، نزدیک می‌کند، اولی تلاش دوباره برای اقدام با یک ابتکارعمل سیاسی هرچند محدود جهت فراهم کردن شرایط جدایی به دلیل ناتوانی در رسیدن به سازشی دائمی در آینده همزمان با به رسمیت شناختن تشکیلات خودگردان فلسطین در روند سازش و بهبود شرایط حاکمیتی و اقتصادی در مناطق تشکیلات خودگردان فلسطین و نیز تقویت قدرت آن به عنوان جایگزین رهبران مقاومت مسلحانه و دومی نیز آغاز یک عملیات نظامی گسترده همانند “سپر محافظ” برای نابودی زیرساخت‌های “تروریسم” است.

میخائیل در ادامه هشدار داد: الگوی عملکرد متناقضی که اسرائیل در مناطق فلسطینی دنبال می‌کند، ارائه تسهیلات به حماس شامل تسهیلات اقتصادی و در عین حال پاسخ نظامی محدود است، در مقابل عملیات قاطعانه علیه عملیات‌ها در کرانه باختری شرایط مناسبی را برای تقویت روحیه مقاومت فلسطین ایجاد کرده و ناخواسته به روند تضعیف تشکیلات خودگردان کمک می‌کند و بر این اساس، به دستگاه‌های امنیتی فلسطین به بهای منافع ملی فلسطین به عنوان “مزدور اسرائیل” نگریسته می‌شود، از نظر فعالان مسلح فلسطینی نیز هزینه درگیری‌ و تقابل شدید با نیروهای ارتش اسرائیل زیاد نیست، قهرمانان فلسطینی هر روز زاده می‌شوند و احساس قدرت و باور به فایده‌بخش بودن مبارزه مسلحانه در دل‌های آنها و آگاهی جمعی نسل جوان جا می‌گیرد و انگیزه پیوستن به مبارزه را تقویت می‌کند.

سفیر آمریکا در اراضی اشغالی: شرایط در کرانه باختری باید تغییر کند
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

بیست + یازده =