کد خبر : 308604
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
-

انجام پیوند همزمان قلب و کلیه در بیمارستان مسیح دانشوری

انجام پیوند همزمان قلب و کلیه در بیمارستان مسیح دانشوری

مسئول تیم پیوند قلب و رییس بخش جراحی قلب بیمارستان مسیح دانشوری از پیوند موفقیت‌آمیز همزمان قلب و کلیه بیمار ۴۴ ساله توسط تیم متخصصان پیوند بیمارستان مسیح دانشوری خبر داد.

به گزارش عصرقائم، دکتر ضرغام حسین احمدی درباره این جراحی، گفت: بیمار پیوند شده آقای ۴۴ ساله‌ای است که چندین سال از نارسایی قلبی همراه با تنگی نفس و محدودیت حرکت رنج می‌برد و تحت درمان دارویی قرار داشت، اما متاسفانه درمان‌های دارویی موثر نبود و بیمار به نارسایی شدید و غیرقابل برگشت کلیه نیز مبتلا شده بود.

وی افزود: از این رو بیمار از طرف متخصصان نارسایی قلب برای پیوند معرفی و آماده شد و طبق نظر پزشکان معالج و تیم پیوند بیمارستان مسیح دانشوری بیمار مذکور پس از بررسی‌های صورت گرفته کاندید انجام پیوند همزمان قلب و کلیه شد.

احمدی عمل پیوند را اوج یک همکاری گروهی و تیمی خواند و اظهار کرد: گروه‌های مختلف بیمارستان مسیح دانشوری شامل بیهوشی قلب، نارسائی قلب، متخصصین مراقبت‌های ویژه، عفونی، نفرولوژی، ریه، فارماکوتراپی بالینی، توانبخشی، تغذیه، پاتولوژی و رادیولوژی در انجام موفق آن دخالت مستقیم دارند.

وی تکنیک پیوند همزمان کلیه و قلب را روشی استاندارد برشمرد که در این روش ابتدا پیوند قلب و بلافاصله پیوند کلیه بیمار صورت می‌گیرد.

حسین احمدی انجام پیوند قلب بیمار را به صورت by keybal heart transplantation و طبق استانداردی عنوان کرد که در تمام دنیا انجام می‌شود.

مسئول تیم پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری ضمن تشریح نحوه انجام این عمل جراحی، گفت: این پیوند ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۲۰ شهریورماه در بیمارستان مسیح دانشوری شروع شد و ۹ ساعت به طول انجامید.

به گفته وی، در ابتدا پیوند قلب بیمار توسط تیم پیوند قلب انجام شد و پس از سه ساعت پایان یافت و بلافاصله پیوند کلیه بیمار توسط تیم جراحی پیوند کلیه آغاز شد و ساعت ۲۳ شامگاه یکشنبه ۲۰ شهریورماه بیمار از اتاق عمل به ریکاوری منتقل شد.

او وضعیت بیمار را پایدار عنوان کرد و گفت: بیمار هم اکنون از دستگاه تنفس مصنوعی جدا شده و حال عمومی وی رضایت بخش است و در حال طی دوران نقاهت بعد از عمل پیوند است.

به گفته این عضو هیئت علمی دانشگاه، هم اکنون سه مرکز فعال پیوند قلب در تهران وجود دارد که شامل بیمارستان مسیح دانشوری، بیمارستان امام خمینی و بیمارستان شهیدرجایی هستند.

دکتر ضرغام حسین احمدی، بیمارستان مسیح دانشوری را یکی از مراکز فعال پیوند قلب کشور برشمرد که با تمام توان درحال خدمت‌رسانی به بیماران است.

وی با بیان اینکه هم اکنون پیوند قلب در بسیاری از مراکز استان‌ها در حال انجام است، به همکاری تیم پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری در راه اندازی برخی از این مراکز اشاره کرد.

احمدی نقش فعال این تیم را در راه‌اندازی مرکز پیوند قلب استان آذربایجان شرقی و سفرهای متعدد به اهواز برای کمک به انجام پیوند قلب را برخی از این همکاری‌های برشمرد و ابراز امیدورای کرد که به زودی شاهد راه اندازی عمل پیوند قلب در سایر مراکز استان‌ها از جمله یزد باشیم.

مسئول تیم پیوند قلب بیمارستان مسیح دانشوری با اشاره به تاثیر کرونا بر اعمال پیوند و اهدای عضو، خاطرنشان کرد: اعمال پیوند در این مرکز متوقف نشد گرچه در ابتدای پاندمی کرونا آمار پیوند قلب کاهش یافت اما پس از گذشت چندین ماه به تدریج افزایش یافت و هم اکنون آمار تقریبا به حالت قبل از کرونا بازگشته است.

وی در خاتمه سخنان خود با اشاره به اهمیت ترویج فرهنگ اهدای عضو و تقدیر از ایثار و نیت خیرخواهانه خانواده اهداکننده عضو، بیان کرد: اهدای قلب و کلیه آقای ۴۳ ساله‌ای که بر اثر تصادف دچار مرگ مغزی شده بود باعث نجات جان این بیمار شد.

به گفته وی، خانواده این اهدا کننده با نیت خیرخواهانه کبد، قلب و کلیه‌های وی را اهدا کردند که قلب و یک کلیه وی به این بیمار پیوند شد و کبد و کلیه دیگر نیز برای پیوند به سایر بیماران نیازمند به مراکز دیگر انتقال یافت.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، این پیوند همزمان قلب و کلیه توسط دو تیم مجزای پیوند انجام شد که تیم پیوند قلب متشکل از دکتر ضرغام حسین احمدی و دکتر بابک شریف کاشانی و تیم پیوند کلیه نیز متشکل از دکتر داود تاسا و دکتر محمدرضا نجات الهی بود که با همکاری سایر اعضای تیم و کادر اتاق عمل پیوند با موفقیت انجام شد.

انجام پیوند همزمان قلب و کلیه در بیمارستان مسیح دانشوری

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

5 × چهار =