کد خبر : 308569
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
-

حقیقت اربعین توجه به طریق الحسین(ع) است

حقیقت اربعین توجه به طریق الحسین(ع) است

یک پژوهشگر دینی گفت: در پیاده روی اربعین تمام توجه زائران از نظر دلی و قلبی معطوف به طریق الحسین (ع) باشد.

به گزارش عصرقائم، حجت الاسلام سید محمد حسین میرلوحی، کارشناس مذهبی و پژوهشگر دینی، در رابطه با اهمیت پیاده روی اربعین توصیه‌ها و روایاتی که در این خصوص نقل شده است بیان کرد: آنطور که از بیان معروف و مشهور امام حسن عسکری (ع) به دست ما رسیده، این است که در رأس نشانه شیعه و فرد مومن، زیارت الاربعین به عنوان سنتی دیرین است که از اولین نفر‌ها مثل حضرت زینب (س) و جابربن عبدالله انصاری شروع شد. زیرا آن بزرگواران، این اقدام بزرگ را انجام دادند و کار مهم را جلو بردند تا در طول همه این سال‌ها تا به امروز، این پرچم توسط علمای بزرگ به دست ما برسد.

وی ادامه داد: در هر دوره ای، به نحوی، مسئله پیاده روی اربعین اهمیت دارد و شاید در هیچ زمانی به اندازه زمان معاصر این اجتماع عظیم مهم نبوده چراکه مقارن با چند اتفاق مهم شده است و مهم‌ترین مسئله این است که در این برهه آخرالزمان، به تعبیر دقیق تر، حضور لشکریان امام زمان (عج) هم وجود دارد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: به تعبیر برخی از روایات، آن چه که روی پرچم امام حسین (ع) نقش بسته، عبارت «یا لثارات الحسین (ع)» است و یکی از اوصاف برجسته امام زمان (عج) در دعای ندبه را «أَیْنَ الطَّالِبُ بِدَمِ الْمَقْتُولِ بِکَرْبَلاءَ» می‌دانیم و اربعین، زمان مناسبی برای افراد است که آمادگی خود را به امام زمان (عج) اعلام کنند.

این پژوهشگر دینی با اشاره به تسهیل کردن فرآیند ثبت نام زائرین اربعین به صورت هر ساله بیان کرد: می‌توان هر ساله تسهیلاتی را برای این موضوع قائل شد که به صورت کلان باید بگویم اغلب مردم کشور می‌توانند بخش عمده‌ای از کارهایشان را توسط تلفن همراه خود انجام دهند. از اینرو بر اساس مسئله دولت الکترونیک، برگ موقت اربعین و… را می‌توانستند بهتر از این مدیریت کنند و از سختی‌های موجود که برخی از افراد با آن روبرو شدند، جلوگیری شود.

میرلوحی گفت: با توجه به این که هر ساله، برخی از زوار از طریق هوایی اقدام می‌کنند آن‌ها از پرواز‌های اربعین در این بازه زمانی ابراز نارضایتی و ناراحتی می‌کنند که این موضوع، شامل به سختی خریدن بلیط هواپیما، قیمت‌های گزاف آن و… می‌شود که با هیچ شأنیتی با این اجتماع عظیم ندارد چراکه تمامی تلاش‌ها باید صورت بگیرد تا بساط کاسبی برای اربعین جمع شود و درواقع، نباید چنین محاسباتی برای اربعین وجود داشته باشد. زیرا نورانیت و معنویت این موضوع گرفته می‌شود.

این کارشناس مذهبی ادامه داد: با توجه به این که هر ساله تأکید می‌شود که زوار گرانقدر، سفر خود را به روز‌های منتهی به اربعین موکول نکنند و اگرچه موکب‌های متعددی در مرز‌ها مستقر شده اند، ولی باید بدانیم هوا بسیار گرم است تا جایی که از ساعت ۱۰ صبح تا ۷-۶ بعد از ظهر واقعاً این گرما اوج می‌گیرد. بنابراین، با چنین ازدحامی، احتمال خطر وجود دارد و باید همه افراد توجه کنند.

میرلوحی افزود: توجه افراد به اصل طریق و رسیدن به امام حسین (ع) باشد چه از لحاظ مکانی، همه تلاش کنند خود را به حرم سیدالشهداء برسانند و زود برگردند و چه از نظر دلی و قلبی، تمام توجه افراد معطوف به این موضوع باشد و اگرچه، پذیرایی رنگارنگ و بی نظیری وجود دارد و این حجم از پذیرایی واقعاً براساس معجزه الهی است، ولی باید هدف اصلی را درنظر بگیریم و فراموش نکنیم اصل مطلب توجه به طریق الی الحسین (ع) باشد و این که چگونه قلب، دل و پا‌های ما به امام حسین (ع) نزدیک‌تر شود و به قول امروزی ها، این که در کدام موکب چه فردی می‌آید و می‌رود و یا سخنران و مداح آن کیست؟، به عنوان آپشن درنظر گرفته شود و نه این که اصل مطلب باشد.

حقیقت اربعین توجه به طریق الحسین(ع) است

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یازده − یک =