کد خبر : 308499
تاریخ انتشار : شنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۰
-

۲ روز تا فرارسیدن آن «اتفاق»

۲ روز تا فرارسیدن آن «اتفاق»

«بر خلاف گزارش‌های اولیه که رسانه‌های داخلی داده و نوشته‌اند که نامه فیفا خطرناک نیست، این نامه کاملا خطرناک است و مهلتی شش‌روزه به فدراسیون فوتبال ایران داده شده تا مدارک لازم به فیفا ارائه شود. این مهلت، دو روز دیگر یعنی ۲۱ شهریور به پایان می‌رسد و اگر فیفا از پاسخ ارائه‌شده قانع نشود، آن وقت خطر تعلیق یا «اتفاق بد»ی فوتبال ایران را به طور جدی تهدید می‌کند.»

به گزارش عصرقائم، روزنامه شرق نوشت: «فدراسیون فوتبال ایران هنوز به آرامش لازم نرسیده است. در حالی که تکلیف صندلی ریاست این فدراسیون به طور موقت مشخص شده و وضعیت نیمکت تیم ملی هم سروسامان گرفته، ولی هنوز مشکلاتی نگران‌کننده در مسیر وجود دارد. اولین موضوعی که هنوز تکلیف آن به‌ طور کلی روشن نشده، وضعیت مهدی تاج است. درباره پرونده قضائی او حرف و حدیث زیاد است؛ اگر چه خودش می‌گوید برای اتهاماتش منع پیگیری صادر شده ولی هنوز شایعه احتمالی برکناری او مطرح می‌شود.

فارغ از مسائل مدیریتی، این فدراسیون به‌تازگی با بحران جدیدی هم روبه‌رو شده که انتظارش از مدت‌ها قبل می‌رفت. این یکی مربوط به اتفاقات تلخی است که در حاشیه دیدار تیم‌های ملی ایران و لبنان در مشهد برای زنان تماشاگر رخ داد. در شرایطی که برای آن بازی به تعدادی از زنان علاقه‌مند بلیت فروخته شده بود ولی در بدو ورود به ورزشگاه از آنها با اسپری فلفل پذیرایی شد تا روز زشتی در فوتبال ایران رقم بخورد. ممانعت از ورود زنان به ورزشگاه برای تماشای بازی تیم ملی از یک سو و برخورد خشن با آنها از سوی دیگر، باعث به‌وجودآمدن حساسیت‌های زیادی در فضای داخلی و خارجی شد. این موضوع تا مدت‌ها خوراک رسانه‌های خارجی شد و دو نهاد بین‌المللی فوتبال یعنی فیفا و AFC هم خیلی سریع نگرانی‌هایشان را بابت این موضوع اعلام کردند.

بعد از آن اتفاق عجیب که در مشهد رخ داد، مسئولان ورزشی، دولتی و سیاستمداران ایرانی دستور رسیدگی سریع و فوری به این حادثه را دادند و خواستند مقصر این عمل زشت پیدا و با او برخورد شود. کار به جایی رسید که برای پیداکردن مقصر، نهادهای مختلف در تلاش برای سبقت‌گرفتن از یکدیگر بودند. با این حال برعکس جریان هیجانی که خیلی سریع شکل گرفت، نه خبری از گزارش کاربردی در این پرونده شد، نه مقصری برایش معرفی شد و نه حتی کسی حاضر به نوشتن استعفا شد تا شاخک‌های حساس فیفا حساس‌تر نشود.

نامه خطرناک فیفا

پرونده برخورد با مقصران حادثه مشهد آن‌ قدر خاک خورد و اسیر گذر زمان شد تا اینکه بالاخره فیفا روز ۱۵ شهریور با ارسال نامه‌ای به فدراسیون فوتبال، خواسته تا توضیح نهایی در این مورد ارائه شود. بر خلاف گزارش‌های اولیه که رسانه‌های داخلی داده و نوشته‌اند که نامه فیفا خطرناک نیست، این نامه کاملا خطرناک است و مهلتی شش‌روزه به فدراسیون فوتبال ایران داده شده تا مدارک لازم به فیفا ارائه شود. این مهلت، دو روز دیگر یعنی ۲۱ شهریور به پایان می‌رسد و اگر فیفا از پاسخ ارائه‌شده قانع نشود، آن وقت خطر تعلیق یا «اتفاق بد»ی فوتبال ایران را به طور جدی تهدید می‌کند. مهدی تاج، رئیس جدید فدراسیون فوتبال، اسمی از تعلیق نمی‌برد ولی می‌گوید در صورتی که فیفا قانع نشود، «آن اتفاق» می‌افتد: «نامه ارسالی درباره مشهد نگران‌کننده است. از این جهت نگران‌کننده است که ذکر شده اگر قانع نشویم چه اتفاقاتی می‌افتد. امیدوارم که فیفا را قانع کنیم. برگزاری آن بازی در مشهد که هیچ امتیازی هم نمی‌خواستیم عجیب بود. می‌توانستیم هفت، هشت هزار خانم را به ورزشگاه بیاوریم و بازی آرامی می‌شد و نتیجه خوبی می‌گرفتیم. در نامه دیدید که به نوع جرائم اشاره شده که چه جرائمی رخ داد.»

آن‌طور که از صحبت‌های مهدی تاج برمی‌آید، در نامه فیفا به طور مشخص از دخالت دولت و حاکمیت نوشته شده و نگرانی‌هایی از این بابت اعلام شده است. به همین دلیل بود که تاج در کنفرانس خبری روز پنجشنبه‌اش تلاش کرد با اسم‌بردن از رئیس‌جمهوری از یک سو و حاکمیت از سوی دیگر روشن کند که هر دو نهاد، مخالف اتفاقاتی بوده‌اند که در مشهد رخ داده است. تاج می‌گوید: «این سمت را هم داشته باشید که رئیس‌جمهور ما، وزیر کشور را مأمور می‌کند که با خاطیان برخورد کند. معلوم است که ما دست نداریم. اگر سیستم مدیریتی ما دست داشت که وزیر کشور را مأمور نمی‌کردند. رئیس محترم قوه قضائیه، دادستان کل کشور را مأمور کرد که رسیدگی کند؛ یعنی اینکه ما هیچ‌گونه عمدی نداشتیم و این افراد را پرخاشگر می‌دانیم که از دید دولت، رئیس مجلس و قوه قضائیه مردود است. همه ما و دولت، مخالف هستیم. در جلسه‌ای که خودم در قطر بودم، در ابتدای جلسه هیات‌رئیسه که اینفانتینو هم بود، گفتم که دولت ما موضع گرفته و رئیس قوه قضائیه قول برخورد داده است. دیدم که شیخ سلمان به اینفانتینو گفت که مهدی راست می‌گوید و اگر دولت دست داشت که برخورد نمی‌کرد. اگر حاکمیتی دست داشتیم که این یک حرف دیگر است اما ما دست نداشتیم. باید خودمان به صورت منطقی برخورد کنیم. الان هم یک جواب عالی همراه با حکم رئیس‌جمهور همراه با وزیر کشور می‌فرستیم. من دربه‌در دنبال این حکم بودم. حکم آقای قالیباف به رئیس کمیسیون اصل نود و حکم قوه قضائیه به دادستان کشور را ضمیمه می‌کنم. امیدوارم اتفاق بدی نیفتد. اگر بخواهند اتفاق بدی رقم بزنند، باید همه تلاش کنیم.»

تاج ادامه داد: «نامه خوب نیست اما جواب ما شفاف و روشن است. ما همه با این اتفاق مخالف بودیم. کسی در آن نقش نداشت. اگر در داخل ورزشگاهی کسی بمب دستی بیندازد و کسی هم بمیرد که در دنیا مشابه این اتفاق رخ داده و اگر کسی در ورزشگاه کاری خلاف قاعده انجام دهد که منجر به صدمه‌رسیدن به کسی شود، آیا حاکمیت مسئول است؟ مربوط به ما نیست. امروز دنبال این احکام بودم که آماده کنیم. از طرفی برای خاطیان اتفاقات مشهد پرونده درست شده و در حال رسیدگی است و تعدادی را دستگیر کرده‌اند.»

اهمال مسئولان امر در رسیدگی به‌موقع به این پرونده، برخلاف وعده‌های اولیه است و البته مقصرندانستن هیچکدام از مسئولان، کار را به سمتی کشانده که فیفا حالا رسما وارد کار شده و آن‌طور که رئیس فدراسیون فوتبال ایران اعلام کرده، در نامه‌ای خطرناک و نگران‌کننده، خواستار توضیح شده است. اینکه تاج مدعی است تعدادی دستگیر شده‌اند هم از آن دست اتفاقاتی است که خبری رسانه‌ای درباره‌اش منتشر نشده و مشخص نیست دستگیرشدگان چه افرادی هستند یا اینکه به چه نهادی متصل هستند و اینکه اصلا به دستور کدام شخص یا ارگان دستگیر شده‌اند. مورد واقعی اینکه فیفا از فدراسیون فوتبال ایران توضیح شفاف به‌ همراه سند و مدرک خواسته تا در جلسه ۳۱ شهریور که قرار است کمیته انضباطی این نهاد برگزار شود، درباره اتفاقات مشهد و فوتبال ایران تصمیم‌گیری کند.»

۲ روز تا فرارسیدن آن «اتفاق»

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

15 − دو =