کد خبر : 308335
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۰
-

تعیین‌ تکلیف انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل

تعیین‌ تکلیف انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهایی‌سازی سند امنیت غذایی و ساماندهی انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل را از موضوعات مطرح در ستاد نقشه جامع دانست و گفت: افزایش اقتدار کشور در حوزه امنیت غذایی، تامین انرژی و پروتئین کشور، رعایت کرامت انسانی، توجه به رویکردهای تحولی از جمله رویکردهای این سند است و مقرر شده تا این سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی تایید شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه جلسه یکصد و شصت و ششم از شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران گفت: در این جلسه دو محور مهم بررسی و تصمیمات خوبی گرفته شد.

وی با بیان اینکه بخش عمده ای از جلسه امروز بحث بسیار مهم سند ملی امنیت غذایی بوده است، اضافه کرد: این موضوع هم در اسناد قبلی ما و درخواست قبلی از وزارت جهاد کشاورزی بوده است و هم در سخنرانی و مطالبه مقام معظم رهبری به این موضوع تاکید ویژه کرده بودند. ما واژه امنیت غذایی را در ۱۰ سال آینده و اقتصاد غذایی را در دهه بعد پیش بینی می کنیم.

کبگانیان با بیان اینکه ایران در گذشته خود، اقتدار غذایی داشته، گفت: کشور نه تنها غذای خود را تامین می‌کرده، بلکه غذای خاورمیانه معمولا وابسته به کشور ایران بوده است، ولی متاسفانه با طراحی‌هایی که در رژیم گذشته شد و برخی از برنامه‌هایی که ابرقدرت ها داشتند، این برنامه تضعیف شد.

وی خاطر نشان کرد: سند ملی امنیت ملی محورهای مختلفی را در جهت امنیت ملی مطرح می‌کند و قرار بر این است که در ستاد نقشه جامع علمی کشور نهایی شود.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: در بررسی کلیت این سند از سوی وزیر جهاد کشاورزی و معاون پژوهشی این وزارتخانه و معاون پژوهشی وزارت نیرو در حوزه آب حضور داشتند و کلیه اعضای حقیقی و حقوقی در این زمینه اظهار نظر کردند.

کبگانیان اظهار کرد: مقدمه و ماده یک این سند و تعاریف اختصاصی به طور کلی و کامل تصویب شد و ماده ۲ این سند که شامل اصول و مبانی بود، چند محور به آن مواد اضافه شد.

وی غذای حلال و جلوگیری از مصرف بی رویه و صرفه جویی در مصرف غذا را از جمله بندهایی دانست که در این سند اضافه شد و افزود: ماده سوم این سند چشم انداز امنیت غذایی بحث شد و به تصویب رسید و در ماده ۴ که بخش اجرایی‌تر و مشخص‌تر این سند است هم عناوین شاخص‌ها و هم مقدار شاخص‌ها در وضعیت موجود و هم مقدار مطلوب شاخص‌ها در سال ۱۴۱۰ کاملا لیست شده است، ولی ما سعی کردیم این شاخص‌ها خیلی ریز نشود.

کبگانیان با تاکید بر اینکه در این جلسه تا ماده ۴ این سند بررسی شده است، افزود: افزایش اقتدار کشور در حوزه امنیت غذایی، تامین انرژی و پروتئین کشور، رعایت کرامت انسانی پ توجه به رویکردهای تحولی از جمله اهداف این سند در نظر گرفته شده است.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در حوزه کشاورزی برخی از تفکرها با هر گونه تحول مخالف است، اظهار کرد: برخی اعتقادی به امنیت غذایی ندارند و تاکید دارند که این رویکرد به کمبود آب در کشور دامن خواهد زد، در صورتی که با مطالبی که در این جلسه عنوان شد، هم می توانیم مصرف آب را مدیریت کنیم و هم امنیت غذایی را به دست بیاوریم.

وی افزود: در صورتی که فناوری و مدیریت به خوبی پیاده سازی شود، می توانیم به سمت امنیت غذایی حرکت کنیم.

کبگانیان یادآور شد: در این زمینه باید به گونه ای حرکت کنیم که سیاست ها و برنامه ریزی در این حوزه با تغییر دولت ها تغییر نکند؛ از این رو این سند در ستاد نقشه جامع علمی کشور نهایی سازی می شود و در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نهایی خواهد رسید.

کبگانیان توجه به شأن کشاورزان را از دیگر رویکردها در این سند نام برد و گفت: در حال حاضر میزان سواد در حوزه کشاورزان مطلوب نیست، ضمن آنکه سن کشاورزان باید به سمت سنین جوانی سوق یابد که این موضوع در ماده ۴ این سند ذکر شده است. همچنین سلامت غذا و حاکمیت فرهنگ مطلوب در این سند رعایت شده است.

وی کاهش خام فروشی در حوزه کشاورزی را از دیگر رویکردهای این سند ذکر کرد و افزود: در صورتی که محصولات کشاورزی فرآوری شود، ارزش افزوده بالاتری خواهد داشت و از این رو باید از خام فروشی در این حوزه جلوگیری شود.

به گفته این مقام مسؤول، این سند تا ماده ۴ مورد بررسی قرار گرفت و در صورت نهایی شدن به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال خواهد شد.

تعیین تکلیف انتقال دانشجویان ایرانی خارج کشور

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی، ساماندهی انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل کشور را از دیگر محورهای مطرح در این جلسه دانست و اظهار کرد: بسیاری از این دانشجویان مشکلات مختلف اقتصادی و فرهنگی پیدا می‌کنند، ضمن آنکه در دانشگاه هایی مشغول به تحصیل هستند که کیفیت لازم را ممکن است نداشته باشند.

کبگانیان خاطر نشان کرد: بر این اساس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پرشکی آیین‌نامه‌ای را با مشاورت ستاد اجرایی نقشه جامع علمی کشور تهیه کرد. این آیین‌نامه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد بر اساس مفاد این آیین‌نامه وزارت بهداشت لیست دانشگاه‌های مورد تایید خود را هر ساله اعلام کند.

قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اضافه کرد: اعلام لیست دانشگاه های مورد تایید از آن جهت است که افرادی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل می شوند، بدانند که کیفیت دانشگاه‌های خارج از کشور برای ما مهم است.

وی ادامه داد: بر این اساس قرار است یک آزمون ارزیابی صلاحیت علمی برای افرادی که درخواست بازگشت به کشور و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های کشور را دارند، توسط بخش آموزش پزشکی توسط وزارت بهداشت طراحی شود و برای این دسته از داوطلبان حد نصابی در نظر گرفته می‌شود.

کبگانیان با تاکید بر اینکه جزئیات پذیرش این دسته از داوطلبان متقاضی ادامه تحصیل دردانشگاه های کشور با مشورت و هماهنگی شورای سنجش و پذیرش آموزش کشور تعیین خواهد شد، خاطر نشان کرد: در این زمینه در صورتی که نیاز به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های دیگر باشد، تدوین خواهد شد.

تعیین‌ تکلیف انتقال دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه‌های علوم پزشکی داخل
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × پنج =