کد خبر : 308086
تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۳۰
-

بیماران مزمن همچنان در صف انتظار برای تهیه دارو

بیماران مزمن همچنان در صف انتظار برای تهیه دارو

گویا تراژدی در حوزه بهداشت پایانی ندارد و این بار هم شاهد سناریویی جدید در طرحی با عنوان “ارسال دارو به درب منزل بیماران مزمن” هستیم، که نه تنها وعده‌ای بیش نبود بلکه حتی نام این طرح از سوی وزیر به اشتباه عنوان شد که این جای تاسف دارد که خروجی برخی اقدامات وزیر تنها یک شوی رسانه‌ای بوده است.

به گزارش عصرقائم، اوایل اردیبهشت ماه سال جاری بود که بهرام عین اللهی وزیر بهداشت از طرح جدید اسنپ دارو در وزارت بهداشت برای بیماران مزمن خبر داد و گفت: در این طرح بیماران مزمن همچون بیماران فشار خون، قلبی و دیابت شناسایی خواهند شد و پس از تایید بیمه، دارو بدون معطلی در اختیار فرد مورد نظر قرار می‌گیرد تا از سرگردانی بیماران و ازدحام آن‌ها در داروخانه جلوگیری شود.

نکته عجیب در اظهارات وزیر استفاده از عنوان “اسنپ دارو” بود که نوعی تبلیغ برای اپلیکیشنی با همین نام بود. موضوع زمانی جالب شد که وزارت بهداشت در گذشته با این سامانه وارد چالش‌های زیادی شده بود و این برند را به فروش اینترنتی و غیر قانونی دارو در مظان اتهام قرار داده بود که بعد از پیگیری‌های صورت گرفته مشخص شد وزیر طرح را اشتباه عنوان کرده و در واقع عنوان این طرح ارسال دارو به درب منزل بیماران مزمن  است.

گویا وزیر بهداشت از چالش‌هایی که وزارت بهداشت با این اپلیکیشن داشته اصلا اطلاع نداشته و به دلیل شتاب در اطلاع رسانی، نام طرح را اشتباه عنوان کرده که به نوبه خود از عجایب حوزه بهداشت است که وزیر خود نداند در حوزه‌اش چه می گذرد؟!.

بلافاصله بعد از آن ماجرا، وزارت بهداشت اظهارات وزیر خود را اصلاح کرد، به طوری که علیرضا رحیم نیا مدیر کل دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این باره گفت: وزارت بهداشت برای کاهش مراجعه حضوری مردم به داروخانه‌‌های مرجع و تسهیل در امور بیماران یاد شده، طرحی را برنامه ریزی کرده است.

به گفته وی، افرادی که دچار بیمارهای مزمن هستند، توسط معاونت غذا و دارو شناسایی و کد دار می شوند و سازمان غذا و دارو به عنوان مسئول این اقدام است نه شرکت‌ها و وب سایت‌ها.

رحیم نیا افزود: منظور از اسنپ دارو شیوه و مدل ارسال دارو برای بیماران مزمن به درب منزلشان با هر روشی است که این روزها به طور عام به روش اسنپی اطلاق شده است و به طور قطع یک برند خاص مورد نظر نیست.

هر چند که شرایط تهیه دارو نسبت به سال‌های گذشته خیلی بهتر شده است، اما هنوز شاهد آن هستیم که بیماران در داروخانه‌ها با مشکلات زیادی برای تهیه دارو روبه‌رو هستند و انتظارهای طولانی برای گرفتن دارو در داروخانه‌ها برای بیماران مزمن یا خانواده آنها تبدیل به چالشی زجر آور تبدیل شده است. بارها عنوان شد که مسئولان باید دست کم برای اینگونه بیماران، استثنا قائل شوند، تا تهیه دارو برای آنان زودتر انجام شود.

بهرام دارایی رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته درخبری عنوان کرد: این طرح به صورت آزمایشی با همکاری بنیاد شهید استان تهران برای جانبازان و پدران و مادران شهدا که داروی خاصی مصرف می‌کنند، اجرا می‌شود. قرار است پس از بررسی اجرای آزمایشی این طرح و شناسایی نیازها و بسترهای آن، طرح «تحویل دارو درب منزل» به شکل عمومی و همچنین برای بیماران خاص و صعب العلاج در سراسر کشور اجرا شود.

رئیس سازمان غذا و دارو ادامه داد: بیمارانی که مشکل نقص ایمنی دارند، بیمارانی که پیوند عضو شده‌اند و داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف می‌کنند و بیماران هموفیلی که تردد غیرضروری برای آنان خطر دارد، مشمول این طرح می‌شوند.

اشاره به این نکته ضرورت دارد که دارو، جزء جدانشدنی از زندگی بیماران مزمن، خاص و صعب العلاج است؛ اما بیماران برای دستیابی به دارو باید سختی‌هایی همچون تردد از نقاط دور و نزدیک به داروخانه، معطلی در صف تائید نسخه‌های پزشکی، پیدا کردن داروخانه و گاهی حتی هزینه‌های زیاد را نیز تحمل کنند که اجرایی شدن ارسال دارو بیماران خاص به درب منزل شاید سبب لبخند ریزی برگوشه لبان بیماران یا خانواده آنان که ساعت‌ها درگیر تهیه دارو هستند شود که گویا این طرح نیز در حد شعار بود و با توجه به اینکه قرار بود از شهریور ماه اجرایی شود تازه عنوان شده به صورت آزمایشی برای جانبازان اجرا می‌شود که باید دید سرنوشت این طرح چه خواهد شد.

واقعیت این است که اعلام این خبر تنها در حد حرف بوده و تاکنون به مرحله اجرا نرسیده و حتی خبری از اجرا شدن کامل آن به گوش نمی‌رسد؛ چراکه اگر قرار به اجرایی شدن در آینده نزدیک بود آن را در قالب خبر خوش و تبدیل به شوی رسانه‌ای اعلام می‌کردند. مدت‌هاست مسائل و دغدغه‌های حوزه بهداشت نه تنها پایانی ندارد، بلکه همیشه شاهد وعده‌هایی ناتمام از سوی مسئولان این حوزه هستیم که این موضوع جای تاسف دارد.

به هر حال بیماران به داروی خود می‌رسند، اما در این مسیر با چالش‌های زیادی همچون معطلی و ساعت‌ها انتظار در صف داروخانه‌ها مواجه هستند، در حالی که می‌شد با یک مدیریت یا برنامه ریزی برای این قشر از سوی مسئولان تا حد زیادی از درد و ناامیدی بیماران کاسته شود.

بیماران مزمن همچنان در صف انتظار برای تهیه دارو

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

پانزده − سیزده =