کد خبر : 308034
تاریخ انتشار : جمعه ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۳۰
-

حدود ۹۴ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود

حدود ۹۴ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه گفت: حدود ۹۴ درصد از بودجه دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود.

به گزارش عصرقائم، دکتر محمد سلیمانی در دومین روز از اجلاس روسای دانشگاه‌ها که امروز ۱۱ شهریور در مرکز پژوهش‌های صنعتی ایران درحال برگزاری است، تصریح کرد: براساس مصوبات، ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید صرف امور پژوهشی شده و ۳ درصد بودجه باید صرف امور فرهنگی شود.

وی تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که دانشگاه‌های بزرگ کشور می‌توانند تنها ۱۵ درصد از هزینه‌های جاری خود را از طریق درآمدهای اختصاصی تامین می‌کنند. این رقم، در برخی از دانشگاه‌ها به ۲ درصد می‌رسد.

قائم‌مقام وزیر علوم ادامه داد: اگرچه میزان درآمد اختصاصی دانشگاه‌های کشور بسیار محدود است اما این میزان در دانشگاه‌های کشورهای پیشرفته به ۵۰ درصد می‌رسد.

وی در ادامه اظهار کرد: پس از انقلاب اسلامی، بحث توسعه و علم در کانون توجه قرار گرفت و حمایت از مخترعین و مبتکرین در دستور کار بود. در این زمان بحث توسعه در کانون توجه قرار گرفت. ما، صنایع بزرگ را به تحقیق و توسعه وادار کردیم.

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه با بیان اینکه بسیار زحمت کشیده شده است که در جایگاه فعلی قرار بگیریم، گفت: تفاوت صنعت و کارخانه در گرو تحقیق و پژوهش است؛ صنعت به تحقیق و پژوهش توجه می‌کند اما کارخانه فقط محصول تولید می‌کند.

دکتر سلیمانی ادامه داد: اگر کاری در دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری انجام دهید تا قیام قیامت ثواب برای شما به حساب می‌آید. یک نفر، بیمارستان و مدرسه می‌سازد و شما پژوهشگاه، پارک علم و فناوری و دانشگاه می‌سازید. شما محقق و مبتکر تربیت می‌کنید.

قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز هیئت‌های امنا و هیئت‌های ممیزه خطاب به روسای دانشگاه‌ها و پارک های علم و فناوری تاکید کرد: پروژه‌ها را به کلنگ‌زنی محدود نکنید. با نیت خالص کارهای خود را انجام دهید.

وی با اشاره به سند اسلامی شدن دانشگاه‌ها با بیان اینکه از دیدگاه وزیر علوم، سند اسلامی کردن دانشگاه‌ها،کامل‌ترین سند است، گفت: روسای دانشگاه ها تا حد توان تبصره‌ها و مواد این سند را در دانشگاه‌ها پیاده‌سازی کنند.

دکتر سلیمانی در پایان با اشاره به مشکلات پژوهشی کشور گفت: در پژوهش ضعف داریم، تا زمانی که پروژه کلان در دانشگاه‌ها تعریف نکنیم در این زمینه دچار ضعف هستیم. این در حالی است که می‌بینیم کشورهای پیشرفته در این مسیر گام برمی‌دارند.

حدود ۹۴ درصد بودجه دانشگاه‌ها صرف پرداخت حقوق پرسنل می‌شود

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

20 − 20 =