کد خبر : 307690
تاریخ انتشار : شنبه ۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۹:۲۰
-

خسارت ۴۴ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در کشور

خسارت ۴۴ هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در کشور

معاون وزیر کشور و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خسارت وارده در سیل اخیر در کشور را ۴۴ هزار میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: در برآورد اولیه برای کل کشور یک هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بین استان‌ها تقسیم شد.

به گزارش عصرقائم، محمدحسن نامی در نشست بررسی مشکلات و خسارت‌های سیل اخیر بخش لاریجان با اشاره به اینکه با ورود توده مونسون ۲۴ استان کشور شامل ۱۳۳ شهر و یک هزار و ۳۴۴ روستا دچار سیل و بارندگی شدید شد، اظهار کرد: تعدادی زیادی از روستاها نیز در این بین کامل از بین رفت هرچند در بیش از ۶۰ روستا رانش جمعیت اتفاق افتاد و به طور موقت با هزینه سنگین اسکان اضطراری مواجه شدیم.

وی ادامه داد: قسمت بزرگی از مزارع، باغات، استخرهای پرورش ماهی، منازل مسکونی دچار خسارت شدند به گونه‌ای که ۴ هزار و ۱۵۱ خانه روستایی و یک هزار و ۳۴۱ خانه شهری کاملا تخریب شده است و نیاز به بازسازی شده است، در بخش ابنیه تاریخی، برق، گاز و مخابرات خسارت سنگینی به بار آورده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور خسارت وارده از سیل اخیر را ۴۴ هزار  میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ابتدا یک برآوردی اولیه شد و برای کل کشور یک هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده که بین استان‌ها تقسیم و سهم استان مازندران را ۹۰ میلیارد تومان به عنوان تنخواه اولیه اختصاص یافته است.

وی با بیان خسارت مازندران  اظهار کرد: در مراحل بعدی با انجام کار کارشناسی جهاد کشاورزی بر باغات، استخر پرورش ماهی و … برآورد کرده و با ثبت در سامانه هوشمند خسارت داده می‌شود و مجدد برآورد خسارت خواهد شد.

نامی ظرفیت لاریجان را بسیار بالا برشمرد و تصریح کرد: با توجه به وضعیت لاریجان نباید اینجا را محروم دید در حالی‌که در اینجا افراد هوشمند هستند.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به‌ بازدیدهای به عمل آمده از مناطق مختلف آسیب‌دیده کشور تاب مقاومت مردم لاریجان بیشتر از سایر مناطق بوده به همین خاطر دیرتر برای بازدید به این منطقه سفر کردیم.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با اشاره به حمایت دولت به آسیب دیدگان، بیان کرد: در این دوره توده مونسون تمام تلاش بر مدیریت بحران انجام شده و همه بخشداران، فرمانداران و مدیران کل، حتی استانداران ورود جدی میدانی کردند و بازدیدهای متعددی به عمل آوردند تا از خسارت جدی و بیشتر جلوگیری شود.

وی با تاکید اینکه  زمان بحران به لحاظ مقایسه‌ای با سایر کشورهای دنیا  خسارت کمتری داشتیم، عنوان کرد: خسارت در کشورهای دیگر چندین برابر بوده اما به دلیل ورود رسانه‌های معاند و با توجه به دشمنی استکبار جهانی با جمهوري اسلامی با پرداختن به اخبار متعدد حوادث در ایران را به شکل دیگری نشان می‌دهند تا جو ناآرامی را در بین مردم ایجاد کنند.

معاون وزیر کشور گفت: نیاز به اقدامات مناسبی است به عنوان مثال در امر  آبخیزداری که در اراضی که دارای شیب کمتری است آبخیزداری در بخش بالایی و آب خورانی بخش سیلاب و زدن چاه‌ها برای انتقال آب بیشتر برای سفره‌های زیرزمینی میتواند تاثیرگذار باشد.

وی بر ساخت سد برای آب‌های سطحی تاکید کرد و یاداور شد: این آبها در تابستان ۶۰ درصد تبخیر می‌شود و ۹۳ میلیون هکتار از اراضی کشور نیاز به آبخیزداری است.

نامی مهمترین مولفه ژئوپولیتیکی را حفظ خاک دانست و اظهار کرد: بعنوان مثال در اراضی زمینی با شیب بالای ۱۵ درجه در چنین شرایطی هر هکتار حدود ۱۶ تن خاک را از دست می‌دهیم و برای جایگزین شدن یک سانتی متر مکعب از خاک یا یک میلی متر مکعب خاک نیاز به ۸۰۰ سال زمان می‌برد بخصوص به کشور ایران که دارای ۶۲ درصد و ۳۸ درصد خاک است به فرموده مقام معظم رهبری ممکن است آب را وارد کنید اما خاک امکان‌پذیر نیست پس آبخیزداری بسیار حائز اهمیت است.
خسارت 44 هزار میلیارد تومانی سیل اخیر در کشور/4151 خانه روستایی کاملا تخریب شد

برچسب ها : ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

4 × 5 =