کد خبر : 307271
تاریخ انتشار : شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۸:۰۰
-

رمزارزها، تحول‌آفرین در مناسبات اقتصادی و دنیای جدیدی برای کلاهبرداران

رمزارزها، تحول‌آفرین در مناسبات اقتصادی و دنیای جدیدی برای کلاهبرداران

رمزارزها یکی از انواع ارز دیجیتال محسوب می‌شوند. در واقع، رمزارزها پول‌های مجازی غیرمتمرکزی هستند که از علم رمزنگاری برای برقراری امنیت معاملات استفاده می‌کنند و می‌توانند بستر مناسبی را برای کلاهبرداران بوجود آورند که کار با آن، نیازمند هوشیاری ویژه‌ای است.

به گزارش عصرقائم، رمز ارز یک ارز رمز نگاری شده است که توسط  یک رشته رمزنگاری مورد حفاظت قرار می‌گیرند. این حفاظت جلوی تقریباً هرگونه جعل یا دو بار خرج کردن را می‌گیرد.

بسیاری از رمز ارزها از شبکه‌های غیرمتمرکزی مبنی بر تکنولوژی بلاک چین استفاده می‌کنند. این تکنولوژی مانند دفتر کلی است که در کامپیوترهای پخش‌شده در شبکه اجرا می‌شود.
یکی از شاخصه‌های سیستم بلاک چین آن است که تابع هیچ یک از قدرت‌های مرکزی (دولت‌ها) نیست، که آنها را از دخالت‌های دولتی و دست‌کاری محفوظ نگه می‌دارد.

رمزارزها را می‌توان بدون دخالت هرگونه نهاد یا مؤسسه‌ای به صورت مستقیم در اینترنت بدون نیاز به داشتن حساب بانکی، خرید و فروش کرد. قوانین خرید و فروش رمزارزها در کشورهای مختلف جهان یکسان نیست. در ایران خرید و فروش رمزارز هیچ منع قانونی ندارد و افراد می‌توانند معامله رمزارزها را انجام دهند شما می‌توانید به صورت لحظه‌ای همگام با بازارهای جهانی، قیمت ارزهای دیجیتال را در والکس بررسی کنید.

نکات مهم رمز ارز:
یک رمز ارز نوع جدیدی از دارایی‌های دیجیتال است که مبنی بر شبکه‌ای شامل تعداد زیادی کامپیوتر می‌باشد. ساختار غیرمتمرکز نیز به آنان این اجازه را می‌دهد تا خارج از کنترل دولت‌ها و قدرت‌های مرکزی به فعالیت خود ادامه دهند.
واژهٔ “رمز ارز” از تکنیک‌های رمزگذاری‌ای مشتق شده که شبکه توسط آنها تحت حفاظت قرار می‌گیرد.
بلاک چین‌ها، روشی سازمانی برای اطمینان از درستی اطلاعات معاملات می‌باشد. این تکنولوژی یکی از اصلی‌ترین اجزاء تشکیل‌دهندهٔ رمز ارزها می‌باشد.
بسیاری از متخصصان باور دارند که بلاک چین و تکنولوژی‌های مربوطه منجر به ایجاد اختلال در بسیاری از صنایع از جمله صنایع مالی و قانونی خواهند شد.

رمز ارزها از چند جهت مورد انتقاد قرار می‌گیرند، که شامل استفاده از آنها برای انجام فعالیت‌های غیرقانونی، نوسان در نرخ مبادله‌ای و آسیب‌پذیری آنها نسبت به زیرساخت‌های موجودشان است. هرچند آنها برای قابلیت انتقال بالا، تقسیم‌پذیری، مقاومت در برابر تورم و شفافیتشان مورد تحسین نیز قرار گرفته‌اند.

شگردهای کلاهبرداری با رمز ارز
تا همین چند وقت پیش خیلی‌ها اصلاً چیزی از رمزارزها نمی‌دانستند و اصلا به فکر سرمایه‌گذاری در این بازار نبودند اما ریزش شدید بورس و اوج گرفتن قیمت رمزارزها در همان برهه در بازار جهانی باعث شد مردم به سرمایه گذاری در این بازار روی بیاورند. بازاری که ناشناخته بودنش کلاهبرداران را وارد گود کرد و آن ها اکنون در این بازار حسابی جولان می دهند و با سوءاستفاده از اسم رمزارزها و ناآگاهی بخش زیادی از جامعه از این رمزارزها در حال کلاهبرداری هستند و بارها خبر این کلاهبرداری ها منتشر شده است، به طور مثال چندروز قبل رئیس پلیس فتا خبر از کشف کلاهبرداری ۹ هزار و ۲۳۰ میلیارد تومانی با ارز دیجیتال تقلبی داد. در این مطلب از ترفند این کلاهبردار و دیگر روش‌های کلاهبرداری در این حوزه نوشته‌ایم؛ پس اگر شما هم قصد دارید در حوزه رمزارزها سرمایه گذاری کنید، بد نیست قبل از وارد شدن به این بازار به این گزارش نگاهی بیندازید.

کلاهبرداری ۹هزار و ۲۳۰ میلیاردی
رئیس پلیس فتا درباره کلاهبرداری ۹ هزار و ۲۳۰ میلیاردی گفته: «فردی با هویت معلوم ساکن تهران با شناسایی انبوه سازان زنجان اقدام به خرید گسترده واحدهای مسکونی و تجاری در این استان در قبال پرداخت ارز دیجیتال کرده است. با شناسایی مشاور املاکی که مبایعه نامه‌ها در آن جا تنظیم شده بود مشخص شد که معاملات در سطح کلان است و یکی از معاملات تعداد ۷۷ ملک اعم از تجاری و مسکونی به ارزش حدود ۱۳۱ میلیون دلار معادل ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.»
سردار «وحید مجید» درباره شیوه کلاهبرداری هم می‌گوید: «ثمن معامله از طریق بازکردن حساب خارجی و انتقال ارز دلار به کیف پول دیجیتال پرداخت شده است اما در بررسی فنی کیف پول مورد ادعا، توسط کارشناسان این پلیس مشخص شد ارزهای نمایش داده شده داخل کیف پول صوری، حباب و فاقد ارزش بوده و قابلیت تبدیل شدن به ارزهای دیگری را نداشته و فقط امکان جابه جایی داخلی بین کیف پول‌های همان اپلیکیشن وجود دارد.» خوشبختانه کلاهبردار دستگیر شده و مراحل قضایی پرونده اش تحت رسیدگی قرار دارد.

رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال
از آن جا که تراکنش‌های ارزهای دیجیتال ناشناس یا نیمه‌ناشناس هستند و به‌سهولت انجام می‌شوند، پیگیری قضایی این جرایم بسیار دشوار است و این موضوع موجب رشد کلاهبرداری در این حوزه شده است. در این گزارش به رایج‌ترین شکل‌های کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره می شود:

استخراج با تلفن همراه و رایانه های خانگی
حتی اگر هنوز وارد بازار رمز ارزها نشده‌اید، با تبلیغات وسیعی در سایت‌ها، کانال‌های تلگرامی، گروه های خانوادگی و… با عناوینی چون «استخراج ارزهای دیجیتال بدون دستگاه»، «درآمد میلیونی با استخراج بیت کوین»، «استخراج ساده ارز دیجیتال با موبایل» و… روبه رو شده‌اید. این تبلیغات یکی از ترفندهای رایج این روزهای کلاهبرداران حوزه رمز ارزهاست. شیوه کلاهبرداری به این شکل است که کلاهبرداران یک اپلیکیشن موبایلی یا نرم افزار رایانه و یک وب سایت برای ثبت نام طراحی می کنند و تا می توانند آن را معتبر جلوه می دهند. دوست‌تان یک لینک معرفی برای شما ارسال می کند و می گوید با ثبت نام و نصب این نرم افزار می توانید با گوشی یا رایانه معمولی خود ارز دیجیتال استخراج کنید. در برخی نرم افزارها، شما اطلاعات خود را در اختیار کلاهبرداران می گذارید و آن ها می توانند این اطلاعات را برای کلاهبرداری های بعدی استفاده کنند یا آن ها را به دیگران بفروشند.

روش پانزی، هرمی و شبکه ای
احتمالاً با آگهی «اجاره دستگاه استخراج» روبه رو شده‌اید. حرفی که صاحبان این آگهی ها به شما می گویند این است که بیایید برای ایجاد یک مزرعه استخراج بیت کوین (یا هر ارز دیجیتال دیگر) سرمایه گذاری یا دستگاه های استخراج ما را اجاره کنید. در نهایت هم در سود ارزهای دیجیتال استخراج شده شریک شوید و ماهانه درآمد کلانی به دست آورید. در این مدل کلاهبرداری، سرمایه گذاران فکر می کنند پول آن ها صرف خرید تجهیزات ماینینگ و استخراج می شود، در حالی که در حقیقت هیچ استخراجی در کار نیست و با یک کلاهبرداری پانزی طرف هستیم. آن ها در سایت خود ماشین حسابی را قرار می دهند که افراد می توانند سرمایه اولیه خود را در آن وارد کنند و سود دریافتی را ببینند. افراد بسیاری وقتی می بینند برای نمونه، با پرداخت ۱۰ میلیون تومان، ماهانه ۲ میلیون تومان سود می گیرند، وسوسه می شوند. در این روش، تا مدتی از سرمایه اولیه ای که تازه واردها به سیستم وارد می کنند، سود اعلام شده به بقیه پرداخت می شود اما زمانی که پول زیادی جمع آوری شد، واریز ها به تأخیر می افتد و حساب کاربران با بهانه های مختلف مسدود می شود. در نهایت هم کلاهبردار فرار می کند و فقط عده ای مال باخته باقی می مانند.

صرافی ها و کیف های پول  تقلبی
دنیای ارزهای دیجیتال پر از صرافی‌های متقلبی است که یک‌شبه به‌ وجود می‌آیند و ناپدید می‌شوند. در باره استفاده از این صرافی‌ها باید به‌شدت جانب احتیاط را رعایت کنید، زیرا ممکن است ارزهای دیجیتال یا پول نقدتان را به سرقت ببرند. گاهی نیز هنگامی که پولی به حساب خود در صرافی واریز می‌کنید، برخی از این صرافی‌های نامطمئن، کارمزدهای هنگفت از شما می‌گیرند یا برداشت پول را بسیار دشوار می‌کنند. به طور کلی، در این روش، کلاهبرداران یک وب سایت یا نرم افزار با عنوان صرافی یا کیف پول ایجاد و در شبکه های اجتماعی و گروه های گفت وگو آن را تبلیغ می کنند. آن ها برای ترغیب افراد، از عبارت هایی مانند «کارمزد صفر» و «بدون احراز هویت» استفاده می کنند. زمانی که قربانی ارزهای دیجیتال خود را به صرافی یا کیف پول واریز می کند، دیگر برداشت از آن امکان پذیر نیست و این به معنای سرقت سرمایه است.

فروش رمزارز بی ارزش
ساده ترین راه برای کلاهبرداری، ایجاد و بازاریابی پروژه ای جعلی برای فروش یک ارز دیجیتال (توکن) بی ارزش به افراد ناآگاه است. فروش این توکن ها مانند این است که یک نفر از کنار رودخانه مقداری خاک بردارد و به مردم بگوید این خاک خاصیت ضدسرطانی دارد و در آینده بسیار ارزشمند خواهد شد.به این نوع کلاهبرداری، کلاهبرداری عرضه اولیه کوین هم می گویند. در این میان، بسیاری از سرمایه گذاران تازه کار فریب کسب سودهای چند صددرصدی از عرضه های اولیه کوین را می خورند و در نهایت، با خرید توکن هایی بی مصرف، سرمایه خود را از دست می دهند.

سرقت از کیف پول دیجیتال
برای کسانی که نگران امنیت و حریم خصوصی هستند کیف پول دیجیتال (یک دستگاه برای نگهداری از رمزهای شخصی) که معمولا به اندازه یک یو اس بی است، به صورت آفلاین به سرمایه گذاران کمک می‌کند تا از ارزهای دیجیتال خود محافظت کنند. با این حال گزارش های منتشر شده حاکی از آن است که ضعف امنیتی در بعضی از این کیف های  پول‌ باعث به سرقت رفتن همه دارایی دارندگان آن شده است. این نوع کلاهبرداری‌ هم در بازار رمز ارزها بسیار رایج شده اما به راحتی با خرید از فروشندگان مورد تایید می‌توانید از به سرقت رفتن دارایی‌های خود جلوگیری کنید.

خرید رمز ارز برای افراد ناشناس
این باور را که همیشه کلاهبرداران می‌خواهند پول شما را بدزدند باید کنار بگذارید و حتی در گرفتن پول از افراد ناشناس هم باید بسیار محتاط عمل کنید. کافی است وارد دنیای ارزهای دیجیتال شوید تا هر روز تعداد زیادی پیام دریافت کنید که از شما می‌خواهند در ازای واریز ریال به حساب‌تان برایشان رمزارز بخرید و رمزارزها را به کیف پول خریدار واریز کنید. در این میان هم مقداری از پول را به عنوان کارمزد برای خودتان بردارید. پیشنهادی وسوسه انگیز که ممکن است شما را برای این کار وسوسه کند اما بد نیست بدانید در اغلب مواقع پولی که این فرد به حساب شما واریز می‌کند پول تمیزی نیست یا حتی دزدی از حساب بانکی یک قربانی دیگر است. این افراد پول دزدی را به حساب شما واریز می کنند و بعد شما به صورت رمزارز معادل آن را برای آن‌ها ارسال می‌کنید که به هیچ عنوان دیگر قابل پیگیری نیست و هیچ اثری از حساب کاربری کلاهبردار باقی  نخواهد ماند. این در حالی است که حساب کاربری شما احراز هویت شده و ممکن است به خاطر جرمی که فرد دیگری انجام داده شما به‌عنوان قربانی، از سوی پلیس فتا مجرم شناخته شوید.

رمزارزها، تحول‌آفرین در مناسبات اقتصادی و دنیای جدیدی برای کلاهبرداران/ لزوم تدبیر جدی دولت برای امنیت‌بخشی به جامعه

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

یک × 1 =